יו"ר ענף הניקיון: "התנגדות האוצר לתוספות שכר - פשע חמור"

דרור עטרי: "במקום להציג גישה ומדיניות שתומכת בשכבות החלשות, האוצר מציג עמדה נגד. ענף הניקיון זכה בצדק לשם של מעסיק שעושק את עובדיו, ומי שנתן יד לכך היה האוצר. במקום לזכות בתשבחות על העלאת שכר, אנחנו זוכים למים צוננים"

יו"ר ענף הניקיון ותחזוקת מבנים באיגוד לשכות המסחר, דרור עטרי, תקף היום (ד') בחריפות את משרד האוצר, שהציג לאחרונה התנגדות עקרונית להסכם שאמור להבטיח לעובדי הניקיון שכר הגבוה ב-20% משכר המינימום.

"התנגדות האוצר הנה פשע חמור כמעסיק", אמר עטרי. "במקום להציג גישה ומדיניות שתומכת בשכבות החלשות, האוצר מציג עמדה נגד. ענף הניקיון זכה בצדק לשם של מעסיק שעושק את עובדיו, ומי שנתן יד לכך היה האוצר. במקום לזכות בתשבחות על העלאת שכר, אנחנו זוכים למים צוננים", הוא הוסיף.

ואכן, עטרי ראוי לתשבחות. מאוד לא מובן מאליו שבעלים של חברת ניקיון המייצג חברות גדולות בתחום, יסכים מרצונו להעלות משמעותית את שכר העובדים. באוצר מתנגדים לתוספת השכר משום שמרבית התוספת תגולגל אל מזמיני שירותי הניקיון ולא על קבלני הניקיון כלומר כל חברה במשק תגדיל את הוצאותיה בגלל המהלך, וזה כולל גם את הוצאותיה של המדינה כאחת המעסיקות הגדולות.

יצוין כי ההתנגדות של האוצר למהלך היא הצהרתית בלבד, וכי מי שיקבע האם להוציא להסכם צו הרחבה לכלל המשק ולהעניק לו מעמד של חוק, הוא משרד התמ"ת. יחד עם זאת, העמדה שהציג האוצר, לרבות הטיעון כי העלאת שכר עובדי הניקיון תעודד את הצריכה במשק ולכן מדובר במהלך שלילי לכאורה, הביאה לביקורת נוקבת מצד גורמים רבים.

"כיום נסגרים מכרזים בשכר שהנו נמוך משכר המינימום, היות והאוצר התיר במשך שנים לחברות כושלות ובלתי מקצועיות בענף להשתתף ולזכות במכרזים", טוען עטרי. "עקב זאת, נפגעות שוב ושוב בקלות בלתי נסבלת ללא כל בעיה או מגבלה, הזכויות המינימאליות של העובדים בענף ותמוה כיצד האוצר עדיין מאפשר מצב עגום זה", הוסיף עטרי. לדבריו, "תנאי ההעסקה המבזים" בענף הניקיון, יצרו מצוקת כוח אדם. "אשר על כן ועל מנת לעודד ולתמרץ עובדים לעבוד בענף ולהפוך את העבודה בו למקור פרנסה שמכבד את בעליו, ובהיעדר יוזמה ממשלתית כלשהי לתיקון המצב, לא היה מנוס אלא לקבוע נורמת שכר חדשה בהסכם הקיבוצי, מתוך הכרה כי זו תהווה תמריץ אמיתי ואפקטיבי לעובדים", הסביר עטרי.

במשרד האוצר מבקשים להבהיר כי הם אינם מתנגדים להסכם, אלא להחלת צו הרחבה על כלל חברות הניקיון - וזאת משום שלפחות עשרים חברות ניקיון המאוגדות בארגון שאינו צד בהסכם, מתנגדות להסכם שנחתם. עוד הבהירו באוצר כי ההסתייגות שלהם היא בגדר "המלצה בלבד", שכן משרד התמ"ת הוא כאמור זה שיכריע בסוגיה.