הערכות: בנק לאומי לא יחלק דיבידנד ב-2010

האנליסט ג'וזף וולף מברקליס קפיטל ישראל אף טען לפני שבועיים כי "לאחר שיחות שקיימתי עם בכירי הבנק התרשמתי שלא צפויה חלוקת דיבידנדים בלאומי לפני 2011"

בנק לאומי לא יחלק דיבידנד בשנת 2010, כך מעריכים במערכת הבנקאית. להערכת מקורבים לבנק יעדיף לאומי, מטעמי שמרנות, להגדיל את ההון שלו ולשמור על הלימות הון של לפחות 13.5%. האנליסט ג'וזף וולף מברקליס קפיטל ישראל אף טען לפני שבועיים כי "לאחר שיחות שקיימתי עם בכירי הבנק התרשמתי שלא צפויה חלוקת דיבידנדים בלאומי לפני 2011". ההערכות הן כי כוונת לאומי זוכה לברכת בנק ישראל. מנכ"ל לאומי היא גליה מאור.

להערכת המקורבים, בלאומי ירצו לבחון את השפעת באזל 2, את השפעת חוזר החובות הפגומים על ההון ואת השלכות נדבך 2 של באזל 2 לפני קביעת מדיניות חלוקת דיבידנד. המדיניות הקודמת של לאומי היתה חלוקת 50% מהרווח.

ללאומי כיום הלימות הון של 14.14% והון ראשוני של 8.39%, אך במסגרת באזל 2 בגין אותו תיק אשראי ומול אותה רמת הון יידרש הבנק להקצות יותר הון וכך הלימות ההון תרד. מדיווחי הבנק עולה כי בבאזל 2 הלימות ההון על בסיס ההון הקיים היתה יורדת ב-0.8%.

בנק ישראל הבהיר לאחרונה כי הוא אינו תומך בחלוקת דיבידנדים ומעדיף כי הבנקים יחזקו את ההון. על פי הנחיות בנק ישראל תתקיים בכל בנק בדיקת נאותות הון הכוללת הערכת הצורך של הבנק בהלימות הון תוך בחינת יכולת הבנק לשאת בהפסדים ביחס לתיאבון ופרופיל הסיכון שלו. על הבנק לקבוע אסטרטגיה לשמירה על רמת ההון הנדרשת.

התהליך הקושר את ההון לפרופיל הסיכון נקרא ICAAP (Internal Capital Adequacy Assessment Process) ובמסגרתו קובע כל הבנק את ההון הנדרש כנגזר מפרופיל הסיכון הספציפי שלו, תוכניתו העסקית, גודלו, ותמהיל פעילותו. על הבנק להגיש לבנק ישראל את תוצאות ה-ICAAP בחודשים הקרובים ולקבל את אישורו לנאותות ההון.

שני הבנקים שצפויים לקבל אישור לחלק דיבידנד בשנת 2010 הם הבינלאומי ומזרחי טפחות. הבינלאומי יחלק דיבידנד של 800 מיליון שקל במסגרת ההבנות עם בנק דיסקונט למכירת מניות דיסקונט בבינלאומי. מזרחי טפחות צפוי להעלות את הלימות ההון שלו בעקבות באזל 2 בשיעור של 1%-1.5% ונראה כי יקבל מהפיקוח על הבנקים אישור לחלוקת דיבידנד כבר ברבעון השני.