מי ישלם על גדר ההפרדה ממצריים?

לזירת הקרב בין האוצר למשרד הביטחון בנוגע לגיל הפרישה, נוספה עוד מחלוקת

היחסים בין שר האוצר, יובל שטייניץ, לבין שר הביטחון, אהוד ברק, מעולם לא היו מתוחים יותר. מעבר לוויכוח הנוקב המתנהל זה כמה חודשים, ואשר נחשף ב"גלובס", סביב גיל הפרישה מצה''ל, נוסף בשבועות אלה ויכוח נוקב נוסף.

הפעם, סביב השאלה מי ישלם את 1.5 מיליארד השקלים עבור הקמת גדר ההפרדה בגבול מצרים. מטבע הדברים, באוצר סבורים כי הכספים צריכים לצאת מתקציב משרד הביטחון אולם במשרד הביטחון סבורים ההיפך.

המתיחות הגיעה אמש לרתיחה, כאשר ברק התבטא נגד התקציב הדו-שנתי, מהלך הדגל של שטייניץ, בכנס אנשי המילואים. ברק הסביר מעל הבמה מדוע תקציב דו-שנתי חייב להיות מהלך חד-פעמי, וזאת שעות ספורות בלבד אחרי ששטייניץ אמר ביום עיון של אגף התקציבים כי "אפשר להניח כי התקציב הבא גם יהיה דו-שנתי". באוצר הופתעו מ"עמדותיו הסמי-כלכליות-מקצועיות" של שר הביטחון, כדברי בכיר באוצר.

ל"גלובס" נודע כי רק לפני כמה ימים ברק עצמו פנה ישירות לאנשי האוצר במהלך דיון במשרד רה"מ בנושא הגדר בגבול מצרים ואמר להם: "אל תתערבו לנו בעניינים מקצועיים של ביטחון כמו שאנחנו לא מתערבים בעניינים מקצועיים של כלכלה". על כך הוסיף הגורם האוצרי כי "נאה דורש נאה מקיים".

"לא באחריותנו"

בינתיים נמשך הדיון הסוער סביב מימון גדר ההפרדה בגבול מצרים. במשרד האוצר מבהירים כי סוגיית הגבולות מהווה חלק אינטגרלי ממטרות צה''ל ומערכת הביטחון וכפי שנכתב בדו''ח ברודט, המימון חייב להיעשות על ידה. עם זאת, גורם בכיר במערכת הביטחון מסר כי "אין כל אזכור לנושא בדו''ח ברודט. מערכת הביטחון לא ביקשה את הגדר והיא הוצעה לצרכים אזרחיים בלבד ולא לצרכים צבאיים. הממשלה אישרה את תקציב הביטחון ובו אין כל אזכור להקמת גדר. אם בודקים את הגורמים שהציעו את הגדר אי אפשר למצוא בהם את שר הביטחון. זה ממש לא באחריותנו".

נושא הקמת הגדר בגבול מצרים הוא יוזמה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כפתרון למאבק בהסתננות עובדים זרים בלתי חוקיים לארץ דרך הגבול.

סביב סוגיית העלאת גיל הפרישה מצה"ל, צעד שלו מתנגדים נחרצות במשרד הביטחון ובצה''ל, מסר גורם באוצר כי "הפערים עדיין גדולים". מתברר כי בנוסף לגיל הפרישה, נתניהו ייאלץ להכריע גם בשאלה מי יממן את גדר ההפרדה בגבול מצרים וכעת גם בשאלה האם התקציב הבא יהיה תקציב לשנת 2011, או בעצם תקציב לשנים 2011-2012.