מבצעים קיצוץ שקט בבריאות: תעריפי האשפוז מתייקרים ב-5.6%

מכה קשה לקופות החולים שיכולה לפגוע גם בציבור המבוטחים ■ הקופות למדו על הייקור ממודעה בעיתון ■ כבר לפני חודשים ספורים זעמו ראשי קופות החולים על כוונת משרדי הבריאות והאוצר לייקר שוב את תעריפי האשפוז

ראש הממשלה ושר הבריאות בפועל, בנימין נתניהו, יחד עם שר האוצר, יובל שטייניץ, חתמו לפני ימים אחדים על צו לייקור תעריפי האשפוז בכל בתי החולים בארץ, בשיעור של 5.6%. כתבי הבריאות לא קיבלו הודעה בעניין לצורך פרסום ידיעה בעניין, אולם זו נמסרה באתר ההודעות הממשלתי ובכמה מודעות בעיתונים. הצו נכנס לתוקף כבר ביום שישי שעבר, ובקופות החולים סיפרו כי למדו על הייקור מהמודעה בעיתון.

ריכוך ההתנגדות

לכאורה ייקור התעריפים לא משפיע על הציבור - קופות החולים הן שמשלמות לבתי החולים בגין האשפוזים - אך אם הקופות מוציאות יותר כסף על אשפוז, יש להן פחות כסף לדברים אחרים, למשל רכישת מכשור מתקדם. למעשה, ייקור תעריפי האשפוז מהווה "קיצוץ שקט" בתקציב הבריאות, שכן המהלך הזה עובר ללא כל רעש.

כבר לפני חודשים ספורים זעמו ראשי קופות החולים על כוונת משרדי הבריאות והאוצר לייקר שוב את תעריפי האשפוז. כדי לרכך את ההתנגדות של קופות החולים, המדינה פעלה בשיטת "העזים": תחילה הודיעה על כוונתה לייקר את התעריפים בכ-11%, ולאחר שראשי הקופות השמיעו את זעמם, הוחלט "לקצץ" את הייקור ולהעמידו על 5.6% "בלבד". בקופות החולים משוכנעים שייקור התעריפים נובע מאותו חטא מוכר: המדינה, שאמורה להיות רגולטור, היא גם הבעלים של בתי החולים הממשלתיים. היא מנפחת את תעריפי האשפוז כדי לכסות במעט על גירעונות בתי החולים שלה, במקום לדרוש מבתי החולים להתייעל יותר.

אחד ממנכ"לי קופות החולים הזכיר בשיחה עם "גלובס" כי מכבי והכללית עתרו כבר לפני יותר משנה כנגד שיטת ייקור תעריפי האשפוז, וכנגד העובדה שמדד יוקר הבריאות אינו כולל את מרכיב האשפוז, ולמעשה הוא נמוך באופן עקבי ממדד מחירי האשפוז. "במשרד הבריאות יודעים כי אם הם יכניסו למדד יוקר הבריאות את מרכיב האשפוז, הם יקבלו מאיתנו פחות כסף", הסביר המנכ"ל.