האם יצחק תשובה בדרך להפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול במדינה? במו"מ לרכישת דליה

להערכת גורמים בשוק נאמד שווייה של דליה אנרגיות כיום בכ-30 עד 50 מיליון דולר ■ ההתעניינות בדליה אנרגיות היא חלק ממהלך אסטרטגי, שנועד ליצור סינרגיה עם זרוע הפקת הגז הטבעי של הקבוצה, חברות דלק אנרגיה ודלק קידוחים, השותפות במאגרי "ים תטיס" ו"תמר"

חברת דלק תשתיות, מקבוצת דלק בשליטת יצחק תשובה, מנהלת מגעים מתקדמים להשקעה אסטרטגית ביצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיה. ל"גלובס" נודע כי בין הצדדים מתנהל משא ומתן לרכישת 50% מדליה אנרגיות, תוך דילול בעלי המניות הנוכחיים. להערכת גורמים בשוק נאמד שווייה של דליה אנרגיות כיום בכ-30 עד 50 מיליון דולר. ההתעניינות בדליה אנרגיות היא חלק ממהלך אסטרטגי, שנועד ליצור סינרגיה עם זרוע הפקת הגז הטבעי של הקבוצה, חברות דלק אנרגיה ודלק קידוחים, השותפות במאגרי "ים תטיס" ו"תמר".

בחודש שעבר חתמה דליה אנרגיות על מכתב כוונות לרכישת גז טבעי מקידוח תמר בהיקף של מיליארד דולר מ-2013 למשך 17 שנה. בין הצדדים מתנהל כיום משא ומתן לגיבוש הסכם רכישת גז.

אם העסקה תצא לפועל, תהיה זו ההשקעה הגדולה ביותר של קבוצת דלק עד כה בתחום ייצור החשמל וכתוצאה ממנה תהפוך הקבוצה ליצרן החשמל הפרטי הגדול במדינה.

מימן בוחן שותפות בדוראד

דלק תשתיות מפעילה כיום תחנת כוח קטנה בסמוך למתקן ההתפלה באשקלון. בשנתיים האחרונות נכנסה החברה, בניהולו של סילביו וויטנינג, למספר פרויקטים להקמת תחנות כוח קטנות ובהן בקרית גת (240 מגה ואט), במפעל נילית במגדל העמק (45 מגה ואט) ובמחלבת אלון תבור של תנובה (55 מגה ואט).

דליה אנרגיות מקימה בתל-צפית תחנת כוח בהספק של 870 מגה ואט שתהיה אחת התחנות הפרטיות הגדולות בישראל. עלות ההשקעה בפרויקט נאמדת במיליארד דולר והחברה מנהלת מגעים מתקדמים סביב הסגירה הפיננסית עם שני הבנקים הגדולים. במקביל פרסמה דליה אנרגיות בחודש שעבר הזמנה להציע הצעות לרכישת שתי טורבינות גז טבעי במחזור משולב.

החברה, שהוקמה ב-2005, מוחזקת בבעלות משותפת של קבוצת "חירם אפסילון" (43.3%), סיגמא אפסילון (3.3%), משקי אנרגיה (43.3%) וקרן תשתיות ישראל (10%). חירם אפסילון מוחזקת בחלקים שווים על-ידי איש העסקים שייקה לנדאו וקבוצת סיגמא אפסילון שבשליטת יוצאי חברת החשמל. קרן תשתיות ישראל מוחזקת בבעלות משותפת של הראל חברה לביטוח וחברת STG בבעלות עו"ד יהודה רוה. משקי אנרגיה מוחזקת על-ידי שתי אגודות שיתופיות שבבעלות כ-260 מושבים וקיבוצים.

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי קבוצת מרחב בשליטת איש העסקים יוסי מימן בודקת אפשרות להיכנס כשותפה ביצרנית החשמל הפרטית דוראד. קבוצת מרחב מחזיקה ב-20.3% מיבואנית הגז המצרית EMG. מימן התעניין בעבר באפשרות להיכנס לדוראד, אך חזר בו לאחר שהבין כי מגבלות רגולטוריות ימנעו ממנו להיכנס לתחום הייצור. התעניינותו המחודשת של מימן בפרויקט באה על רקע הצלחתה של קבוצת דלק. מדוראד נמסר כי "החברה נמצאת בשלבים האחרונים לקראת הסגירה הפיננסית של הפרויקט ומקבלת פניות חוזרות ונשנות מגורמים שונים, מהארץ ומחו"ל המבקשים להיכנס כשותפים. דוראד תשקול הכנסת שותף בהתאם לנסיבות ובמועד המתאים".

מקבוצת מרחב נמסר בתגובה כי "אנו לא מתייחסים לשמועות על מגעים עסקיים של החברה".