פועלי כל העולם יצאו לחופשת לידה

דור העובדים הבא מציב אתגר: אין להם שאיפות להתקדם ואין להם חשק לעבוד קשה

אנשי דור ה-y וה-z, הם ילידי 1980 ואחריה, אנשים פתוחים, יצירתיים וגמישים עם מודעות חברתית גבוהה ורצון אמיתי וכן לשנות את העולם. בעוד קודמיהם, דור ה-x, הסתפקו בטיול המסורתי של אחרי הצבא, שלאחריו חיפשו משרות נוחות להשתקע בהן וביטחון כלכלי, אנשי ה-y וה-z יבכרו תפקיד בעל משמעות, על פני יציבות פיננסית.

משפחה וקריירה

הם אידאליסטיים ונוטים לשבור את התבניות שהציבו להם הוריהם הוורקוהוליקים ושואפים לשלב את חיי הקריירה עם חיי המשפחה. גברים בני דור זה יתבעו את זכותם לצאת לחופשת לידה ויסרבו להישאר שעות ארוכות במשרד, במקום לבלות זמן איכות עם ילדיהם.

אפשר, למשל, לקבוע יום-יומיים בשבוע שבהם רשאים העובדים לצאת מוקדם יותר מהעבודה ולגלות גמישות רבה יותר באשר ליציאה לחופשות, במיוחד כאשר אלו על רקע משפחתי, כמו לידה למשל, או הורים מזדקנים שמחייבים טיפול צמוד. גם מקומות עבודה בהם ישנו גן לילדי העובדים יהפכו יותר ויותר מקובלים.

אתגרים ועניין

הם מרדנים, וסולדים ממסגרות ומשמרנות שמתבטאת בשיטות עבודה שעברו מן העולם לדעתם. ניהול עובדים אלו הוא אתגר לא קטן.

הם לא יסכימו לעבוד בקיוביקים, ומה שיעמוד לנגד עיניהם כסביבת עבודה הם משרדי חברת גוגל על יתרונותיה הצבעוניים המוכרים. הם לא ישלימו עם עבודה מונוטונית, ויבקשו אתגרים ועניין בכל מחיר. לכן, כשצריך להטיל עליהם משימות שגרתיות, כדאי להשאיר בהן חלק לא פתור, כדי שידרשו לחשוב בעצמם.

גמישות תעסוקתית

הם לא מרגישים מחויבים לעסוק במקצוע אותו למדו, ומעברים בין עבודות ותפקידים מאד שכיחים אצלם. להבדיל מהוריהם, שהתקדמות בעיניהם היתה רק אם נרשמה כלפי מעלה, אנשי ה-y-z רואים גם בתנועה אופקית - מעבר מתפקיד לתפקיד באותה רמה היררכית - התקדמות, ובלבד שהיא דילוג בין תפקידים ומקצועות שונים.

ארגון יכול לנצל גישה זו - ולהציע למוכשרים הסבות מקצועיות ומעבר בין מחלקות בארגון.

ההתייחסות אל העובד צריכה להיות כאל חומר גלם הניתן לשינוי צורה, במידה והוא מעוניין בכך. ואם מדובר בעובד טוב, שווה לארגון להשקיע בהכשרתו מחדש, ובלבד שלא לוותר עליו.

  1. יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית.
  2. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com
  3. במשך השבוע ניתן להמשיך לטקבק עם יעל מהודר דרך טור הדעות "המדוברות ביותר" בעמוד הבית ודרך קישור זה. http://www.globes.co.il/news/home.aspx?fid=3632&fromerechmusaf


  4. הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.