מדוע מניית סנדיסק נפלה למרות הדו"חות והתחזיות הטובות?

יצרנית שבבי הפלאש עברה לרווחיות ברבעון הרביעי, ותחזיותיה עמדו בציפיות האנליסטים - אך המשקיעים ציפו ליותר ושלחו את המניה מטה

במובנים רבים, הדו"חות הכספיים שפרסמה אמש (ה') יצרנית שבבי הפלאש סנדיסק מספרים את הסיפור האמיתי מאחורי עונת הדו"חות הנוכחית בוול סטריט וסבירים גם מדוע מדדי המניות מתקשים להתרומם. המספרים הרבעוניים טובים ומצביעים על התאוששות בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2008, אולם התחזיות לעתיד פושרות ולא תואמות את הציפיות הגבוהות של המשקיעים, מה שגורר חולשה במניה.

סנדיסק, בניהולו של אלי הררי, עברה לרווחיות ודיווחה על רווח נקי של 339.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2009, שהם 1.45 דולר למניה. מדובר בשיפור ניכר לעומת הפסד עתק של 1.76 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2008. להוציא רווחים חד פעמיים, סנדיסק הרוויחה 1.18 דולר למניה וניפצה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 69 סנט למניה בלבד. גם ההכנסות הפתיעו לטובה כשעלו ב-44% לרמה של 1.24 מיליארד דולר - מעל לתחזיות שדיברו על 1.17 מיליארד דולר.

העתיד, מבחינת סנדיסק, נראה גם כן ורוד: החברה מסרה כי היא צופה הכנסות של 875-950 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2010, בהתאם לתחזיות שדיברו על 920 מיליון דולר. מדובר אמנם בנסיגה לעומת הרבעון הרביעי, אך בתעשיית השבבים ידוע כי המחצית הראשונה של השנה חלשה יותר לעומת המחצית השנייה של השנה, אז מואצות המכירות בשל החגים בעולם. ואכן, סנדיסק צופה לרשום הכנסות של 4-4.4 מיליארד דולר בכל 2010, בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על 4.3 מיליארד דולר.

אך המספרים הללו לא הרשימו את וול סטריט. המשקיעים שלחו את המניה לנפילה של 6.1% במסחר המאוחר בנאסד"ק, כאשר ההערכה היא כי המשקיעים ציפו מהחברה לתחזיות טובות יותר מתחזיות האנליסטים. על הציפיות הגבוהות הללו ניתן היה ללמוד גם מהתנהגות המניה בחודשים האחרונים, שכן מתחילת חודש מארס (אז החל הראלי בשווקים) המניה נסקה ביותר מ-270%, מה שהציב לחברה רף ציפיות גבוה מאוד לעמוד בו.

הסיפור של סנדיסק מצטרף לחברות טכנולוגיה אחרות בוול סטריט, שתוצאותיהן היו טובות לעומת התחזיות המוקדמות אך הציפיות מהן לשנה הקרובה היו ככל הנראה גבוהות מדי - מה שהוביל את מניותיהן לירידות. אמש סיפק הנאסד"ק הוכחה נוספת לכך, כאשר מדד מניות הטכנולוגיה ירד ב-1.9% וגרר את וול סטריט מטה, בהובלת קוואלקום ומוטורולה ששיחקו את תפקיד "המאכזבות התורניות".