בגלל פישר: נדחה הדיון בהצעת החוק לביטול עמלות העו"ש

(עדכון) - ההצעה, שהגיש ח"כ דני דנון, אמורה היתה לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה ■ קבלתה יכלה לגרום לבנקים הפסד הכנסות של כ-800 מיליון שקל בשנה

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה שלא לדון היום בהצעת החוק לביטול עמלות העו"ש של ח"כ דני דנון, בשל התנגדותו של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר. דנון הציע כי כל עמלות העו"ש של הלקוחות הקמעונאיים (משקי בית ובנקאות פרטית) יבוטלו לחלוטין. הצעה דומה העלתה גם ח"כ פאינה קירשנבאום. קבלת הצעת החוק תגרום לבנקים הפסד הכנסות של כ-800 מיליון שקל בשנה.

הבנקים הפעילו לחץ כבד כדי שוועדת השרים לא תתמוך בחוק. "אם הממשלה תתקפל בעניין זה סימן רע מאוד וכניעה לפופוליזם. זה חוק של 100% פופוליזם ואין גורם מקצועי אחד שתומך בו", אמר אתמול (א') בנקאי בכיר.

בבנק ישראל מתנגדים

מנתוני הגבייה בפועל של עמלות ממשקי בית שמציג בנק ישראל עולה כי מאז יישום הרפורמה בעמלות ביולי 2008, ההוצאה עבור סל שירותי העו"ש הנפוצים (כולל מסגרות אשראי) עומדת בממוצע על 15.9 שקל בחודש. בבנק ישראל מתנגדים להצעת החוק וסבורים כי היא מעקרת את סמכויות המפקח על הבנקים לפיקוח על עמלות שניתנו לו בחקיקה לפני שנתיים וחצי במסגרת הרפורמה בעמלות. עם זאת אין בכוונת בנק ישראל להילחם בהצעת החוק. בפיקוח על הבנקים יסתפקו בהצגת עמדה מקצועית לפיה ההצעה תיצור סבסוד צולב ותפגע בלקוח.

החקיקה החדשה היא יוזמה של המועצה לצרכנות, שטוענת כי החתימה 700 אלף איש על עצומה לפיה אין לשלם לבנקים עבור שירותי עו"ש. דנון מנמק את הצעת החוק בכך ש"מדינות שונות בעולם, ובהן אנגליה, אינן נוהגות לגבות עמלות על שירותי עו"ש" וכי "בנק הוא מתווך פיננסי ומקור הרווח שלו צריך להיות המרווח הפיננסי, לכן עמלות על פעולות עו"ש הן כפל תשלומים הפוגע בציבור".