בארטס סוגרת שנה ביאהו: הרווחים גדלו, מספר הגולשים לא

מנכ"לית יאהו ממשיכה לנסות להכניס מאפיינים חברתיים לאתר על אף ש"אנשים מעדיפים שהדברים ייעשו עבורם" ■ היא נותנת לעצמה ציון של "כמעט טוב" על תפקודה, אם כי עובדיה מעריכים את מהלכיה, בהם מכירת טכנולוגיית החיפוש של יאהו למיקרוסופט

ב-1999 זכה עמוד הבית המותאם אישית של יאהו, My Yahoo, בפרס Webby על הישגים טכניים. עשור מאוחר יותר, נאבקת משפחת האתרים הייעודיים לחדשות, בידור, כלכלה וספורט של החברה על מקומה מול מתחרים חדשים כמו גוגל, פייסבוק וטוויטר.

קרול בארטס מונתה למנכ"לית יאהו לפני כשנה, במטרה להשיב את החברה המקרטעת למסלול הצלחה. מאז המינוי, הפכה בארטס את אתר הבית של יאהו לבעל אופי פתוח יותר, שמאפשר לגולשים לייבא תכנים מאתרים אחרים. המהלך לווה בקמפיין פרסום בשווי 100 מיליון דולר, שהשתמש בסיסמאות כמו, "לאינטרנט יש מנהל חדש: אתה".

למרות המאמצים, אומרת בארטס כי קהל הגולשים של יאהו, שמונה כ-600 מיליון איש, לא גדל. "אני חושבת שזה מרתק. אנשים מעדיפים שהדברים ייעשו עבורם, במקום להחליט בעצמם", היא אומרת.

אמירה זו אינה נכונה באתרי רשתות חברתיות, שם הגולשים משחקים תפקיד משמעותי יותר בעיצוב חוויית האינטרנט שלהם, ומקדישים זמן ותשומת לב רבים יותר מאלה הנדרשים לקריאת חדשות באתר של יאהו לצורך העלאת תכנים לעמודים האישיים שלהם או למשחקי רשת.

יאהו לא לבד במערכה. ביחד עם חברות נוספות, כמו מייספייס ו-AOL, מעמודי התווך של ימי ראשית תור הזהב באינטרנט, היא מנסה להדביק את הפער שפתחו השחקנים החדשים במגרש. אך חברות אלה מתקשות לשנות את הרגלי הגלישה הפסיביים באתריהן.

לפי נתוני קומסקור, בנובמבר 2009 גדלה תנועת הגולשים ביאהו ב-9% לעומת החודש המקביל ב-2008. מדובר באחוז הצמיחה הנמוך ביותר מבין חמש חברות האינטרנט הפופולריות גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק וויקימדיה. נוסף לכך, מספר הדקות הכולל שבילו גולשים באתר הבית של יאהו ירד ב-14% בנובמבר, ואילו משך הזמן שבילו גולשי פייסבוק באתר החברה באותו חודש הוכפל.

שרלין לי, מומחית לרשתות חברתיות בחברת אלטימטר, אומרת כי יאהו הייתה זו שהרגילה את הגולשים להתנהגות פסיבית בעת הגלישה. "הם עשו עבודה טובה כל-כך בלהאכיל את הגולשים בכפית, עד שאנשים המבקרים באתר יאהו פשוט צופים בו בלי לעשות כלום".

"נשלב את פייסבוק בעמוד הבית"

אבל ביאהו לא מפסיקים לנסות. בארטס, בעבר מנכ"לית חברת התוכנה אוטודסק, ממשיכה להוסיף מאפיינים חברתיים לעמוד הבית של החברה, ובדרך מוכרת נכסים אחרים, כמו אתר הדרושים HotJobs, שירות יאהו לעסקים קטנים וגם את טכנולוגיית החיפוש של החברה. אך אנליסטים ומשקיעים מטילים ספק ביכולתם של צעדים אלה להפיח רוח במפרשי יאהו.

בארטס אומרת כי אנשים מתעייפים מהאנרגיה הדרושה לרשתות חברתיות, ולכן אינם מעוניינים להשתמש ביישומים החברתיים בעמוד הבית של יאהו. עם זאת, היא מציינת כי יאהו תשלב את "פייסבוק, טוויטר או מי שיבוא במקומן" בעמוד הבית. "בסופו של דבר, הרשתות החברתיות הולכות להיות חלק ממרקם שלם של הדברים שאנשים עושים במהלך היום. הן לא תמיד יהיו מופרדות משאר הפעילויות".

ניהול פשוט וטוב

למרבה ההפתעה, בארטס לא מתמקדת בהגדלת מספר הגולשים הקבועים של יאהו, אלא מעדיפה להתמקד בהגדלת הכנסות באמצעות איסוף יותר מידע על גולשים קיימים, כדי לאפשר יותר התאמה אישית של תוכן ומודעות פרסום. "בוודאי שהייתי רוצה תנועה רבה יותר באתר, אבל השאלה היא איך באמת גורמים לעסק לגדול. אני מאמינה שהדרך לעשות זאת היא באמצעות עבודה טובה יותר עם מה שכבר יש לנו. יאהו יכולה להגדיל את רווחיה בלי שגולש חדש אחד יבקר באתר", היא אומרת.

בארטס מאמינה כי תוכל לשפר את המצב באמצעות ניהול פשוט וטוב. לטענתה, אחד הגורמים שהכבידו על החברה טרם כהונתה היה היעדר ניהול יעיל. כעת, עם תחילת שנת כהונתה השנייה, היא יכולה לסמן וי על חלק ניכר מהמטרות שהציבה לעצמה, אף שייתכן כי עד כה נהנתה מפירות עמלם של קודמיה בתפקיד, והיא תתקשה להציג תוצאות דומות בשנה הקרובה.

בנוסף לכך, מעוניינת בארטס להשקיע יותר בפיתוח מוצרים לסלולר ובפיתוח אתרים המיועדים לשווקים מחוץ לארה"ב, בעיקר שווקים מתעוררים, שבהם שוק האינטרנט רחוק מלהיות רווי. בשני התחומים האלה החברה נמצאת מאחור, אך בארטס אומרת כי היא שמחה שהמתחרות, בהן אפל, מושכות תשומת לב רבה יותר. לדבריה, דבר זה מעניק לה שקט תעשייתי, שמאפשר בחינה של היבטים חדשים של עולם האינטרנט.

בסיכומה של שנה בתפקיד, בארטס נותנת לעצמה ציון של "כמעט טוב" על תפקודה. עובדי החברה, לעומת זאת, מחמיאים על יכולתה לקבל החלטות קשות, בראשן מכירת טכנולוגיית החיפוש למיקרוסופט בתמורה לנתח מהכנסות הפרסום שיופיעו לצד תוצאות החיפוש שיתבססו על טכנולוגיה זו.