לוקסנבורג מימש יחידות לפידות-חלץ ב-10.5 מיליון שקל

לאחר עלייה של 185% בינואר, מכר בעל השליטה בשותפות החיפושים את רוב החזקותיו הישירות ■ זהו גלגולה השני של השותפות לפידות-חלץ, לאחר שבמחזור החיים הקודם שלה תוצאותיה לא היו מדהימות

העליות החדות והמחזורים הגבוהים שמרכזת שותפות חיפושי הנפט לפידות-חלץ בשבועיים האחרונים, מאז הודיעה על שיתוף הפעולה עם מודיעין בבקשה לקבלת רישיון החיפושים הימי "מד אשדוד", לא נעלמו מעיניו של יעקב לוקסנבורג, בעל השליטה בחברת לפידות חלץ (79.8%), המחזיק גם באופן ישיר ביחידות השתתפות של שותפות חלץ.

ביום חמישי האחרון, לאחר עלייה של 185% בשוויה בחודש ינואר, מכר לוקסנבורג 57.3% מכלל החזקתו הישירה בשותפות חלץ בשווי כולל של כ-10.5 מיליון שקל, ונותר עם החזקה ישירה של 3.61% מיחידות ההשתתפות. חברת לפידות בשליטתו מחזיקה ברוב יחידות ההשתתפות של שותפות חלץ - 61.7%.

זהו גלגולה השני של השותפות לפידות-חלץ, לאחר שבמחזור החיים הקודם שלה, תחת בעלים אחרים, תוצאותיה לא היו מדהימות בלשון המעטה. בספטמבר 1993, בעיצומו של גל הגאות הקודם בענף שותפויות החיפושים, גייסה חלץ מהציבור 23 מיליון שקל שנועדו לחיפוש והפקת נפט באזור חלץ. חמש שנים מאוחר יותר פורקה השותפות, לאחר שנותרה ללא אמצעים כספיים.

חלץ מתעוררת להייפ החיפושים

בשנת 2004 החליטה לפידות לחזור בעצמה לתחום חיפושי הנפט, והנפיקה מחדש את שותפות לפידות-חלץ. על הכוונת היו פיתוח שדה חלץ, המקום היחיד בו נמצא עד היום נפט בהיקף מסחרי בישראל, וכן ביצוע חיפושים ברישיון "שרית", הנמצא ליד אשדוד. חלץ גייסה בהנפקה 61.5 מיליון שקל, ובשנת 2006 גייסה השותפות 18.9 מיליון שקל נוספים.

פעילות החיפושים בשנים שלאחר ההנפקה, שכללה קידוח בשדה חלץ וניסיון הפקת נפט מפצלי שמן במישור רותם, התנהלה בעצלתיים וללא תוצאות מרשימות. בהתאם לכך, נסחרו יחידות ההשתתפות של חלץ בשנים האחרונות מתחת לשווי המזומנים שהיו בקופת השותפות. לפידות ולוקסנבורג ניצלו זאת היטב ורכשו בצורה מסיבית את יחידות ההשתתפות של לפידות-חלץ, כך שמהחזקה של 23.83% בהון השותפות לאחר ההנפקה הם עלו להחזקה מצטברת של 70.1%, טרם המימוש האחרון.

הפריחה של שותפויות החיפושים בתקופה האחרונה העירה גם את חלץ, ושיתוף הפעולה עם שותפות מודיעין, הנשלטת בידי נוחי דנקנר וצחי סולטן, הביאה לנסיקה מהירה במחירי השותפות. הקידוח הראשון של השותפים החדשים ברישיון "שרית" צפוי להתבצע עד ל-1 ביוני, בהתאם לתנאי הרישיון.

לפידות התרחקה מקידוחים

חברת לפידות - השותף הכללי ובעלת השליטה בלפידות-חלץ, עוסקת בביצוע קידוחי נפט וגז יבשתיים בקבלנות עבור חברות אחרות, וברשותה מספר מכונות קידוח, כשהיא מעניקה גם שירותים נוספים לשותפויות חיפושים. בסוף העשור הקודם כמעט ולא בוצעו קידוחים בארץ, ולפידות נותרה ללא עבודה, מה שהביא לפיטורי רוב העובדים בחברה. בשנת 2000 מכר בעל השליטה הקודם, ברוס רפפורט, את החזקתו בחברה ליעקב לוקסנבורג לפי שווי חברה של 14.3 מיליון דולר, וכך הפך לוקסנבורג לבעל השליטה בלפידות עם החזקה של 88%.

מאז רכש את השליטה בחברה בתחילת העשור, התבסס עיקר פעילותה של לפידות על ניהול הכסף הקיים בקופתה, כאשר הפעילות הקשורה בביצוע קידוחים הפכה למשנית עבורה. בנוסף, רכשה לפידות את השליטה בחברת ההשקעות אינוונטק, אותה מכרה באוקטובר האחרון לחברת CEE של יולי עופר ברווח של 22 מיליון שקל.

בשנת 2008 הפסידה החברה מהשקעה בניירות ערך 28.4 מיליון שקל, ובתשעת החודשים הראשונים של 2009, עם שינוי המגמה בשוקי ההון בעולם, הרוויחה לפידות 19.7 מיליון שקל. תיק ההשקעות שלה היה בהיקף של כ-130 מיליון שקל בסוף חודש ספטמבר אשתקד.

משנת 2002 ועד היום חילקה לפידות דיבידנדים בהיקף של 67.5 מיליון שקל, שחלקם הגדול נבע מרווח שרשמה בגין תיק ההשקעות שלה, וחלקם הקטן יותר מקורו ברווח ממכירה והשכרת ציוד קידוח.