ועדת הכספים לא הסכימה לאשר הרפורמה באלכוהול

האוצר ייאלץ לגבש שלוש חלופות חדשות ולהביאן לדיון בועדת הכספים ■ ח"כ יעקב אדרי העיר בציניות כי מי שחתם על הצו באוצר "היה מתודלק"

ועדת הכספים של הכנסת סירבה לאשר היום את הרפורמה באלכוהול שגובשה באוצר. בעקבות הפרסום ב"גלובס" בתחילת השבוע, על פיו הרפורמה שמציג האוצר אמנם תביא לעלייה במחירי המשקאות הזולים המכילים אחוז אלכוהול גבוה כמו וודקה, אולם מחירי האלכוהול המיובא היקר, כמו ויסקי, יוזלו בעשרות אחוזים, החליטו חברי הוועדה שלא לתמוך ברפורמה. פרט לח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) שהביע תמיכה, שאר חברי הכנסת התנגדו לאשר את הצו המכניס לתוקף את התקנות החדשות.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מתח ביקורת על התנהלות האוצר ואמר כי הרפורמה מעולם לא הובאה לדיון בוועדת הכספים. "נושא האלכוהול הוא מהמרכזיים שעל סדר יומה של החברה הישראלית בשל השפעותיה על החברה בישראל, על האלימות והפשיעה, אי אפשר לאשר צו שכזה מבלי לקיים דיון מעמיק בכל הנושא בשיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר", אמר גפני. לאחר שהתברר כי אין רוב בוועדה למתווה שהציע האוצר, הודיע גפני כי ההצבעה נדחית ובשבוע הבא יתקיים דיון בהשתתפות נציגי התמ"ת, החינוך, הרווחה והאוצר על המשמעויות החברתיות של המהלך. סמנכ"ל בכיר ברשות המיסים, בועז סופר, התבקש לגבש בתוך שבוע וחצי שלוש חלופות לצו הנוכחי שאותו ביקש האוצר לאשר היום.

ח"כ רוני בר-און סיפר בדיון כי בעת ששימש שר אוצר הובא הנושא לשולחנו אולם הוא סירב לחתום עליו. "משמעות הצו הוא הפחתת מחירי האלכוהול האיכותי, והעלאה זניחה של האלכוהול הזול. זהו חוסר שיקול דעת, צווים כאלו יגרמו לנזק חברתי אדיר", אמר ותקף את הממשלה כי היא מדברת בשני קולות: "ראש הממשלה הכריז בהודעות דרמטיות על מלחמה בשימוש באלכוהול, ופתאום מופיע שר האוצר, כאילו מדובר בממשלה אחרת, ומבקש להוריד משמעותית את מחירי האלכוהול ואני שואל כמאמר האמרה המפורסמת, אדוני ראש הממשלה עבור איזה יד להצביע? ידך הימנית או ידך השמאלית? משמעות ההוזלה היא פגיעה חברתית קשה. אותה ממשלה שמנסה להוריד את צריכת האלכוהול מעודדת את רכישתו ומחמירה את התוצאה", אמר בר און.

גם חברי הקואליציה בוועדה, ציון פניאן ומירי רגב התנגדו להצביע בעד בקשת האוצר. "על הממשלה להציב תמרור עצור ברור מול היוזמה המסוכנת שמובילים פקידי האוצר, אי אפשר להשלים עם מצב שמצד אחד מכריזה המדינה על כוונתה להילחם מלחמת חורמה בנגע האלכוהול ובתופעות החמורות שנלוות לו, ובמקביל מפחיתה בשיעור ניכר את מחירי האלכוהול ומעודדת למעשה את השימוש בו בעיקר לבני נוער. הרפורמה המוצעת מסוכנת וחסרת אחריות ואעשה כל שביכולתי כדי לבלום אותה", אמרה רגב.

ח"כ יעקב אדרי העיר בציניות כי מי שחתם על הצו באוצר "היה מתודלק".