ואלס עם בשאר

הטקסט המלא של הדברים שממשלת ישראל צריכה לומר ללוליין הדיפלומטי מדמשק

בשאר אסד משוכנע שהוא כבר ילד גדול. אביו הכה אותנו בשוטים במלחמת יומה"כ והוא מייסר אותנו בעקרבים.

כיצד? בהליכה מתמדת על הסף, ברטוריקה מתלהמת על ה"חובה הקדושה" להמשיך ב"התנגדות", באיומים בלתי פוסקים לשחרר את הגולן בכוח, בתמיכה ב"השבת האדמות השדודות בפלסטין", בדרישה לחזור ל"תיווך" הטורקי בניצוח ארדואן, בהתניית חידוש המו"מ בחידוש ההתחייבות הישראלית לרדת מרמת הגולן, בהמשך אספקת החימוש והטילים לחיזבאללה ובתמיכה בהשתלטותם על לבנון, בהכנעת סעד א-חרירי, ראש ממשלת לבנון, בהעמקת הרומן הסוער עם משטר האייטולות והידוק השת"פ הבטחוני עם טהרן ובניסיונו לתקוע טריז בין ארה"ב לאירופה באמצעות הקריצות לנשיא סרקוזי ולרה"מ ברלוסקוני, תוך שהוא משחק קשה להשגה כלפי ארה"ב.

ריקוד על חתונות כה רבות מסחרר כל ראש, ובמיוחד ראש צעיר ושאפתני אשר עד כה הוכיח לוליינות מרשימה באינטריגה המזרח תיכונית. הסכנה היא שהתלהמות מילולית תגלוש מבלי משים למעשים. על מנת למנוע הסלמה מקרית, ובהמשך לפעולות ישראל בסוריה בשנתיים האחרונות, אפשר שנדרשת תזכורת מפולפלת נוספת שתסניף לבשאר וליועציו את ניחוח ההרתעה הישראלית ותצרוב בתודעתם את התעריף של כל הרפתקה צבאית.

בהנחה שישראל ממשיכה להפיק הרתעה אמינה, סדר היום המדיני תקוע בסוגיית החזרת הגולן. הסורים עומדים על הפקדת ההתחייבות להחזרת הגולן בידי מתווך אמין, לטעמם, כתנאי לחידוש המו"מ. לעניין זה כדאי ללמוד דווקא מהסופר גבריאל גרסיה מרקס. בספרו "אהבה בימי כולרה", הד"ר אורבינו נקרא לבדוק חולה צעירה. הבדיקה מעוררת מינית את הרופא הצעיר. הצעירה מבחינה בכך ואומרת לו: "דוקטור, מה שאתה רוצה אפשרי, אך לא ככה".

על ממשלת ישראל לומר לבשאר: "מה שאתה רוצה אפשרי, אך לא ככה. הירידה מהגולן צריכה להיות התוצאה של המו"מ ולא התנאי לחידושו. לחילופין, אם אתה מתעקש על קבלת התחייבות מראש לנסיגה מהגולן, גם לנו יש מספר תנאים לחידוש המו"מ. בתמורה לירידה מהגולן ופירוזו, הסכם שלום עתידי בין ישראל וסוריה יהיה חייב לכלול התחייבויות סוריות, מגובות בערבויות, להפסקת התמיכה בחיזבאללה ולהסתלקות מהברית הצבאית עם איראן נגד ישראל. בתמורה להתחייבות ישראלית מראש לירידה מהגולן אנו דורשים התחייבות סורית נגדית ומראש בנושאי הפירוז, החיזבאללה ואיראן.

"ידוע לנו שיחסי החוץ של סוריה כמדינה ריבונית אינם עסקה של ישראל כפי שיחסי החוץ של ישראל אינם עסקה של סוריה. אך לא יעלה על הדעת שישראל תחתום על חוזה שלום עם מדינה שתמשיך להלחם בה באמצעים אחרים. התמיכה בחיזבאללה והברית הצבאית עם איראן ממשיכים את המלחמה בישראל בדרך עקיפה ולכן מנוגדים לכל הסכם שלום. ממשלת ישראל לא תאפשר ירידה מהגולן ללא פתרון שיניח את דעתה בסוגיות האסטרטגיות האלה. ככלל ולמען הסר ספק, מר אסד, ישראל עומדת על הדדיות מלאה בין הצדדים, הן באשר לתנאי הכניסה למו"מ והן ביחס למהלכו ולתוצאותיו".

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל