ליצמן אומר "לא" ל-OECD: מתנגד לשינוי חוק התרופות

החוק הקיים מהווה את אחד המכשולים להצטרפותה של ישראל אל ארגון המדינות המפותחות, בשל הפגיעה לכאורה בקניין הרוחני של חברות תרופות זרות

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מצנן היום (ד') את קולות החגיגה שנשמעים בימים האחרונים בדבר התחזקות האפשרות שישראל תצטרף לארגון ה-OECD. ליצמן הודיע כי הוא מתנגד לשינוי חוק התרופות הישראלי, שהיווה עד היום את אחד המכשולים שעמדו בפני הצטרפותה של ישראל אל הארגון.

חוק התרופות הישראלי מאפשר לחברות תרופות מקומיות לייצא תרופות גנריות (העתק) לתרופות מקוריות עוד לפני מועד פקיעת הפטנט הרשום בישראל, כל זמן שהפטנט פקע כבר במדינה אחרת בה הוא רשום. בארגון ה-OECD ובמשרד הסחר האמריקני (USTR) ראו בכך במשך שנים הפרה בוטה של זכויות יוצרים, והכניסו את ישראל לרשימה מצומצמת של מדינות הפוגעות בקניין רוחני, לצד תאילנד, ארגנטינה, אלג'יריה, קנדה ורוסיה.

לאחרונה נודע כי בכירים במשרדי האוצר והתמ"ת מקיימים מגעים עם הארגונים בארה"ב ובאירופה, במסגרתם הם הביעו הסכמה לשנות את חוק התרופות הישראלי כך שיאריך ככל הנראה את תקופת הפטנט של תרופות מקור. בתמורה, ישראל אמורה לצאת מ"הרשימה השחורה" בתחום הפרת זכויות היוצרים, ולעבור לרשימת המעקב.

מלשכתו של ליצמן נמסר היום: "הארכת תקופת הפטנט על תרופות מעבר לנדרש, תיפגע בבריאות תושבי מדינת ישראל ותפחית את הנגישות לתרופות זולות ובטוחות. סגן שר הבריאות מתנגד לכל וויתור שעשוי להרע את מצב החולים בארץ. הדרישות האמריקאיות מישראל חריגות מבחינת היקף ההגנה על תרופות שהאמריקאים דורשים מעצמם בארה"ב. אין היגיון שישראל תהיה המדינה היחידה שמחוקקת חוק שפוגע בנגישות תושביה לתרופות זולות".

ליצמן קורא למנהלי המשא והמתן מול USTR ו-OECD "לשמור על האינטרסים של מערכת הבריאות", לרווחתם של החולים ולנגישות לתרופות. גורמים במשרד הבריאות הבהירו כי ההתנגדות של ליצמן אינה נועדה להגן על ענקית התרופות הגנריות מישראל, טבע, אלא על הצרכן הישראלי וציבור החולים.