פישר: "יש להעביר למשרדי הממשלה את ניהול המשק"

נגיד בנק ישראל יורה לכל כיוון בכנס הרצליה: "אני רוצה לראות התחזקות של משרדי הממשלה" ■ "חייבים להיות מאוד זהירים ולמנוע מהבנקים לקחת סיכונים" ■ "המשבר הבא יבוא מכיוון שונה"

"יש להעביר למשרדי הממשלה את הניהול של המשק ממשרד האוצר. למשרדים הללו אין היום כמעט יכולת ביצוע וגם לא יוזמה. אני לא מתנגד לאוצר חזק כי חשוב להזכיר שהיינו במצב הרבה יותר גרוע אם היה לנו אוצר חלש. ולכן אני מבקש להבהיר: אני לא רוצה אוצר חלש אלא התחזקות של המשרדים הממשלתיים". את הדברים הללו אמר היום (ד') נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי.

פישר דיבר גם על הרפורמה הבנקאית המתוכננת בארה"ב, ואמר: "אף אחד לא יודע מהם בדיוק עקרונות וולקר או מה הכוונה של העקרונות הללו, אך הכיוון הוא שיש להפחית את רמת הסיכונים, לרבות כל הקשור לקרנות גידור. יש לי סימפטיה לגישה שאומרת כי אנו חייבים להיות מאוד זהירים ולמנוע מהבנקים לקחת סיכונים שאין להם שום קשר לפעילות העיקרית שלהם, שהיא הפעילות העסקית והקמעונאית".

הנגיד הוסיף, כי "מה שלמדנו מארה''ב הוא שרגולציה לא טובה גובה מחיר גבוה מאוד. בארה''ב מערכת הפיקוח פשוט הייתה 'אינקוהרנטית' והיו אף חלקים שלא היו תחת פיקוח בכלל, כולל המשכנתאות. במקומות אחרים ניתן לגוף המפוקח לבחור את הרגולטור והם, מטבע הדברים, בחרו את הרגולטור הפחות נחוש.

"חשוב לזכור כי אנו לא יודעים מאין המשבר הבא יפרוץ, אך סביר להניח שהוא יבוא מכיוון אחר ושונה. חשוב לזכור כי בדרך כלל, כאשר אנו חושבים על המשברים העתידיים, אנו מסתכלים על הכיוונים הלא-נכונים ולכן נדרש לחזק את המשק ובכך להפוך את המשק לאיתן וגמיש".

גם דני צידון, בכיר בבנק לאומי, דיבר בכנס בזכות השמרנות ואמר, כי "כאשר מביטים על העולם ובודקים מי נפגע יותר - התשובה היא מי שמינף יותר. לא מינוף של הסקטור הציבורי אלא של הסקטור העסקי. מה שהציל אותנו היה שיעור החיסכון הגבוה שאפשר להמשיך להתקיים גם במצבי האבטלה".

לגבי הרגולציה אמר צידון, כי "בסופו של יום צריך להיות רגולטור אחד שחותם על הצ'קים ביום פקודה. לדעתי, הגוף הזה קיים והוא בנק ישראל".

אהרון פוגל, יו"ר מגדל ביטוח, אמר כי "הדבר החשוב ביותר לכלכלה זה השלום. פוליטיקאים מדברים הרבה ועושים מעט. היינו קרובים לשלום עם סוריה אבל הפוליטיקאים ברחו. שלום הוא דבר בסיסי, כמו שינוי שיטת הממשל; גם כאן דובר המון ולא נעשה כלום".