שוקי אירופה ננעלו בירידות חדות: ספרד צנחה ב-5.9% וצרפת ב-2.8%

מדד אייבקס הספרדי נחלש על רקע התגברות החששות כי ממשלת ספרד לא תצליח לממן את הגירעון התקציבי שלה ■ הבנק המרכזי של אנגליה הותיר הריבית על 0.5% ■ הבנק המרכזי של אירופה הותיר הריבית על 1%

שוקי אירופה ננעלו בירידות שערים חדות, בהמשך לירידות בוול סטריט ובאסיה, ובהובלת מדד אייבקס של ספרד שצנח ב-5.9% לרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת 2009, לאור חששות כי ממשלת ספרד לא תצליח לממן את הגירעון התקציבי שלה. נזכיר כי שיעור האבטלה בספרד הגיע ל-20% - הגבוה ביותר מבין מדינות גוש האירו.

מדד פוטסי של לונדון איבד כ-2.2% על רקע פרסום החלטת הריבית של הבנק המרכזי של אנגליה (BOE). הבנק המרכזי הותיר, כצפוי, את הריבית על 0.5%. קינג אמר לאחר החלטת הריבית כי הוא עשוי לבצע רכישות נוספות של אג"ח, במידה והתחזיות יכתיבו זאת. עם זאת, בינתיים קינג החליט להקפיא את רכישות הנכסים בהיקף כולל של 200 מיליארד ליש"ט - איתות להידוק מוניטרי בהמשך הדרך. "תנאי האשראי בבריטניה עדיין מגבילים", אמר קינג לאחר פרסום החלטת הריבית.

ב-14:45 התפרסמה החלטת הריבית של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) שנותרה, כצפוי, על 1%. עוד באירופה: הנציבות האירופית חשפה את התוכנית הקיצונית ביותר שלה עד כה לבקרה על המצב הפיסקלי ועל מדיניותה הכלכלית של מדינה חברה. הנציבות הוציאה מכלל חשבון חילוץ אפשרי של יוון על-ידי קרן המטבע הבינלאומית, והביעה תמיכה באמצעי החירום שנקטה אתונה כדי למנוע מכלכלת יוון "ליפול לתהום".

ברקע, סוכנות דירוג הבינלאומית מודי'ס הזהירה כי ארה"ב עלולה לאבד את דירוג ה-AAA במידה והיא לא תעמוד בתחזית הצמיחה ולאור הגירעון התקציבי ההולך ומעמיק שצפוי להגיע ל-1.6 טריליון דולר ב-2010.

מרבית שוקי אסיה ננעלו בירידות שערים, בהמשך לנעילה המעורבת אמש (ד') בוול סטריט, כאשר טוקיו ננעלה בירידות בהובלת טויוטה וסידני נחלשת לאור ירידה מפתיעה במכירות הקמעונאיות באוסטרליה.

המכירות הקמעונאיות באוסטרליה ירדו ב-0.7% בדצמבר, בהשוואה לנובמבר, אז עלו ב-1.5%. כך מדווחת הלשכה המרכזית לסטיסטיקה באוסטרליה. אנליסטים בסקר של בלומברג חזו דווקא עלייה של 0.2%.

דויטשה בנק עבר לרווח של 1.3 מיליארד אירו (1.8 מיליארד דולר) מהפסד של 4.8 מיליארד אירו ברבעון המקביל. אנליסטים בסקר של דאו ג'ונס חזו רווח של 660 מיליון אירו בלבד. רווחי הרבעון הנוכחי שיקפו הטבת מס בסך 554 מיליון אירו, הודות למתן אשראי בהיקף 790 מיליון אירו.

טויוטה איבדה 3.5% בטוקיו לאחר שהודיעה כי בנוסף לבעיית "הדוושה הדביקה" קיים פגם בבלמים של דגמי הפירוס ההיברידית. טויוטה עברה לרווח של 153.2 מיליארד ין (1.68 מיליארד דולר) מהפסד של 164.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל, והרבה מעל תחזיות האנליסטים לרווח של 87.7 מיליארד ין בלבד (963 מיליון דולר). הכנסות החברה עלו ב-10.2% והסתכמו ב-5.3 טריליון דולר.

סוני דיווחה על רווח של 79.2 מיליארד ין (871 מיליון דולר) ברבעון הפיסקלי השלישי לעומת 10.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל, ויותר מפי 2 מתחזיות האנליסטים לרווח של 33.73 מיליארד ין. הכנסות החברה גדלו ב-4% והגיעו ל-2.24 טריליון ין. הרווח התפעולי הגיע ל-146.1 מיליארד ין לעומת הפסד תפעולי של 18 מיליארד ין ברבעון המקביל.

וודאפון דיווחה על עלייה של 10.2% בהכנסות הרבעון הפיסקלי השלישי ל-11.55 מיליארד ליש"ט.

ענקית הנפט הבריטית הולנדית רויאל דאטש של עברה לרווח של 1.96 מיליארד דולר ברבעון הרביעי לאחר הפסד של 2.81 מיליאר דולר ברבעון המקביל. בנפרד, החברה הודיעה על כוונתה לפטר 1,000 עובדים נוספים לאחר שבשנה שעברה פיטרה 5,000 עובדים.

ענקית המחשבים הסינית לנובו עברה לרווח של 79.5 מיליון דולר ברבעון הפיסקלי השלישי.

הונדה ריכזה עניין לאחר שדיווחה אתמול על זינוק של 566% ברווחי הרבעון הפיסקלי השלישי.