איך יודעים שהתיאבון לסיכון יורד?

שער החליפין בין הין היפני לאירו, מאותת על שינויים במגמה הפסיכולוגית של המשקיעים

ב-24 בינואר סימנו את סיבוב השווקים הגלובליים מטה. בשבוע שחלף, הסתובב גם השוק בארה"ב מטה.

מספר הסקטורים היורדים והנשלטים על ידי המוכרים עלה מ-14 ל-21, כולל אלקטרוניקה, מתכות, נפט, שרותי נפט, מכוניות וחלקי חילוף, מכונות, ומזון. הסקטורים הקשורים לחומרי גלם הפכו לגרועים במיוחד (חלשים): מתכות, מתכות יקרות, נפט ופלדה. גם מדדי ניו-יורק המסורתיים, S&P 500, הנאסד"ק, ודאו ג'ונס, ירדו 5.5%, 6.15% ו-5.11%, בהתאמה.

קטגוריות הנכסים הנחלשות ביותר כוללות את הסחורות (DBB,DBC), את השוק הגלובלי - אזור הפסיפיק, אירופה, דרום אמריקה, השווקים המתעוררים, השווקים המפותחים, ואת אוכלוסיית המניות הקטנות (VB, XLG).

שתי הבחנות מעניינות על תאימות הזהב והיאן היפני לירידות בשווקים.

הזהב

בירידות שנרשמו ב-2008 ו-2009, סוגי סחורות רבים הגיעו למחירי תחתית לפני המניות, וברוב המקרים זה קרה להם בנובמבר 2008. הזהב ומתכות אחרות כמו נחושת וכסף היוו חלק מהן. לאחר יצירת התחתית, אותן הסחורות עלו דרמתית על פני רוב שנת 2009. היום, למרות שהנחושת והכסף נמצאים עדיין במגמה חיובית מעלה, לא ניתן לומר אותו הדבר על הזהב.

לאחר עלייה דרמטית של כ-78% בשנים עשר חודשים, הגיע הזהב לשיא 1224 בדצמבר 2009. משם, לחץ המוכרים הביא לירידות מתמשכות, ובמרבית גלי הירידה נוצרו שפלים נמוכים יותר ובגלי העלייה שיאים נמוכים יותר.

בשיטת DWA Point&Figure השילוב של ירידת מחירים כדי חציית קו תמיכה, בשילוב של איתות מכירה לפני החצייה או אחריה, מהווה פוטנציאל של התמוטטות, וברוב המקרים המשך ירידה לטווח הארוך.

ככל שקו התמיכה ארוך יותר, כך הוא חזק יותר, וכך גם שבירתו מטה חזקה יותר. בעזרת דגם זה, זיהינו בעוד מועד את ההתמוטטויות של בנקי ההשקעות ליהמן ברדרס ובר סטרנס ואת אפריקה ישראל.

הדגם הנוכחי של תנודת מחירי הזהב מראה את חציית קו התמיכה הארוך מאז אפריל 2009, ב-1080, לאחר שני איתותי מכירה ב-1112 ו-1080. (איתות מכירה נוצר כאשר 0 בעמודה ימנית יורד במשבצת אחת מתחת ל-0 הנמוך ביותר שנוצר בעמודת האפסים השמאלית).

מזווית אחרת, בהשוואת החוזק היחסי של הזהב לקטגוריות נכסים אחרות, הזהב חלש ביחס לאגרות חוב (BND ), וביחס למדד שווה-משקל של מניות ה-S&P500 (RSP), אך עדיין חזק ביחס לתעודת הסל של היורו (FXE).

מה הלאה? בטווח הקצר יש לזהב פוטנציאל עלייה עד 1140, ועלייה ל-1144 תיחשב לשינוי בכוון.

בינתיים נוצרה תמיכה ב-1080, באותה תחתית שנוצרה בדצמבר 2009. ירידה ל 1072 תשבור את רמת התמיכה הנוכחית ותיצור אפשרות ליעד ירידה חדש עד 1,008.
למחזיקים בתעודות הסל IAU או GLD , הן עדיין במגמה חיובית, אך יצרו שיאים נמוכים ושפלים נמוכים עם פוטנציאל לאיתות מכירה ב-104. ירידה לרמה זו יכולה לגרור לירידות נוספת עד לתמיכה הבאה ב- 97.

לסיכום, הזהב נראה מהוסס ומראה חולשה. ירידה ל-1072, וירידת תעודות הסל, GLD ו-IAU ל-104, ישמרו על המשך התאימות של התקופה האחרונה בין כיוון הזהב וכיוון השווקים מטה.

אברהם קוגל זהב


היין היפאני

הסופר הנודע, דניס גרטמן, המפיק את "מכתב גרטמן", מציע לעיתים קרובות התבוננויות שונות על הצמד "יאן\יורו". הוא מחשיב את היחס בין היאן ליורו כ"מדד התיאבון ללקיחת סיכון" בשוקי ההון. כאשר היורו נקנה על חשבון היאן, ההנחה היא שהתיאבון לסיכון גדל והפוטנציאל לקניית נכסים מאופיינים ע"י סיכון (מניות, סחורות וכו') גדול יותר. גם להיפך, הביקוש ליאן על חשבון יציאה מהיורו משקפת התרחקות מנכסים נושאי סיכון.

התבוננות במדד הנ"ל "עושה שכל" כאשר היא נבדקת בסמיכות למכלול מדדים אחרים כמו הצמד יורו \ ין (EURJPY) ומדד החוק היחסי בין תעודות הסל יורו (FXE) לין (FXY). בדיקת שני המדדים הנ"ל נותנת לנו תוצאות דומות לאלה של מר גרטמן.

ב-EURJPY עמודה שלה אפסים מתארת ירידה בכמות הינים הדרושה לקנות אירו, פירושו שהין עולה בחוזקו ביחס ליורו (היאן יכול לקנות יותר יורו). בעמודת האפסים האחרונה הירידה המשמעותית יצרה איתות מכירה ב-126.837 ומשם נמשכת הירידה.

אברהם קוגל יורו


במדד החוזק של FXE מול FXY התמונה מאוד דומה, ירידה בעמודת האפסים האחרונה ואיתות מכירה ב-125.947 משקפת היחלשות של האירו לעומת הין, ולחילופין התחזקות הין לעומת האירו.

אברהם קוגל יין יפני



בשולי הדברים, חשוב לציין שהשיאים והשפלים בגרף אכן תואמים את השינויים הדרמטיים בפסיכולוגיית השוק בשנים האחרונות. גם בעת הנוכחית, העדפת הין על היורו אכן תואמת את הפסיכולוגיה הנוכחית של שוק יורד.

אסטרטגיית ההשקעות שאובחנה והוצגה בטור בשבוע שעבר בעינה עומדת, זאת למרות שקיימת אפשרות לתיקון מעלה לפני שהשוק ימשיך לרדת. ישנם זמנים בהם השוק הישראלי נראה תלוש משווקי העולם, אך בפועל הוא חלק מהשוק הגלובלי, שוק לווין לארה"ב, ובמוקדם או במאוחר מתיישר עם השוק בארה"ב.

  • אברהם קוגל, הוא מומחה בשיטת Point & Figure DWA ובשווקים הגלובליים. קוגל הוא סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום Point & Figure DWA במרכז להשכלה פיננסית מבית Matrix, שם הוא מרצה ומדריך בשיטה.
    לקוגל תואר שני בהנדסה ו- MBA מאוניברסיטת ניו-יורק.
  • אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעת עצמו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכותב ו/או החברות בבעלותו ו/או כל הקשור אליו, מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל".