למרות הבעיות: רווחי טויוטה ברבעון - פי שניים מהתחזיות

טויוטה עברה לרווח של 1.68 מיליארד דולר ברבעון הרביעי - הרבה יותר מהתחזיות לרווח של 968 מיליון דולר בלבד ■ ארז זלצמן, מנכ"ל בית ההשקעות KZI: "כבר כיום ברור כי ציפיות החברה והאנליסטים לצמיחת החברה במהלך 2010 לא יתגשמו"

טויוטה טויוטה , יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם, פרסמה את דו"חות הרבעון הפיסקלי לאחר נעילת המסחר בטוקיו.

יצרנית כלי הרכב היפנית עברה לרווח של 153.2 מיליארד ין (1.68 מיליארד דולר) מהפסד של 164.4 מיליארד ין (1.8 מיליארד דולר) ברבעון המקביל, והרבה מעל תחזיות האנליסטים לרווח של 87.7 מיליארד ין בלבד (963 מיליון דולר).

הכנסות החברה עלו ב-10.2% והסתכמו ב-5.3 טריליון ין.

נציין כי אתמול הודיעה טויוטה כי בנוסף לבעיית "הדוושה הדביקה" קיים פגם בבלמים של דגמי פירוס ההיברידית.

אתמול הודיעו הרשויות בארה"ב כי החלו לבדוק את את חטיבת האלקטרוניקה של טויוטה כדי למצוא את הסיבה להאצה פתאומית ובלתי רצונית של כלי הרכב. כך נכתב בלפחות שבע תביעות שהוגשו לאחרונה נגד יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם.

ממשלת ארה"ב מתכננת גם תביעות אזרחיות כנגד טויוטה באשמת טיפול לקוי בהחזרת מיליון כלי רכב שעלולים להיות פגומים. הרשות לבטיחות בדרכים בארה"ב בודקת האם הפרעה אלקטרומגנטית גורמת לתפקוד לקוי של דוושת ההאצה. הדובר של טויוטה מסר כי החברה מבטלת את האפשרות הזאת.

מניית החברה הגיבה בהתאם וירדה בשיעור של כ-16% במהלך השבועיים האחרונים, "אך נשאלת השאלה האם מדובר באירוע חד פעמי שהשלכותיו על המנייה זמניות או שמדובר בתמרור אזהרה", אומר ל"גלובס", רו"ח ארז זלצמן, מנכ"ל בית ההשקעות KZI.

"מכירות טויוטה ירדו במהלך השנה האחרונה ב13% עקב המשבר אשר אף אחד לא צפה את עוצמתו והשלכותיו. כבר כיום ברור שציפיות החברה והאנליסטים לצמיחת החברה במהלך 2010 לא יתגשמו בעקבות משבר האמון שנוצר בין הצרכן למותג. על שורת הרווח הנקי לא נכביר במילים, העלות האדירה שתיווצר בעקבות ההחזרות, התביעות הנגזרות, החקירות השונות, הפקת הלקחים ויישומם הלכה למעשה יסדרו שורה תחתונה רחוקה מהותית מהערכות המוקדמות".

"הערכת שווי חברות אינה מדע מדויק. הרבה יכול להשתבש ולרוב משתבש. הגורמים המשבשים יכולים להיות אקסוגניים כגון המשבר הכלכלי אשר תקף אותנו במהלך השנתיים האחרונות ויכול שיהיו אנדוגניים כגון התקלה שנתגלתה בדוושת התאוצה בדגמים רבים של טויוטה".

"לא ניתן להתכונן לכל גורמי הסיכון אשר יכולים להשפיע על החברות בהן אנו בוחרים להשקיע. כמשקיעים עלינו להיות מודעים למגבלה שהעתיד נושא בחובו חוסר וודאות, ועלינו לדרוש פיצוי בגין אותו חוסר וודאות. הפיצוי המבוקש הוא רכישה של האחזקה במחיר אשר נמוך מהותית משוויה האמיתי של החברה, אותו שווי המשקף תשואה של נכס חסר סיכון בתוספת תשואה בגין סיכוני אותה חברה כפי שידועים לנו בעת ההשקעה בה".

"השקעה לפי התמחור המצוין לעיל יכול שתתבצע (במניות של חברות גדולות ומובילות) כאשר המשקיעים פועלים באופן לא רציונאלי מה שקורה בעיקר בשני מצבים: משבר כלכלי או משבר בחברה או בענף. הפרמטרים המרכזיים שיש לבחון באותם המצבים הם בראש ובראשונה יכולת הישרדות וכן את היציבות בנתח השוק אשר החברה מחזיקה", הוסיף מנכ"ל KZI.