עוזי בלע צפרדע

שר התשתיות לא התבשר כנראה שימי דוד בן-גוריון ופנחס ספיר חלפו עברו להם מהעולם

ביום שלישי, יום לאחר החלטת רשות החשמל על ההפחתה החדה אי פעם בתעריפי החשמל נאם שר התשתיות עוזי לנדאו בכנס הרצליה. המושב עסק בתלות העולם המערבי בנפט. לנדאו נראה נלהב.

לאיש באולם לא נותר ספק שהוא מעדיף את ההתחככות במדענים ואינטלקטואלים על פני ההתנהלות מול פקידי האוצר ורשות החשמל. מעבר לכך, הייתה הופעתו בכנס הרצליה סוג של תרפיה.

בסך הכל קשה שלא לחוש אמפתיה כלפי השר. מה בסך הכל הוא ביקש לעשות? לפעול להשגת מטרה ראויה: התייעלות אנרגטית היא לדעת כל המומחים השיטה היעילה ביותר לחסוך בחשמל. נקייה יותר מאנרגיה סולארית, זולה יותר מגז טבעי וידידותית יותר לסביבה מטורבינת רוח.

רק מה, מישהו שכח להסביר ללנדאו שעידן בן-גוריון וספיר חלף. שהמדינה מתנהלת על-פי מבוך של כללים שמאחוריהם עומדת תפיסת עולם הרואה בו ובחבריו הפוליטיקאים חמסנים שיש להגן על הקופה הציבורית מפניהם.

אחרי שקיבל מהאוצר תקציב מעליב לקידום מטרותיו, חשב לנדאו שמצא שלל רב בדמות ההוזלה הצפויה בתעריף החשמל. אפילו הוא לא היה מעז להעלות את מחיר החשמל לצרכנים, אבל אם קרה במשמרתו הנס והתעריף אמור לרדת, אז למה לא "לקזז" כמה מיליארדים לטובת קרן התייעלות אנרגטית של ממש?

אבל השבוע הגיע רגע ההתפכחות. הורדת התעריפים אושרה במליאת רשות החשמל למרות כל הלחצים וההסתייגויות. אפילו הדירקטורית מטעם משרד התשתיות, חגית בן חמו הצביעה בעד.

למחרת הודה מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח ש"אין קשר בין התעריף להתייעלות האנרגטית". לנדאו בלע את כל הצפרדעים ושתק. בכנס הרצליה הוא דיבר על ביקורו במכון הוולקני, על התרשמותו מחווה לגידול אצות ועל הצורך לייבא לישראל מנועים חוסכי דלק. אף מילה על תעריפי החשמל.