"ארה"ב יכולה לנצח במירוץ לבניית כלכלת אנרגיה נקייה"

כך אמר אמש נשיא ארה"ב ברק אובמה, המנסה לצבור תמיכה בהצעת חוק שמתעכבת בסנאט ■ ציין כי סין דוחפת באגרסיביות כדי להוביל במירוץ הקלינטק

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הציג אתמול (ד') צעדים חדשים לקידום ארה"ב לקראת עצמאות אנרגטית. כך מדווחת סוכנות "רויטרס". זאת, תוך שימוש ביוזמות חדשות, על מנת לצבור התמיכה בהצעת החוק בנושא אקלים ואנרגיה שמתעכבת בסנאט.

"אמריקה יכולה לנצח במירוץ לבניית כלכלה המבוססת על אנרגיה נקייה, אך נצטרך להתגבר על משקלם של הפוליטיקאים שלנו", אמר אובמה בפגישה עם מושלים של מספר מדינות בארה"ב, שם דיבר על היוזמות. הוא ציין כי סין דוחפת באגרסיביות כדי להוביל במירוץ הקלינטק. "עלינו להתמקד בתחומים הרחבים יותר, בהם קיימת הסכמה, במקום בתחומים הצרים בהם יש מחלוקת".

השגת הסכמה על הצעת החוק עדיין רחוקה מלהיות מובטחת, והיא התרחקה עוד יותר כשהדמוקרטים איבדו מושב בסנאט. אובמה מכיר בכך שייתכן שמערכת cap-and-trade(שיטה שלפיה מציבים גבול, cap, על כמות הזיהום, וחברות יכולות לסחור בכמות הזיהום שלהן בינן לבין עצמן - כל עוד אינן עוברות אותו) השנויה במחלוקת, תופרד מיתר החלקים בהצעת החוק, אם כי הוא נחוש בדעתו שיש ליישם מנגנון מבוסס-שוק, על מנת להפוך דלקים מזהמים ליקרים יותר עבור התעשייה, בהשוואה למקורות אנרגיה מתחדשים.

דלקים ביולוגיים מהווים אחד מהמקורות המתחדשים שהממשל רוצה לקדם, כאשר דו"ח חדש הבהיר כיצד ארה"ב תוכל ליישם זאת. "עד 2022, נכפיל, ואף יותר מזה, את כמות הדלקים הביולוגיים שנפיק ל-36 מיליארד גלונים (136 מיליארד ליטרים), מה שיקטין את התלות שלנו בנפט זר במיליוני חביות בשנה", אמר אובמה. כיום, ארה"ב מייצרת 12 מיליארד גלונים מדי שנה, הרוב - אתנול מתירס. הדו"ח מציע פתרונות שיקלו על הגעת אתנול מהיצרנים במערב התיכון של ארה"ב לצרכנים שקרובים לחופי הים, תמיכה במפעלים לייצור דלקים ביולוגיים ועוד.

אובמה גם הודיע על צוות משימה חדש, שמטרתו ליצור תוכנית להצגת טכנולוגיות לתפיסת ואחסון פחמן בתוך 10 שנים, כולל הפעלת 10 פרויקטים מסחריים עד 2016. תפיסה ואחסון פחמן מטרתה לתפוס את הפחם שפולטים מפעלים וקבירתו מתחת לאדמה במקום פליטתו לאטמוספירה. הטכנולוגיה עדיין נמצאת בשלבי מחקר.