'ערכים' בשיטת ביבי נתניהו

תמהני לאיזה 'ערכים' התכוון ביבי כשהזכיר אותם בכנס הרצליה, לערכים של עצמו?

יש אנשים ואמצעי תקשורת שמאוד התרגשו מנאום ראש הממשלה ביום רביעי השבוע, בכנס הרצליה, על הצורך בחינוך לערכים. "אם הדור הצעיר לא יאהב את הריגוש החלוצי, לא יירתם להקריב, אם לא יאהב את העם והמדינה, אז עתידנו לוט בערפל".

אני מקנא באנשים שמצליחים להתרגש מאמירות כאלה. כשלעצמי, אני בעיקרון לא מייחס חשיבות לנאומים ולנואמים. למה? כיוון שנואמים פוליטיקאים לא בהכרח אומרים את מה שהם באמת חושבים, אלא את מה שהם חושבים ש"העם" רוצה לשמוע.

נאומים בומבסטיים מהסוג הזה, נבנים כך: יושב הנואם עם היועצים וחושבים מה יאמר ראש הממשלה באירוע האמור. נזרקים רעיונות כאלה ואחרים, ולכל אחד מהם נלווה הסבר של המציע.

האם ההסבר קשור לחשיבות הדברים שהנואם יאמר? מה פתאום, השאלה המנחה דיון כזה היא איך הנאום "ייראה" בתקשורת, איך הוא יכול לצאת מהעניין בצורה הכי יפה, איך הוא יכול לגרום לאנשים להתמוגג: "איזה נאום יפה וחשוב". ובעיקר - איך הנאום יכול לקדם את האינטרסים הפוליטיים של הנואם ואנשיו.

הרעיון לשאת נאום "ערכי" הוא תמיד טוב. זה לאומי, ממלכתי, חינוכי, ובעיקר קונצנזואלי - כל הדברים הטובים והיפים שמביאים לכותרות "חיוביות" שהציבור אוהב להתחמם לאורן.

ערכיות וידיעת התנ"ך

וזה אולי הדבר הכי משונה: הרי הציבור שמע נאומים כאלה באלפים במהלך השנים. הציבור כרה אוזן למיליארדי אמירות "יפות" כאלה. הציבור כבר אמור לדעת שבסופו של יום האמירות האלה אינן מתממשות. ולמרות זאת - הציבור, מה שקרוי "העם", ממשיך לקנות את הנאומים הללו. תמימות? עדריות? סכלות? מכל מקום, זו עובדה המנוצלת היטב על ידי פוליטיקאים צינים ובני בריתם היחצנים והיועצים למיניהם.

ההוכחה הטובה ביותר לכך שביבי עצמו אינו מייחס חשיבות לדיבוריו נמצאת במשפט שבו מתח ביקורת על מה שהגדיר "תרבות השפע" של הצעירים בישראל.

הצעירים בישראל? הם מייצגים את תרבות השפע? ומה איתך, ביבי נתניהו? בתים בירושלים, בית בקיסריה, מיליונים מנאומים. לו תוכך היה כברך, נתניהו, היית נואם בעולם בחינם, למען אהבת הארץ, כדי להאדיר את שמה של ישראל, לא את כיסך. התנהגות כזאת היתה יכולה להשפיע על חינוך לערכים יותר מנאומים ריקים שמאחוריהם מסתתר אדם הנוהג בצורה הפוכה.

למען הערכים לא היה מזיק, ביבי, אם גם היית מנתק את קשריך עם אנשים שמוסריותם מפוקפקת. היה גם מועיל אם היית מפסיק לגלות סובלנות וסלחנות לפוליטיקאים ולעסקנים מושחתים הסובבים אותך, גם כאלה המוכיחים שידיעת התנ"ך אינה ערובה ליושר ולערכיות. לא זוכר מתי שמענו ממך גינוי של ממש, להבדיל מגמגום מאולץ, על גילויי שחיתות אצל מקורביך או במפלגתך.

הערכיות של ההישרדות

אדוני, אתה רוצה חינוך לערכים? תתחיל לחנך. אל תטיל את זה על המורים ועל כל מיני גורמים שהשפעתם קטנה משלך. תראה לנו איך אתה בעצמך, אתה ואנשיך, מתפקדים וחיים על פי הערכים שאתה מדבר עליהם.

נראה אותך מנקה את הפוליטיקה שלך מגורמים ששחיתותם מהווה דוגמה לבני הנוער שאתה כל כך דואג לערכיהם; תראה לנו איך השיקולים הפנימיים שלך מונחים אך ורק על ידי הערכים שאתה מדבר עליהם; תסדר לנו תקציב שישקף את דיבוריך, כלומר שתהיה בו דאגה ונתינה לגורמים נזקקים וערכיים, ולא לגורמים שהם לעתים מושחתים, רק כדי לקדש את ערך ההישרדות הפוליטית שלך.

אמרת ש"צבא וכלכלה חזקים אינם מהווים ערובה מספקת לקיומנו כאן". באותה מידה נאום "חזק" על ערכים אינו מהווה ערובה ליצירתם, אם מורי הדרך עצמם הם דוגמה להעדר ערכים.

matigolan@globes.co.il