הדולר התרומם לשיא של חודש: היציג עלה ב-0.7% ל-3.747 שקלים

הירידות בשוקי המניות מסביב לעולם הפחיתו את התיאבון לסיכון של המשקיעים ודחפו אותם לקנות דולרים ■ דריכות בשוק המט"ח לקראת פרסום נתוני התעסוקה החשובים בארה"ב

הדולר טיפס היום (ו') לשיא של כחודש בעקבות התחזקותו בעולם, וזאת על רקע הירידות בשוקי המניות שמעלים את קרנו של הדולר כחוף מבטחים בעיתות של פחד בשווקים הפיננסיים. בשוק המט"ח ממתינים בדריכות לפרסום נתוני התעסוקה החשובים שיפורסמו היום בארה"ב (15:30, שעון ישראל), נתונים שיעידו על מצבו של שוק העבודה האמריקני בחודש ינואר ואשר השפעתם על שוק המט"ח, כמדי חודש, ידועה לכל.

הדולר עלה ב-0.7% ושערו היציג נקבע ב-3.747 שקלים, שיא שלא נראה מאז ה-4 בינואר. האירו היציג איבד 0.4% ל-5.131 שקלים בהתאם להיחלשותו בעולם. בשוק המט"ח העולמי, נסחר הדולר בשיא של כ-8 חודשים מול האירו - 1.366 ד' לאירו - בצל החשש מהסתבכות כלכלית של מדינות פורטוגל ויוון, מה שגורם גם לירידות בשוקי המניות בעולם ודוחק במשקיעים לברוח לעבר הדולר.

החשש באירופה שהצית את הירידות במניות הוא שפורטוגל ויוון לא יוכלו לעמוד בחובותיהן ויזדקקו לחילוץ מצד האיחוד האירופי. חשש זה גבר ניכר היטב בחוזי ה-CDS, המהווים מעין תעודת ביטוח על חובות מסוגים שונים. כך, למשל חוזי ה-CDS הנסחרים במדד ה-MarkitiTraxx Europe עלו לשיא של 9 שבועות בלונדון, מה שמעיד על עלייה במפלס החרדה של המשקיעים.

שוקי המניות מסביב לעולם הגיבו בירידות חדות לדאגות באירופה. וול סטריט ננעלה אמש (ה') בירידות של כ-3% ושיעורי ירידות דומים נרשמו גם בבורסות אירופה והבוקר באסיה. עדות נוספת לחששות המשקיעים ניתן לראות בפדיונות בקרב הקרנות המנייתיות המשקיעים בשווקים המתעוררים, שנחשבים למסוכנים יותר. פדיונות אלה הסתכמו השבוע ב-1.6 טריליון דולר - שיא של 24 שבועות. הדבר מעיד על ירידה בתיאבון לסיכון מצד המשקיעים, מה שתורם להתחזקות הדולר שנחשב לנכס בטוח יותר.

אך את המשך המגמה במה שנותר משבוע המסחר יקבעו נתוני התעסוקה בארה"ב. הנתונים שיפורסמו היום צפויים להצביע על יצירה של 15 אלף מקומות עבודה חדשים בינואר, לאחר גריעה של 85 אלף משרות בדצמבר וגריעה מצטברת של 7.2 מיליון מקומות עבודה מדצמבר 2007. האנליסטים צופים כי שיעור האבטלה יוותר ברמה של 10%, שיא של 26 שנה. כל הפתעה בנתונים תשפיע ישירות, כמדי חודש, הן על וול סטריט והן על הדולר והסחורות.

בחזרה לישראל, הדולר לא חרג גם השבוע מהטווח של כ-3.7-3.8 שקלים, טווח בו שוהה הצמד דולר-שקל מאז חודש אוגוסט, ועלה בסיכום שבועי ב-0.6%. בבנק הפועלים ממשיכים להעריך כי הדולר יושפע בתקופה הקרובה מגורמים מעורבים, כגון הנתונים הכלכליים החזקים בישראל שתומכים בהתחזקות השקל מחד, או רכישות הדולרים האקראיות של בנק ישראל אשר מונעות מהשקל להיחלש יתר על המידה, מאידך. מנגד, כלכלני בנק לאומי סבורים כי הדולר דווקא יתחזק בתקופה הקרובה, הן על רקע ההתאוששות בכלכלת ארה"ב והן לאור הירידה בתיאבון לסיכון מצד המשקיעים.

[לאתר המט"ח]