זינוק חד בנכונות לרכוש דירה - עקב גידול בשיעור המתלבטים

באוגוסט 2009 הגיעה הנכונות לרכוש דירה עפ"י הסקר לשיא (13.2%), ומאז מתאפיינים הנתונים בתנודתיות, בעיקר בכיוון מטה ■ אם ננטרל את התנודתיות ונבחן את התשובות לפי ממוצע נע של 3 החודשים האחרונים - מדובר במספר משיבים נמוך יותר (8.6%), אך הוא משקף מגמה חיובית ויציבה יותר מאז אוקטובר

זינוק חד בינואר בנכונות הישראלים לרכוש דירה במהלך חצי השנה הקרובה. מנתוני מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" בשיתוף קסלמן קסלמן Pwc עולה, כי שיעורם עלה ל-10.6% מכלל המשיבים בסקר, לעומת 7.6% בדצמבר.

באוגוסט 2009 הגיעה הנכונות לרכוש דירה על-פי הסקר לשיא (13.2%), ומאז מתאפיינים הנתונים בתנודתיות, בעיקר בכיוון מטה. אם ננטרל את התנודתיות ונבחן את התשובות לפי ממוצע נע של שלושת החודשים האחרונים, מדובר במספר משיבים נמוך יותר (8.6%) אך הוא משקף מגמה חיובית ויציבה יותר מאז אוקטובר.

נתוני הנכונות לרכוש דירה כוללים גם מספר לא מבוטל של מתלבטים, שלא יודעים עדיין להגיד האם בכוונתם לקנות דירה או לא. מדובר ב-6.4% מהנשאלים - נתון הגדול פי 2.5 ביחס למספר המתלבטים בדצמבר.

מנתונים אלה ניתן ללמוד שגורם אי הוודאות משחק תפקיד הולך וגובר בקרב הלך הרוח של הציבור ביחס לשאלה האם זהו העיתוי המתאים לרכוש דירה; לצד הגאות שנרשמה ב-2009 בשוק המגורים, השאלה האם רמת המחירים הנוכחית אינה יקרה מידי נשאלת ביתר שאת, במיוחד כשעלות המימון צפויה לעלות לאור מגמת עליית הריבית במשק.

השוואה ב-12 החודשים האחרונים של הכוונה לרכוש דירה מול הריבית הממוצעת על משכנתאות (בחרנו באפיק הפופולארי ביותר, ריבית משתנה לפי הפריים), מלמד כי לאו דווקא התקיים יחס הפוך בין השניים בכל חודש וחודש; עם זאת, בחודשים האחרונים נשמר המתאם לפיו ככל שריבית המשכנתא עולה, הנכונות לקנות דירה יורדת.

11