התפרק משרד עו"ד יגנס-טויסטר-בירן העוסק בתכנון ובנייה

3 השותפים במשרד, עוה"ד רן יגנס, ענת בירן ועופר טויסטר, טוענים כי ההחלטה על פירוק השותפות התקבלה ברוח טובה: "אנו מפרגנים אחד לשני" ■ עו"ד טויסטר מקים משרד בוטיק לענייני תכנון ובנייה

משרד עורכי הדין יגנס-טויסטר-בירן, מהמובילים בארץ בתכנון, בנייה ונדל"ן, התפרק בהסכמה. 3 השותפים - רן יגנס, עופר טויסטר וענת בירן - יצאו לדרך עצמאית - כך נודע ל"גלובס".

לעת עתה, נותרה במשרדי השותפות המתפרקת, על חלק מהשטח, קבוצה בראשות עו"ד רן יגנס. שותף נוסף, עו"ד עופר טויסטר, עבר בימים אלה למשכנו החדש ב'בניין המגדל' שליד בית ציוני אמריקה בתל-אביב, שבו שכר מחצית הקומה (230 מ"ר). אל טויסטר הצטרפו 3 עורכי דין מהשותפות המתפרקת - עו"ד שילה הרשקוביץ, עו"ד רויטל אפלבוים ועו"ד איילת חותה. עו"ד ענת בירן, השותפה השלישית במשרד המתפרק, נמצאת בשלבי התארגנות במשרדיה החדשים.

לדברי השותפים לשעבר, ההחלטה לפרק את השותפות המצליחה, התקבלה במשותף וברוח טובה, במטרה לאפשר לכל שותף להתפתח בתחומו ולפי שאיפותיו. טויסטר, מבכירי עוה"ד בתחום התכנון והבנייה בישראל, ראה בכך הזדמנות להקמת משרד-בוטיק בתחום התכנון והבנייה.

משרד נישה

ההחלטה של טויסטר לפתוח משרד-בוטיק ללא שותפים נבעה מהרצון להקים משרד נישה שיתרכז בעיקר בהיבטים השונים הקשורים בתכנון ובנייה, ולא יתפרס על נושאים רבים כפי שמקובל במרבית המשרדים בארץ. עבור טויסטר, השותפות הקודמת "לא היתה מספיק גדולה בשביל להיות סופר-מרקט, ולא מספיק קטנה כדי להיות בוטיק שיוכל להתמקד רק בשירות ללקוח, ולא גם בניהול".

* מדוע לפתוח היום משרד שמתמחה בתכנון ובנייה?

עו"ד טויסטר: "דיני התכנון הם התמחות ספציפית. כיום, עם מהפכת המידע, הגידול במספר הגופים מייצרי ההחלטות וההכרה ההולכת וגדלה שתכנון הוא מוצר משפטי ולא רק אדריכלי, המעורבות של הערכאות המשפטיות והליכי הבקרה - כל אלה מחייבים התמקצעות.

"לאחרונה עבר תיקון 84 לחוק התכנון והבנייה, שעניינו מהפך בהליכי תביעות בגין ירידת ערך בפגיעה מתוכנית והשגות בנושאי היטל השבחה (תיקון המכונה "חוק שמאי מכריע", ר' פ'), ועתה מתרגשת עלינו הרפורמה בוועדות תכנון ובנייה, ומסתבר שמה שחשבנו כמהפך זה רק המבוא של הסרט. לדעתי, שינוי כה דרמטי יגרום לפחות בשנים הראשונות לבלגאן עד שהמערכת תתייצב".

* מה דעתך על הרפורמה המתוכננת, שנמצאת גבוה בסדר העדיפויות של ראש הממשלה?

טויסטר: "המגמה להעביר סמכויות לוועדות המקומיות, כמשתקף ברפורמה, היא בהרבה מקרים מסוכנת ותטיל סמכות ואחריות על גורמים בוועדה המקומית שאין להם די כלים לשאת בכך. הצורך האמיתי הוא לחזק את גופי התכנון הקיימים ואת כוח-האדם שבו, ולא לעשות מהפך כה דרמטי והעברת סמכויות נוספות לגופים שהם פוליטיים בעיקרם וחסרי ניסיון וידע בתכנון ובנייה, לפחות בתחילת דרכם.

"לאחרונה אף ביקרה ועדת ערר בחריפות את התנהלותה של ועדה מקומית לגבי הליך תכנוני לא תקין למסחור אחד הרחובות המרכזיים בעיר. בנוסף, מערכת הלחצים הבלתי אפשרית שמופעלת על אנשים פוליטיים ברשויות המקומיות עלולה להעמידם במצבים כמעט בלתי אפשריים בתפקידם בוועדה".

יחסים טובים

לדברי טויסטר, באחרונה ניתנה החלטה של בית משפט שמעמידה בספק את הסופיות של תוכניות בניין עיר ופוגעת ביציבות התכנונית הנגרמת מביטול בדיעבד של תוכניות: בהחלטה שניתנה, בית המשפט המחוזי ביטל תוכנית שאפשרה הקמת מפעל באזור התעשייה ציפורית, על אף שבעקבות תב"ע תקפה הוצא היתר בנייה, נבנה מפעל ואף ניתן לו רישיון עסק.

"מהמקרה של ציפורית, אנו למדים שתב"ע שאפילו לכאורה אושרה כדין אינה בהכרח מסמך סופי, וגם מי שסומך עליו עלול למצוא את עצמו מסתמך על תב"ע שעלולה להיות מבוטלת בשלב כלשהו, בדומה להחלטת בית המשפט העליון שביטל את הקמת בית-הסוהר הפרטי בנגב. בתי המשפט צריכים להיזהר בביטול תוכניות לאור החשיבות הגדולה שבוודאות".

טויסטר משמש כעורך דין יותר מ-30 שנה, שבמהלכן סיים תואר שני במשפטים באוניברסיטת לונדון. הוא היה שותף בליווי ההליך התכנוני של מוסך דן, פרויקט בארי-נהרדע, בית ליסין ועוד.

עו"ד בירן אמרה ל"גלובס": "החלטנו להיפרד בו-זמנית וברוח טובה, וכל אחד משלושתנו פתח משרד עצמאי. המשרד בראשותי יעסוק בתחומי התמחותי - נדל"ן, רשויות מקומיות, תכנון ובנייה ועוד. יש לנו שאיפות גדולות. נשארנו ביחסים מאוד טובים, כל אחד לפי התוכניות להגשמה עצמית שלו. אנו מפרגנים אחד לשני".