גייתנר: "ארה"ב לעולם לא תאבד את דירוג החוב המושלם AAA"

שר האוצר האמריקני בראיון ברשת ABC ציין כי משקיעים מרחבי העולם פונים להשקעה באג"ח של ממשלת ארה"ב ולנכסים הנשלטים ע"י הדולר בכל פעם שהם חוששים מפי חוסר יציבות גלובלי

"ארה"ב לעולם לא תאבד את דירוג החוב המושלם AAA" כך הגיב היום (א') שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר בראיון ברשת ABC לשאלה האם ישנה סכנה להורדת הדירוג בשל הצפי כי הגירעון של ממשל אובמה יגיע לרמת שיא של 1.6 טריליון דולר ב-2010 ואמר "באופן חד משמעי לא, זה לעולם לא יקרה למדינה זו".

גייתנר ציין כי משקיעים מרחבי העולם פונים להשקעה באג"ח של ממשלת ארה"ב ולנכסים הנשלטים ע"י הדולר בכל פעם שהם חוששים מפני חוסר יציבות גלובלי. הדבר משקף "אמון בסיסי" של המשקיעים בארה"ב ואת יכולתה להתאושש מהמיתון הגלובלי.

דברים אלו של שר האוצר האמריקני נאמרים לאחר שבשבוע שעבר הודיעה סוכנות דירוג האשראי מודי'ס כי דירוג אגרות החוב הממשלתית של ארה"ב עשוי להיות תחת לחץ בעתיד, אם הממשל לא ינקוט בצעדים נוספים להקטנת הגירעון הצפוי בעשור הבא.

"תוכנית הממשל היא לרסן את הגירעון לכשיירשם שיפור בשוק העבודה בארה"ב" אמר גייתנר. "בטווח הזמן הקצר הכוונה היא להתמקד ולהבטיח כי הכלכלה חוזרת לצמיחה". לאחרונה אמר הממשל האמריקני כי הוא "צופה שהגירעון יצטמצם במהלך 4 השנים הבאות כאשר יותר אמריקנים ימצאו עבודה והפעילות הכלכלית תואץ" - "את זה ביכולתנו לעשות".

גייתנר התייחס גם לסיכון שבמיתון כתוצאה מנפילת השווקים לתחתית כפולה ואמר כי סיכון זה ירד, במיוחד בהינתן נתוני המאקרו האחרונים שהצביעו על צמיחה של 5.7% בשיעור התמ"ג ברבעון הרביעי של שנת 2009.

"הסיכון כיום נמוך באופן משמעותי ביחס לכל זמן נתון במהלך 12 החודשים שעברו - אנו מתחילים את תהליך ההבראה" אמר גייתנר.

שר האוצר הגן על מאמצי ממשל אובמה לעזור לבעלי הבתים בארה"ב להימנע מעיקולים באמצעות סיבסוד מיחזור המשכנתאות. כשנשאל מדוע כה כל כך מעט בעלי בתים קיבלו עד כה את האפשרות למיחזור קבוע של הלוואותיהם, הגיב גייתנר כי "הממשל מחוייב באופן מלא לקיים את הבטחותיו".