הריסון פורד וקרנות ההון סיכון

סרט שיצא עכשיו מגולל סיפור אמיתי על מוטיבציה יחודית להקמת סטארט אפ ביוטקי

בסוף ינואר יצא לאקרנים בארה"ב הסרט "צעדים יוצאי דופן" (Extraordinary Measures), בכיכוב הריסון פורד וברנדן פרייזר. עלילת הסרט מספרת על מאבק של אב למצוא תרופה למחלת גנטית קשה, המאיימת על חיי שניים מילדיו.

מייגן, בתם של ג'ון (ברנדן פרייזר) ואיילין קראולי, היא בת תשעה חודשים, כשהרופאים מאבחנים בה את מחלת הפומפיי. זו מחלה גנטית קשה, שפוגמת בייצור האנזימים שאחראים לפירוק הגליקוגן בגוף. הצטברות הגליקוגן, בגלל חסרונם של האנזימים שאמורים לפרק אותו, גורם להיחלשות השרירים עד לכדי ניוונם ופוגע קשה בלב, בכבד ובמערכת העצבים. היחלשות שריר הסרעפת גורם לקשיי נשימה עד כדי חנק ומוות.

מספר ימים לאחר שמאובחנת המחלה אצל מייגן, נוחתת על בני הזוג קראולי מכה נוספת: פטריק, בנם בן השבועיים, לוקה באותה מחלה נוראית. הרופאים מייעצים להורים ההמומים לבלות עם ילדיהם כמה שיותר זמן איכות, כל עוד הם בחיים.

לאחר מספר חודשים מאושפזת מייגן בבית חולים, עם דלקת ריאות ומידרדרת לדום לב, שלוש פעמים בשבוע אחד. אבל היא נלחמת ונשארת בחיים. האב צופה במלחמתה ומחליט גם הוא להילחם.

הוא פורש מעבודתו ובתמיכת אשתו יוצא למסע יוצא דופן, כנגד כל הסיכויים, להקים חברת ביוטק, שתפתח תרופה להצלת ילדיו. הוא מאתר רופא (הריסון פורד), שהקדיש שנים רבות לחקר המחלה, ויחד עימו מקים את החברה.

הצעד הבא הוא לשכנע קרנות הון סיכון להשקיע, מאמץ לגמרי לא פשוט, ממש כמו בחיים האמיתיים. אבל הם מצליחים לגייס עשרות מיליוני דולרים. כשלוש שנים לאחר-מכן, התרופה מוכנה לניסויים קליניים.

בתי החולים שמשתתפים בניסוי, מסרבים לכלול בו את ילדיו של קראולי. הם טוענים לניגודי אינטרסים אפשריים ומוטרדים מבעיות של אתיקה מקצועית. קראולי פותר את הבעיה, כשהוא מתפטר מתפקידו כמנכ"ל, וילדיו מקבלים אישור להשתתף בניסוי.

ג'ון ואיילין זוכים להפעיל את ההזרקה האוטומטית הראשונה של התרופה לילדיהם, המאושפזים בבית החולים, זה לצד זה. הטיפול מתחיל.

עלילה אמיתית

מבקרי הקולנוע משבחים את הסרט ומהללים את הכוכבים על משחקם הרגיש והאמין. אבל מה שבאמת מרגש זה, שסיפור העלילה הוא אמיתי לחלוטין. החברה שהקים ג'ון קראולי להצלת ילדיו, נמכרה לג'נזיים, אחת מחברות הביוטק הגדולות בעולם, ושם המשיכו לפתח את התרופה.

ג'ון קראולי הוא היום מנכ"ל חברת אמיקוס, שמפתחת תרופות למחלות גנטיות נדירות, ביניהן מחלת הפומפיי. קיינן פרטנרס הייתה בין המשקיעות בחברה זו, עד להנפקתה בנאסד"ק לפני כשנתיים, ושותפי, ד"ר סטיבן בלוך, היה חבר בדירקטוריון החברה.

מייגן היא היום בת 12 ופטריק בן 11. שניהם מרותקים לכסא גלגלים ונעזרים במכשירי הנשמה, אבל הם לומדים בבית ספר רגיל, מכינים שיעורי בית ויש להם חברים, שחוגגים עימם ימי הולדת.

בראיון טלוויזיה, עם יציאת הסרט לאקרנים, סיפר קראולי שכאשר הטיפול בתרופה החל לתת את אותותיו, הוא אמר לבתו: "את יודעת מייגן, מצב הלב שלך השתפר. המשמעות היא שאת הולכת לחיות הרבה שנים, עד שיום אחד פשוט תהיי אישה זקנה". הילדה חייכה, וענתה לו "תודה, אבא, תודה רבה!"