הבנקים הכבידו על וול סטריט; דאו ג'ונס בשפל של 3 חודשים

גלובס tv S&P 500 ירד ב-0.9% וננעל מתחת ל-1,060 נק' ■ טבע עלתה ב-0.35% לאחר שרכשה זכויות השיווק לתכשיר לטיפול אוראלי בטרשת נפוצה ■ ברננקי צפוי לפרט תוכניותיו להידוק התנאים בשוק האשראי

יום המסחר הראשון של השבוע בוול סטריט התאפיין בהפכפכות והסתיים בירידות לרמות הנמוכות של היום. את הלחץ על המדדים הוביל מגזר מניות הבנקאות והפיננסים, מדד ה-S&P 500 שמצא בסוף השבוע תמיכה ברמה הגבוהה מ-1,060 נק' וסגר בעליות לא הצליח להשאר מעל לרמה זו בסיום המסחר. מדד הדאו ג'ונס שבמהלך המסחר נסחר מעל לרמה של 10,000 הנקודות, איבד בסיום המסחר כ-0.9% וסגר מתחת לרמה פסיכולוגית חשובה זו אותה לא חצה מאז ה-4 בנובמבר.

היום לא פורסמו נתוני מאקרו בארה"ב. בעולם המשיכו המשקיעים לחפש כיוון כאשר באירופה רשמו המדדים המובילים עליות בסיום המסחר ואסיה סגרה בנטייה לירידות. בסיום המסחר, החוזים על מחיר הנפט למסירה במארס עלו ב-70 סנט למחיר של 71.89 דולר לחבית.

על השוק הכבידו הדיווחים בוול סטריט ג'ורנל כי יו"ר הפדרל ריזרב, ברננקי יניח כבר השבוע בנאומו המתוכנן ביום ד' בפני ועדת השירותים הפיננסים של בית הנבחרים את היסודות להידוק התנאים על שוק האשראי אשר צפויים להיות מיושמים מאוחר יותר השנה, מה שצפוי להביא לסיומה של תקופה היסטורית בה נמצאת הריבית בארה"ב ברמת שפל שמאפשרת למערכת הבנקאית לרשום רווחים גדולים ביתר קלות.

"הסגירה החיובית של יום ו' משאירה את השורים עם סיכוי לניצחון, אבל זה רחוק מלהיות מונח בכיסם, למרות התמיכה ל-S&P 500 מעל 1,160. האם תבנית הפטיש (מונח מתחום תורת הנרות היפניים) שנוצרה ביום ו' תחזק את הקונים ותניע אותם לדחיפת המדדים אל מעבר לרמות ההתנגדות? האם היא תוביל לירידה של ה-VIX? אלו השאלות שנבחנות בתחילת שבוע המסחר. בתור התחלה נניח שכן", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס".

מה חושבים המנהיגים הכלכליים?

פסגת ה-G7 הסתיימה ללא חדשות מרעישות. שרי האוצר משבע המדינות המתועשות הסכימו "להוציא עכשיו ולחסוך אח"כ", כשהם מנסים לדחוף התאוששות כלכלית גלובלית בלי להצית את זעמם של המשקיעים, שמתמקדים יותר ויותר ברמות החוב המתרחבות.

"עמדתן של רוב המדינות היא לתמוך בכלכלה שלהן עכשיו ולפנות לטפל בחוב כשזו מתאוששת", אמר שר האוצר הבריטי, אליסטר דרלינג, בסיום פסגת ה-G7 בקנדה, שהתקיימה בסוף השבוע. שרי האוצר של ה-G7 לא פרסמו הודעה רשמית לאחר הפסגה, אך הפרטים שנתגלו חשפו כי לא קיימות תוכניות לחילוץ יוון ויתר המדינות הדרום-אירופאיות השקועות בחובות.

קולות מרגיעים הופנו למשקיעים החוששים מהתגברות החובות ומהמשך ההתאוששות הכלכלית, כאשר נשיא הבנק המרכזי האירופי, זאן קלוד טרישה אמר היום כי ה-ECB "מאמין ובטוח" כי יוון תצליח להפחית את חובותיה מתחת לרמה של 3% מהתמ"ג בשנת 2012 לעומת רמה של 12.7% כיום. חיזוק נוסף נשמע אתמול מפיו של שר האוצר האמריקני, גייתנר שאמר בראיון טלוויזיוני כי "ארה"ב לעולם לא תאבד את הדירוג המושלם שלה AAA".

מוחמד אל-אריאן, המנכ"ל של פימקו, קרן האג"ח הגדולה ביותר בעולם אמר היום כי הוא מעדיף השקעות בשווקים המתעוררים שלדעתו יציגו גם השנה תשואת יתר על פני השווקים המפותחים. אל-אריאן, המנהל את פימקו של "מלך האג"ח", ביל גרוס, אמר כי "הכלכלה האמריקנית תבריא במהלך ששת החודשים הקרובים, אך לאחר מכן צפויה האטה של ההתרחבות הכלכלית. נכון לעכשיו אנחנו מעדיפים השקעות בטוחות באג"ח של ממשלת גרמניה שנמצאת במצב טוב בהרבה מאשר ארה"ב".

ת'יין הוא המנכ"ל החדש של CIT

הסברו , יצרנית הצעצועים השנייה בגודלה בעולם בולטת לחיוב לאחר שדיווחה כי רווחיה זינקו ברבעון הרביעי של 2009 ב-77% ל-165.6 מיליון דולר או 1.09 דולר למניה בעוד שהאנליסטים בשוק ציפו לרווח של 81 סנט למניה. גם הכנסות החברה עלו ב-12% ל-1.38 מיליארד דולר.

מנכ"ל גולדמן זאקס , לויד בלנקפיין, קיבל בונוס מניות של 9 מיליון דולר בעבור 2009. הבונוס היה נמוך הציפיות ומשקף במידה מסוימת כניעה לביקורת הקשה שנמתחה על הבונוסים לבכירי הבנקים ושינוי בתרבות התגמולים בוול סטריט. הבנק הודיע ביום ו' במסמכים שהגיש לרשויות שבלנקפיין יקבל יותר מ-58 אלף מניות מוגבלות, שאותן יהיה רשאי למכור רק בעוד חמש שנים. בנוסף, בנלקפיין לא יקבל מזומן כחלק מהבונוס שלו. הציפיות היו שהבונוס שלו יעמוד על 15-20 מיליון דולר.

ג'ון ת'יין, המנכ"ל לשעבר של מריל לינץ', נבחר למנכ"ל החדש של בנק CIT (סימול: CIT), שנחלץ בדצמבר מסכנה לפשיטת רגל. זאת לאחר ארבעה חודשים של חיפושים אחר מנכ"ל למלווה הגדול ביותר בארה"ב לעסקים קטנים.

נס טכנולוגיות זכתה בחוזה מיקור חוץ בהיקף של 42 מיליון שקל במשרד לקליטת העלייה. החוזה הינו לחמש שנים וכולל אופציה להארכה לתקופה של עד חמש שנים נוספות. נס זכתה בחוזה במכרז פומבי שפורסם ע"י המשרד.

טבע ריכזה עניין על רקע מה שמסתמן כסיום הקרב של המכרז לרכישת רציופארם הגרמנית. לפי דיווחים בתקשורת הזרה, טבע ואקטוויס הגישו הצעות אחרונות לרכישת רציופארם והכרעה צפויה בקרוב. גם פייזר, חברת התרופות האמריקנית שהיא גם הגדולה בעולם, עדיין בתמונה.

בנוסף דיווחה היום טבע כי רכשה את זכויות השיווק וההפצה בסקנדינביה ובמדינות הבלטיות לתכשיר לטיפול אוראלי בטרשת נפוצה. מדובר בתכשיר Laquinimod שמפותח על ידי החברה בשיתוף עם חברת אקטיב ביוטק אשר לפי ההסכם החדש בין השתיים תקבל האחרונה בתמורה להעברת הזכויות לטבע, להעלאת שיעור התמלוגים בעבור התכשיר אשר צפוי להיכנס לשימוש בשוק כבר בסוף 2011.

אורמת טכנולוגיות פרסמה עדכון לגבי פרויקט החברה בפונה שבהוואי. נכון להיום, תחנת הכוח הגיאותרמית, שאמורה להפיק חשמל בהיקף 30 מגוואט, מפיקה כיום רק 17 מגוואט - מה שמתבטא בירידה של כמיליון דולר בהכנסה החודשית של אורמת טכנולוגיות בהתבסס על מחירי החשמל בהוואי.

פריגו נסחרה על רקע הורדת ההמלצה לה ע"י האנליסט של פעילים ל"תשואת שוק" בטענה כי "רמת הסיכון עלתה". למרות הדו"חות הטובים מפחיתים בפעילים גם את מחיר היעד למניה ב-4% ל-48 דולר למניה, 6% מעל מחיר השוק.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]