ניצלה מפירוק: אקסאנט נמכרה לדל תמורת 12 מיליון דולר

בחברת הסטארט-אפ הישראלית, המפתחת תוכנה וחומרה לאחסון קבצים, הושקעו כ-100 מיליון דולר, אך לפני חודשיים היא עמדה על סף פשיטת-רגל ■ לפי תנאי הרכישה, לפחות 38 מעובדי החברה בישראל ימשיכו לעבוד במסגרת דל

חודשיים בדיוק לאחר שהדרמה באקסאנט התפרצה והחברה עמדה לפני פשיטת רגל, מוגשת היום באופן רשמי הצעת מפרקי החברה למכירתה.

כפי שנחשף ב"גלובס", נכסי אקסאנט יימכרו לחברת דל מחשבים תמורת 12.1 מיליון דולר, והפעילות המקומית תהפוך למעין מרכז פיתוח של ענקית המחשוב בישראל.

על-פי הבקשה שהגיש לבית המשפט המפרק הזמני של החברה, עו"ד ארז חבר, ממשרד עמית פולק מטלון, אחד התנאים לרכישה היה המשך העסקת לפחות 38 עובדים מ-60 העובדים שהועסקו בישראל.

את אקסאנט הקימו בשנת 2000 ניר פלג, אמנון שטרסר, גיגי בר-אור וגיורא ירון. המערכת שפיתחה החברה, מאפשרת ניצולת יעילה של מערכות אחסון, וכך תומכת בגידול מהיר וזול יחסית של היקפי המידע הנשמר, בעיקר תוך התבססות על וירטואליזציה.

הפתרון של אקסאנט היה אטרקטיבי מספיק כדי לקרוץ לחברת דל לפני יותר משנה והחברות הגיעו ביניהן להסכם שיתוף פעולה, במסגרתו הייתה אמורה דל, בהנהלת מייקל דל, למכור את מערכות אקסאנט ובמקביל להשקיע בחברה כ-10 מיליון דולר.

ורטהיימר וירון כבר החליטו לפרק

אולם, ההסכם בין החברות לא יצא לפועל, ובעלי המניות - איתן ורטהיימר (החזיק 40%), קרן אוורגרין (23%) וגיורא ירון (13%) - החליטו על פירוקה, לאחר שהושקעו בה קרוב ל-100 מיליון דולר.

בתחילת דצמבר הודיעה החברה לעובדים כי היא מפסיקה את הפעילות. לחברה הצטבר חוב, בעיקר לקרן ההלוואות קראוס, שדרשה למנות כונס נכסים לחברה בגלל הלוואה וריבית בסך 10 מיליון דולר, שאקסאנט לא הייתה מסוגלת לטענתה לפרוע.

במקביל, הגישו העובדים בחברה דרישה לחוב כלפיהם של כמיליון דולר וביקשו מינוי מפרק זמני לחברה, שידאג להמשך הפעלתה עד למכירתה. במשך החודש וחצי שעבר מאז מונה המפרק, קיימה הנהלת החברה מו"מ עם מספר חברות גדולות - סימנטק, EMC ונט-אפ. עם זאת, ההצעה היחידה שהוגשה בסופו של דבר הייתה של דל, לפני כשבועיים.

עו"ד חבר סירב להתייחס לפרטי ההסכם, אבל ציין כי "היו אתגרים קשים בתיק הזה". אחד מאותם האתגרים היה בוודאי הקשיים מול הנושה המובטח היחיד של החברה - קרן קראוס, שתהיה המשקיעה היחידה שתראה בחזרה חלק גדול מהכסף שנתנה לחברה.