רשות ני"ע מתכוונת לבדוק הערכות שווי של חברות ציבוריות

על הכוונת: נכסי נדל"ן בארה"ב, מערב אירופה ומזרח אירופה, וגם חברות הביטוח האמריקניות שרכשו קבוצת דלק וכלל ביטוח

רשות ניירות ערך בראשותו של פרופ' זוהר גושן מתחילה לבדוק את הערכות השווי של נכסי חברות ציבוריות. אתמול (א') דיווחה הרשות כי שלחה נציגים לרוסיה לבדוק את שווי נכסי אפי פיתוח, החברה הבת של אפריקה ישראל. כעת חושף "גלובס", כי זהו רק צעד פומבי ראשון בפעילות הרשות בתחום בדיקת שווי נכסי נדל"ן שרכשו חברות ציבוריות.

"בדיקות הרשות מהוות תמרור אזהרה לדירקטוריונים השונים, לפיו אסור להם לקבל כמובן מאליו כל הערכת שווי שמוצגת להם, אומר גורם בשוק ההון המקורב לרשות ני"ע. "על הדירקטורים ועל רואי החשבון לשאול ולבדוק. הערכת שווי אינה תורה מסיני, ובהחלט ייתכן שבפועל שווי הנכסים הרבה יותר נמוך".

בשנה האחרונה החליטה רשות ני"ע להשקיע משאבים בבדיקת שווי הנכסים, ובמיוחד נכסי נדל"ן, של חברות ציבוריות. ברשות יש תחושה כי הערכות השווי בחלק מהמקרים מנופחות וחסרות בסיס מציאותי. הנושא קיבל תאוצה לאחר שהחלת כללי ה-IFRS על הדוחות הכספיים, הגדילה את הגמישות של החברות הציבוריות בהערכת השווי של נכסיהן, ואפשרה להן להכיר באופן מיידי ברווח הנובע משערוך הנכסים. הערכות השווי מתורגמות לעלייה ברווחי החברות, למשיכת דיבידנדים וליצירת מצג שווא של חברות מצליחות. מנגד, בתקופות משבר לחברות יש שיקול דעת רחב יחסית בהחלטה האם שווי הנכסים שלהן יירד או לא.

הרשות שמה על הכוונת בעיקר נכסי נדל"ן במזרח אירופה, מערב אירופה וארה"ב. כמו כן, נודע ל"גלובס" כי צפויים להיבדק נכסים מהמגזר הפיננסי. לפי הערכות, ייבדק השווי של שתי חברות ביטוח אמריקניות שנרכשו בשנים האחרונות - ריפבליק שנרכשה על ידי קבוצת דלק של יצחק תשובה וגארד שנרכשה על ידי כלל ביטוח. בנוסף, עשוי להיבדק בית ההשקעות טיטניום שנרכש על ידי כלל פיננסים, ומאז צבר הפסדים גדולים.

שמאים מטעם הרשות

לפני כשלוש שנים רכשה כלל ביטוח, מקבוצת אי.די.בי, את חברת הביטוח האמריקניתGuard תמורת 120 מיליון דולר (כ-520 מיליון שקל). מדוחות החברה ל-2008 עולה כי שוויה של גארד בספרי כלל ביטוח עומד על 634 מיליון שקל (ערך מאזני מתואם). כן ציינה החברה בדוחותיה לאותה שנה, כי לא מצאה לנכון לבצע הפחתות בשווי הנרכשת. החלטה זו אינה טריוויאלית, במיוחד לאור העובדה כי מדובר היה בשנת המשבר, ממנו נפגעו בעיקר חברות מהתחום הפיננסי.

גם בריפבליק המצב דומה. באוגוסט 2006 רכשה קבוצת דלק את החברה בתמורה ל-290 מיליון דולר - הרכישה הגדולה ביותר של חברת ביטוח זרה על ידי חברה ישראלית. בדלק שקלו לפני שנה למכור את ריפבליק, אולם הדבר לא יצא לפועל.

במסגרת הבדיקות של נכסי נדל"ן, שולחת רשות ני"ע נציגים מטעמה למדינות הרלוונטיות. הנציגים, שהם בעיקר עורכי דין או שמאים החברים בגוף הבינלאומי לרישוי שמאים (RICS), מגיעים לאזורים בהם נמצאים הנכסים, ובוחנים בין היתר מחיר למטר, שיעורי היוון ושווי של נכסים מקבילים. בסופו של תהליך מתגבשת הערכה לגבי שווי הנכס. הרשות מעבירה את ממצאיה לחברה הנבדקת, ובמקרים קיצוניים יכולה אף לדרוש ממנה לעדכן את שווי הנכס.

כאמור, מלבד אפריקה ישראל בוחנת הרשות נכסים של חברות נדל"ן אחרות, כשבעדיפות נמצאות חברות שהחלו תהליך של הסדר חוב. על פי הערכות, אחת החברות שאת שווי נכסיה בוחנת הרשות היא חברת הנדל"ן סקורפיו, שבשליטת בני שטיינמץ, שנקלעה לאחרונה למצב בו איננה יכולה להחזיר את חובותיה בזמן, והיא נדרשת להגיע להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח.