האיחוד האירופי החליט להציע חבילת חילוץ כלכלית ליוון

גלובס tv (עדכון) - טרם הוחלט כיצד תינתן העזרה ■ וול סטריט, האירו והנפט מגיבים בעליות שערים חדות ■ ג'וזף שטיגליץ: "יוון הפכה למטרה להתקפות ספקולטיביות והיא איננה זקוקה לחילוץ"

דיווח ראשוני: האיחוד האירופי החליט לפני זמן קצר לעזור ליוון להיחלץ ממצבה הכלכלי הקשה. עם זאת, טרם נקבעה הדרך המדויקת בה תינתן העזרה. בתגובה, מזנקים מדדי וול סטריט לרמות המסחר הגבוהות של היום, הנפט מתחזק והאירו מזנק מול הדולר מעל ל-1.38 אירו לדולר.

מוקדים יותר היום, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), ז'אן קלוד טרישה, חזר מועידה בסידני יום אחד לפני המועד המתוכנן, ועורר גל של ספקולציות לפיהן בכוונתו להודיעה על חילוצה של יוון מהמשבר הפיסקלי אליו נקלעה.

בינתיים, שר האוצר של יוון, ג'ורג' פפקונסטיניו, אמר כי אסור לו לפנות בבקשה לעזרה חיצונית. "האיתות הגרוע ביותר יהיה פנייה לעזרה חיצונית".

בנפרד, ג'וזף שטיגליץ, זוכה פרס נובל לכלכלה, אמר אתמול (ב') בראיון לרשת סקיי כי יוון הפכה למטרה "להתקפות ספקולטיביות" והיא איננה זקוקה לחילוץ.

"השווקים מריחים עסקה להצלת יוון, ועל כן אנחנו רואים התייצבות", אמר רובין מרשל, אנליסטים המתמחה באג"ח מבית ההשקעות סמית' אנד וויליאמסון. "קשה לראות מצב בו לא יחלצו את יוון. אם יוון תגיע לחדלות פירעון ההשלכות יהיו הרסניות ורוחביות".

בחודשים האחרונים יוון נקלעה למשבר חריף בגלל החוב הציבורי הכבד והעדר כושר התחרות, ובקרוב היא תאלץ לפנות לעזרה ממדינות אחרות החברות באיחוד האירופי בבקשה למלוות ישירים, לקרן המטבע הבינלאומית (IMF), או למלווים לא מסורתיים כמו סין.

לחלופין, יכולה יוון לפרוש ממרחב האירו, להכריז חדלות פירעון ולהעביר את ההתחייבויות ל"דרכמה חדשה" בנוסח הארגנטיני (תרחיש שלא יעלה על הדעת).

התוכנית צנע אמינה תחזיר ליוון את הסולידריות עם מדינות האיחוד האירופי, תשפר את הרטוריקה של הבנק המרכזי האירופי ושל חברות מפתח באיחוד ותחזיר את מרווח התשואות היווני לקרקע.