בדיקת "גלובס": כמה עולה לצפות ב"אח הגדול" בסלולרי?

חבילות הגלישה של חברות הסלולר מורכבות, והצרכנים מתקשים להבין אותן ולהשוות ביניהן ■ בעזרת אתר "כמהזה" בודק "גלובס" איך להתאים את החבילה לצרכים, ולמי כדאי לשלם 150 שקל על חבילה ללא הגבלה

אמנם חלק מהטלפונים הסלולריים החדשים מצוידים בהתקני wi-fi המאפשרים התחברות לרשת אינטרנט אלחוטית, אך רוב הגולשים הסלולריים עדיין מוציאים עשרות ומאות שקלים בחודש על גלישה באינטרנט - בין אם משום שהמכשירים שלהם לא תומכים בגלישה אלחוטית ובין אם משום שהם גולשים ממקומות שבהם לא פרוסה רשת אלחוטית. אם בעבר עלתה חבילת גלישה סלולרית 20 שקל בחודש, כיום מחירה של חבילת גלישה בסיסית עומד על 24-40 שקל בחודש, הנגבים מכל צרכן שבבעלותו טלפון מדור 3 גם אם זה לא גלש כלל.

קשה להשוות בין החבילות, מכיוון שחבילות הגלישה כוללות אצל כל אחת מהחברות רכיבים שונים, אולם מהשוואת "גלובס" באמצעות אתר "כמהזה?" (www.kamaze.co.il) להשוואת מחירי תקשורת, עולה שאת החבילה הבסיסית הזולה ביותר מציעה כיום סלקום. עם זאת, בניגוד לחברות האחרות, סלקום לא ייקרה בחודשים האחרונים את תעריפיה, ובשוק צופים שהחברה תנקוט מהלך כזה תוך זמן קצר.

מי שיגלוש אל מחוץ לפורטל הסלולרי (שהגלישה בו בנפחים נמוכים) ויבקש להימנע מתשלום תעריפים חריגים עבור הגלישה, ייאלץ להצטייד בחבילות גלישה מורחבות. מחירי חבילות משודרגות נעים בין 37 שקל (סלקום) ל-60 שקל (פלאפון) בחודש.

החוק מחייב את חברות הסלולר להציע לצרכנים גם מסלולי רכישה למכשירים מדור 3 ללא התחייבות לחבילות אינטרנט, אולם מסלולים אלה יקרים משמעותית ולא מאפשרים להצטרף לתוכניות הכוללות תעריפים מועדפים.

זו כנראה הסיבה שבשיחות לקוח סמוי שביצעו נציגי "כמהזה?" לא הציעו המוקדנים רכישת טלפון מדור 3 בלי חבילת גלישה בתשלום חודשי.

חבילות הבסיס זולות

חבילות הבסיס באורנג' ובפלאפון התייקרו לאחרונה. באורנג' עלה מחירה של חבילת גלישה בסיסית מ-23.90 ל-26.80 שקל בחודש בחלוקת נפחים בין הגלישה ב-wap לבין הגלישה באינטרנט.

בפלאפון שינו באחרונה את הרכב חבילות הגלישה, והן כוללות לא רק גלישה בפורטל (wap) וגלישה באינטרנט (DATA), אלא גם שירותי תוכן שונים כגון: שירות גיבוי ושירות שיר בהמתנה ללא תשלום נוסף. אולם ריבוי השירותים הנלווים הביא לכך שמחיר חבילה בסיסית בפלאפון עומד כיום על כ-40 שקל לחודש.

סלקום, כאמור, היא היחידה שלא העלתה עד כה מחירים, וגובה עבור חבילת גלישה בסיסית 24 שקל בחודש. באמצעות חבילת זו ניתן לגלוש רק דרך פורטל סלקום וגלישה לאתרים חיצוניים כרוכה בתשלום נוסף.

מירס היא היחידה מבין החברות שלא מוכרת חבילות גלישה אלא מחייבת את הלקוח לפי הגלישה שביצע בפועל. תעריפיה עומדים על מספר אגורות לכל דף אינטרנט ללא קשר לנפח הגלישה. מירס מציעה גם חבילת גלישה חופשית בעלות של כ-20 שקל בחודש, הכוללת גלישה בתוך פורטל מירס. גלישה מחוץ לפורטל כרוכה בחיוב נוסף.

כמה שוקל מערכון?

רוב הצרכנים מתקשים לכמת את נפח הגלישה שלהם. לשם המחשה, דף מלל של וויקיפדיה יכול לשקול בממוצע 10 קילו בייט, תלוי באורך הכתוב. דף פייסבוק ממוצע שוקל 50-100 קילו בייט, כאשר זה תלוי מאוד באיכות התמונות ובכמות התמונות שיש בדף (נפח ממוצע הוא 75 קילובייט). מערכון של ארץ נהדרת, שאורכו 2-5 דקות, שוקל 2-5 מגה. גם מי שיקדיש כמה דקות ביום לצפייה באח הגדול צריך להביא בחשבון שמדובר בנפח של 2-5 מגה ל-2-5 דקות.

מי שגולש בסלולרי לעיתים רחוקות יכול להסתפק בחבילות הבסיסיות, שעלותן הבסיסית 24-40 שקל מדי חודש. כך גם לגבי מי שגולש מדי יום לאתרים דוגמת facebook או מנהל את קשריו החברתיים במסנג'ר באמצעות הסלולרי. לעומת אלה, למי שמעדיף לצפות באמצעות הסלולרי במערכונים נבחרים מהתוכנית ארץ נהדרת, ומבקש שלא לשלם עבור חריגת גלישה (הכרוכה בתשלום תעריף גבוה משמעותית עבור כל קילו בייט מעבר לחבילת הבסיס), מומלץ לרכוש חבילת גלישה משודרגת שעלותה בפלאפון היא 60 שקל בחודש, באורנג' 46-88 שקל (בהתאם לנפח הגלישה), ובסלקום 37-69 שקל.

לאלה מבין הצרכנים המכורים לאח הגדול ממליצים אנשי "כמהזה" להצטייד בחבילת גלישה מוגדלת (או בחבילה ללא הגבלה) שעלותה בפלאפון 60 שקל, באורנג' 88 ובסלקום ובסלקום 69 (או 149 שקל לחבילת גלישה ללא הגבלה). לצרכני אינטרנט סלולרי כבדים מציעות החברות הרחבת החבילות על בסיס קבוע. אורנג' מציעה 3 חבילות מעבר לחבילה הבסיסית, בפלאפון החבילות המורחבות כוללות שירותי תוכן בנוסף לנפח הגלישה, וסלקום מציעה חבילה משולבת ללא הגבלת גלישה הן ב-wap והן באינטרנט בעלות חודשית קבועה של 146 שקל לחודש.

מילון מונחים

* גלישה ב-wap:

גלישה באתרים בתוך הפורטל של כל אחת מהחברות. האתרים בתוך הפורטל מותאמים לדפדפן הגלישה של המכשיר. לכל חברה ההיצע שלה בתחום התוכן שבפורטל שלה. הפורטלים של החברות מספקים גלישה באתרי חדשות למיניהם, אתרי בידור, כלכלה, ספורט, משחקים ועוד. חלק מהן גם התאימו חלק מאפליקציות הקיימות לפורטל ולגלישה.

* גלישה ב-data:

גלישה בכל אתרי האינטרנט שנמצאים מחוץ לפורטלים של החברות. אמנם אין התאמה מושלמת של האתר לדפדפן הגלישה של המכשיר, ולעיתים יישומים לא יפעלו כראוי, אך הגלישה הזו דומה מאוד לגלישה "ביתית" חופשית.

* נפח ומשקל:

לכל עמוד אינטרנט יש נפח שבהתאם לגודלו נקבע התעריף. היכולת להעריך את המשקל והנפח מוגבלת. עמוד באתר חדשות,למשל, שוקל 15-25 קילובייט, ואם יש בו באנר הוא יכול לשקול גם 150 קילובייט.

לרוב הנפחים שהחברות מציעות לגלישה בתוך הפורטלים שלהן מספיקים לגלישה חודשית. ללקוחות שיודעים שהם גולשים הרבה בסלולר, כדאי לשקול חבילה אחרת מחבילת הבסיס.

הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי ליאת נחום, מנהלת תוכן,"כמהזה?"

44