"אני האדם שרציתי להיות"

יוסי גרבר, 76, חובר ליפתח קליין בהצגה חדשה - "ימי שלישי עם מורי", המועלית בתיאטרון חיפה. גרבר, שמגלם קשיש מלא הומור החולה במחלה מנוונת, אומר בראיון לגלובס: "ברור שאני מזדהה עם הדמות. אני כבר לא ילד"

בשנת 77' הוציא מיץ' אלבום, אז כתב ספורט נחשב בדטרויט, את ספרו האוטוביוגרפי "ימי שלישי עם מורי" המבוסס על החברות האמיצה בינו ובין מורי שוורץ, המורה הנערץ שלו מימיו כסטודנט בקולג'. בשנת 99' הפך הספר לסרט טלוויזיה עטור שבחים, בכיכובם של האנק עזריה כמיץ' וג'ק למון (באחת מהופעותיו האחרונות) כמורי.

שנה וחצי לאחר שהיוזמה הועלתה לראשונה, יצאה לאחרונה לדרך הגרסה העברית של העיבוד למחזה "ימי שלישי עם מורי", שאותה כתב אלבום במשותף עם ג'פרי הטצ'ר.

משה נאור, המנהל האמנותי של תיאטרון חיפה (השותף בהפקה עם התיאטרון הקאמרי), ביים את יוסי גרבר כמורי שוורץ ואת יפתח קליין כמיץ' אלבום, ועכשיו נותר רק לגלות אם הקהל הישראלי יחבק באותה התלהבות את הדרמה האינטימית על הקשיש הגווע פיזית ותלמידו לשעבר, לכאורה קרייריסט משגשג אך בפועל מת מהלך החושש מכל הפגנת רגש אמיתי.

גרבר וקליין, שניהם שחקני הקאמרי מזה שנים, מוצאים עצמם לראשונה על אותה במה בסוג מפגש פסגה בין המיתוס הוותיק ואחד הכוכבים הצעירים הבולטים של התיאטרון.

"אני ויוסי חברים טובים", אומר קליין. "צלמנו בעבר סרט יחד, אבל על הבמה לא הזדמן לנו להיפגש. הוא היה עסוק מדי עם מיכה (השחקן מיכה סלקטר, ט.פ), ואני מודה שמעולם לא היה לי פרטנר כזה.

"כאשר יוסי נמצא איתך על הבמה, הוא מרוכז כולו רק בך. הנתינה שלו מוחלטת, בלי טיפת אגו או ניסיון למשוך תשומת לב לעצמו. שנינו ידענו כבר לפני הרבה זמן שהמחזה עומד לעלות ושזה יקרה עם שנינו, אבל הקאמרי ותיאטרון חיפה דחו שוב ושוב את תחילת החזרות כי גם אני, גם יוסי וגם הבמאי משה נאור היינו עסוקים כל הזמן בפרויקטים אחרים. מה שכן, אני זוכר משפט שמשה נאור אמר לי כאשר הציעו לי את התפקיד: 'אני חושב שזה יכול לפתוח אצלך הרבה מחסומים'".

למה הוא התכוון?

"משה כנראה זיהה אצלי משהו חסום רגשית שהזכיר לו את מיץ'. פן באופי שלי, שלמרות הניסיון של שנים על הבמה עדיין לא נפתח לגמרי. אחת השאלות הגדולות במחזה היא מה גורם למיץ', שבמשך 16 שנים הפר את הבטחתו למורי שוורץ להישאר בקשר אחרי סיום הלימודים בקולג', להתחייב פתאום להגיע לביקורים שבועיים אצלו עד יום מותו.

"אני מאמין שמיץ', מאחורי חומות הניכור והציניות שכפה על עצמו, מבין שיש לו בעיה קשה עם עצמו ומורי הוא האיש שיכול להוביל אותו לפיתרון".

יפתח קליין, יוסי גרבר, 'ימי שלישי עם מורי' / צלם יחצ
קליין וגרבר ב"ימי שלישי עם מורי"

שיעור מאלף באהבת החיים

מיץ' אלבום חלם כצעירותו להפוך למוזיקאי ג'אז, אך מותו הטרגי של דודו האהוב ממחלת הסרטן הותיר אותו נכה רגשית, והסיט אותו לאורח חיים שונה לחלוטין. ככתב ספורט מוערך הוא חי במרדף מתמיד אחר הטור הבא, הטלפון הנייד שלו מצלצל ללא הרף והצל המאיים של כתבים צעירים ושאפתניים כבר מתחיל לנשוף בעורפו.

מורי שוורץ, המלא הומור והתלהבות, לוקה בתסמונת המנוונת ALS ומעניק ראיון טלוויזיוני שבו הוא מתאר את ההתמודדות עם המחלה. אלבום צופה בראיון, ומגיע לראשונה מזה 16 שנים לביקור. הקשר בין הצעיר והקשיש, על רקע המוות המתקרב, הופך לשיעור מאלף עבור שניהם באהבת החיים. נשמע מוכר? יוסי גרבר מככב במחזה על קשר אמיץ הנרקם בין קשיש וצעיר?

"אני מודע לעובדה שרבים ייזכרו במחזה 'מר גרין' שבו השתתפתי לפני שמונה שנים מול מיכה סלקטר", מודה גרבר בן ה 76 (צעיר בשנתיים מגילו של מורי). "לא שמישהו שכח. עד היום אני נתקל ברחוב באנשים השואלים אותי מתי גרין יחזור כי עדיין לא הספיקו לצפות במחזה, שרץ יותר מ-600 פעם. 'מר גרין' היה מסוג ההפקות שאיש לא ציפה שיזכו להצלחה בסדר גודל כזה אבל ככה זה במקצוע. תמיד יש הפתעות".

יש מקום להשוואה?

"אולי העובדה שמורי וגרין שניהם יהודים, ויש להם את חוש ההומור היהודי האופייני, למרות שכבני אדם הם שונים לחלוטין. גרין היה איש איום ונורא, סרקסטי ומריר. מורי חם ומלא אהבה, ובגלל זה - המחלה שמשתקת בהדרגה את כל גופו בעוד מוחו ממשיך לתפקד בשלמות - קשה לו כל-כך. אני מקווה ש'מורי' יגיע לקהל הצעיר שהפך את 'גרין' להצלחה כה גדולה. 'גרין' היה שלאגר בקרב תלמידי תיכון וחיילים, ואני חושב שגם המחזה הנוכחי יכול לדבר לצעירים לא פחות מאשר לבני גילי".

כאחד השחקנים העסוקים בתיאטרון כיום, עד כמה אתה מזדהה עם ההתמודדות בין צרכי הנפש ומגבלות הגוף?

"ברור שאני מזדהה. אני כבר לא ילד. עברתי שני ניתוחי לב, ויש לי עין אחת שבקושי רואה ומדי חצי שנה כשאני לוקח חופשה מנתחים אותה שוב ושוב. אני מכיר לא מעט אמנים, בכל תחומי הבמה, המתמודדים מדי יום עם גוף שבגד בהם ואינו מאפשר להם להמשיך בפעילות.

"לא התאמצתי 'להיכנס לדמות' כי אני מכיר אותה היטב. מה שכן, למדתי הרבה ממורי. אני חושב שהתפקיד הפך אותי לאדם רך ומפויס יותר. המונולוג של מורי על הבודהיזם, כל-כך חכם ונכון. המונולוג הוא על איך אדם מסתובב עם ציפור קטנה על הכתף ששואלת אותו מדי יום: 'היום זה היום האחרון? אתה מוכן? אתה האדם שתמיד רצית להיות?'".

ואתה מוכן? אתה האדם שרצית להיות?

"כן. אני האדם שרציתי להיות. במבט לאחור, אני לא מתחרט על כלום. גם לא על השנים שעבדתי כדייל, ולא על ההחלטה ללמוד משחק באנגליה שגרמה לי להרבה בעיות בתחילת דרכי כשחקן. כולם אז דגלו בשיטת סטניסלבסקי, ואני הגעתי לתיאטרון עם הקפדנות והדיוק הבריטי ולא ידעו איך לאכול אותי. אני זוכר שהתלוננו שאני מדבר ברור מדי על הבמה".

"ימי שלישי עם מורי" יועלה באולם 2 של התיאטרון הקאמרי בתל-אביב בין ה-15 ל-17 בחודש"