לא מספיק לצמצם הוצאות

החל ממיפוי ועד סקר שוק: עקרונות לתכנון משפחתי נכון כדי להיחלץ מהמינוס

כמחצית ממשקי-הבית בישראל חיים במינוס. ההכנסות שלנו מעטות, ההוצאות שלנו רבות, ונראה כי בתקופות מסוימות כולנו מרגישים שאיבדנו את השליטה על ניהול חיינו.

כדי להשתחרר מהמינוס ולצאת לדרך חדשה של חירות כלכלית לא די להצטמצם בהוצאות, יש לתכנן תוכנית מסודרת, וחשוב לא פחות - לקיים הסכמים. רק יישום ארוך-טווח שמחבר עשייה לכוונות, יוצר איכות.

שלב התכנון וההיערכות המשפחתי כולל מספר עקרונות מובילים:

1. מיפוי

ראשית עלינו להכין דו"ח ובו כל ההכנסות מול ההוצאות החודשיות שלנו.

על הדו"ח להכיל הוראות קבע, הלוואות, משכנתא, חיוב כרטיסי אשראי, קופות גמל והוצאות נוספות, לצד הכנסות מכל המקורות - משכורת, דירה שבבעלותכם וכדומה.

לאחר סקירת ההוצאות וההכנסות ניתן להתחיל בתכנון עתידי ולקבוע תיעדוף נכון של תזרים משפחתי.

2. סקר שוק

חשוב לערוך מדי פעם (אחת לחצי שנה) סקר שוק כללי עבור שירותים קבועים שאנו משתמשים בהם כגון: אינטרנט, כבלים, טלפון וכדומה. בעזרת סקר מחירים קבוע נוכל להיחשף לאופציות שלא היינו מודעים אליהן קודם.

בדקו את "התמונה המלאה". חשוב לאסוף נתונים מקיפים ולא לוותר לעצמנו. לעצלנות מחירים גבוהים.

דוגמאות ספציפיות? לא חסר. כיום כמעט ואין אדם שאין לו מכשיר סלולרי של אחת מחברות הסלולר. במקביל, כמעט ואין אדם שבודק באופן שוטף את חשבונותיו. דעו לאיזה מגזר אתם שייכים.

כיום כל חברה סלולרית מציעה תוכניות המותאמות למגזרים: חיילים, סטודנטים וכדומה. ניתוח והתאמה על-פי מגזר מאפשר ליהנות ממסלול נוח וחסכוני. ייתכן שכדאי לכם להחליף "חבילת שיחות" בהתאם לאופי חייכם המשתנה.

אחת לחצי שנה בדקו את אופי השיחות המתבצעות בסלולרי. היום יש חבילות מיוחדות שיכולות להוזיל את ההוצאה: חבילה המקנה זמן אוויר מוזל על שיחות בסופי שבוע, חבילה המקנה זמן אוויר מוזל על שיחות בלילה, חבילות SMS, הנחה על מספרים קבועים ועוד.

3. הוצאות לא מתוכננות

משום שלא ניתן לצפות הכול, וסביר להניח כי ניתקל במצבים הדורשים הוצאה בלתי מתוכננת - יש להקצות תקציב מתאים לכך.

הקיפו את כל הנושאים, גם אלה שכביכול לא מחייבים היערכות מוקדמת, כגון תקציב לבילויים.

4. ניתוח תשלומים

יש מקרים שבהם הפריסה לתשלומים כדאית, ויש מקרים שבהם התשלום במזומן כדאי יותר.

במקרה של קניות בסופר חלוקה לתשלומים אינה כדאית, משום שזו קנייה קבועה ומתמשכת שחוזרת על עצמה. במקרה כזה אין משמעות לחלוקה לתשלומים, משום שמנקודה מסוימת ואילך נשלם את אותו סכום (גם אם חילקנו לתשלומים).

במקרים של קנייה חד-פעמית (כגון טלוויזיה), או במקרים של קניות חריגות (לפני חגים), כדאי לחלק את הקנייה לתשלומים.

צרכן איכותי נערך בהתאם ויודע מתי לפרוס ומתי לא. ידיעה שכזו חוסכת כסף ויוצרת שליטה.

5. ניתוח אשראי

צריכת אשראי עולה כסף ומהווה את הגורם הראשון במעלה לאיבוד שליטה ולפגיעה באיכות החיים. חשוב לזכור כי שימוש בכרטיס האשראי כמוהו כצריכת הלוואות, זה רק מרגיש לנו אחרת.

חשוב להחליט מראש מה יהיה גובה האשראי המשפחתי - ולא לחרוג ממנו בשום אופן.

הכנה מראש והיערכות שכזו שווים לנו הרבה כסף ושקט נפשי, אבל רק יישום עקבי הופך רעיונות למציאות.

אחת לתקופה מסוימת, כל אדם או משפחה מבטיחים לעצמם לחיות אחרת ולפעול באחריות. ממש כמו ההבטחות לשמור על דיאטה מאוזנת או לפקוד את חדר הכושר באופן קבוע, ההתחלה מלאה במוטיבציה והעתיד נראה ורוד. הבעיה מתחילה כשצריך להתמיד ולקיים ההבטחות לאורך זמן. או-אז ההרגלים הישנים זוקפים ראשם ומתחילים הוויתורים הקטנים. ויתור, כמו ויתור, לא מסתפק בקצת. הוא רוצה יותר - ולרוב גם משיג יותר.

אף אחד מאיתנו לא מעוניין לשים את מבטחו באדם אחר שנוטה להפר את הבטחותיו חדשות לבקרים, ועדיין, אנו נוטים להפר את ההתחייבויות שלנו לעצמנו מבלי להניד עפעף.

בניגוד לרכישות בתשלומים, את המחיר על ויתור לעצמנו אנו משלמים מיד - ובמזומן.

ליצור עצמאות כלכלית ולשפר את איכות החיים? בטח שאפשר! התחילו להבטיח וגם לקיים.