איגוד המזון מבקש מרונית קן להכריז על שופרסל כמונופול

הבקשה הרשמית לממונה על ההגבלים העסקיים הוגשה השבוע, לאחר שורה של הצהרות בנושא מצד ראשי האיגוד ■ הבקשה כוללת חוות-דעת כלכלית, לפיה רשת שופרסל היא "מונופסון" מתוך רשתות השיווק בישראל

איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, בראשותו של גדי לסין, הגיש בתחילת השבוע בקשה רשמית לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, להכריז על רשת שופרסל כמונופול.

הבקשה כוללת חוות-דעת כלכלית, לפיה רשת שופרסל היא "מונופסון" (מצב בשוק בו קיים רק קונה אחד למוצר, א"ח) מתוך רשתות השיווק הארציות בישראל.

בפנייה של האיגוד לממונה לפני שבועות אחדים הודיע האיגוד כי הוא מחזיק בדעה ששופרסל היא מונופול, וכי בדעתו להגיש בקשה בעניין.

הגשת הבקשה נעשתה למרות מינויו של ריצ'רד הנטר למנהל העסקים הראשי של שופרסל - מינוי שנתפס בעיניי בכירים באיגוד המזון כמינוי ראוי שעשוי לסמן שינוי במדיניותה הכוחנית, לדברי האיגוד, של הרשת.

ברקע הבקשה עומדת החלטתה של שופרסל להעביר לידיה את מלאכת סדרנות המוצרים בסניפים. עבודה זו נעשתה עד כה על-ידי עובדי הספקים, והסדרנות היתה למקור כוחם במדף.

סלע המחלוקת בין הצדדים נוגע לגובה התשלום שישלמו הספקים לשופרסל בעבור סידור המדפים.

כפי שחשף "גלובס", האיגוד פנה לממונה על ההגבלים וביקש ממנה לאפשר ליצרני המזון להתאגד במשא-ומתן מול שופרסל, ולשם יצירת אמנה (SLA) מול הרשת. האיגוד טען כי ההתאגדות נועדה להגן על ספקים קטנים מפני מדיניותה הכוחנית של שופרסל.