יום שלישי ברציפות של עליות בבורסה: גבעות קפצה ב-6.3%

אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג: "תרחיש האימה היווני יורד מסדר היום ומפנה איתו את הפחד; המעו"ף בדרך לשיא" ■ זרח איבדה 3.4% בעקבות מכירות יחזקאל כליף ■ מנופים טסה 22%

הקולות של פיראוס נשמעו בת"א: הבורסה נסחרה היום (ה') בעליות שערים לאחר שהאיחוד האירופי הודיע רשמית כי הוא יחלץ את יוון ממשבר החוב אליו נקלעה. קנצלר גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה במעמד החילוץ כי יוון היא חלק אינטגרלי מגוש האירו ולא תישאר מחוצה לו. השווקים בעולם מריעים לחילוץ, כאשר החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט עולים בכ-0.3%, אירופה עולה וגם ת"א כמובן. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליון שקל, מחזור נמוך יחסית בדומה לאתמול.

יום חיובי עבר על שוקי חו"ל, אולם העליות שם התמתנו בשעת הסגירה בת"א. משבר החוב ביוון הטריד את המשקיעים בתקופה האחרונה וגרם לירידות בשווקים, כך שכל חדשות חיוביות בנושא זה התקבלו בברכה בקרב המשקיעים. אך לא רק מאירופה הגיעו חדשות טובות. הממשל הסיני דיווח היום כי האינפלציה ב-12 החודשים שהסתיימו בינואר עלתה ב-1.5% בלבד, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-2.1%. התמתנות הלחצים האינפלציוניים תאפשר לממשל הסיני מרחב תמרון במדיניות ההידוק המוניטארי שהוא מנהל, מה שמקל על השווקים הפיננסיים.

בינתיים בשוק המקומי, אם הרגשתם בתקופה האחרונה שהבורסה מתנתקת קמעה מהשווקים בעולם, הרי שצדקתם. "גלובס" חשף היום, כי 2 קרנות גידור זרות רכשו בתקופה האחרונה מניות ואג"ח בבורסה ב-200 מיליון דולר מדי יום. כך, כאשר ה-S&P 500 ירד בכ8% מה-19 בינואר, המעו"ף איבד כ-3% בלבד.

"תרחיש האימה היווני יורד מסדר היום לעת עתה, ומפנה איתו את הפחד", אומר אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג. גנזל, שחזר והדגיש לאורך התיקון האחרון בשווקים כי מדובר בתיקון זמני שיפנה את מקומו לעליות, ממשיך להעריך הבורסה תוסיף לעלות. לדבריו, סטיות התקן הגלומות באופציות המעו"ף ("מדד הפחד" - ע.ב.י) יורדות הבוקר לשפל של 15.5%, רמות בהן לא ביקרה מאז חודש יולי 2008. בסביבת הריבית הנוכחית, אינפלציה נשלטת, התאוששות בשוק העבודה ותוצאות מפתיעות לטובה של מרבית החברות בכל הסקטורים, אין לנו אלא לצפות לגל נוסף של עליות לבחינת השיא ההיסטורי של מדד המעו"ף כבר בשבועות הקרובים".

נפט אין, מכירות בעלי עניין יש

מניית כור ריכזה היום מחזור גבוה בעקבות דו"חות כספיים מאכזבים של בנק קרדיט סוויס, המהווה כ-55% מהשווי הנכסי הנקי (NAV) של כור. הבנק לא עמד בתחזיות האנליסטים כאשר דיווח על רווח נקי של 746 מיליון שקל, בעוד שבשוק ציפו לרווח של 1.2 מיליארד דולר. מניית כור פתחה את היום בירידות של כ-2%, אולם לפני הצהריים היא עברה לעליות לאחר שמנכ"ל קרדיט סוויס שיגר הצהרות אופטימיות בשיחת הוועידה שלאחר הדו"חות. המנכ"ל הביע אופטימיות באשר לתוצאות הבנק הצפויות ב-2010 והדגיש כי "אני בטוח בתחזיות שסיפקנו ל-2010".

מניית לאומי המשיכה לרכז מחזורים גבוהים גם היום, לאחר שאתמול ריכזה את המחזור הגבוה בשוק. ברקע מתנהלת סאגת היו"ר הבא של הבנק: אתמול נודע כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט לאמץ את חוות-הדעת של עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועמ"ש ועו"ד ענר הלמן, הממונה על הבג"צים בפרקליטות המדינה, לפיה יש לפסול את מועמדותה של גליה מאור לתפקיד דירקטורית בבנק לאומי ולתפקיד יו"ר הבנק. הפגישה בנושא נדחתה ליום ג'.

גם שאר מניות הבנקים, כדוגמת הפועלים , דיסקונט ומזרחי טפחות , ריכזו עניין בעקבות חשיפת "גלובס" כי בנק ישראל ינחה את הבנקים לפרסם בדו"חות הכספיים לרבעון השני של השנה את יעד הלימות ההון שקבעו לעצמם. בפיקוח על הבנקים סבורים כי פרסום רשמי של היעד יחזק את האמון בבנקים ויגדיל את המחויבות לעמידה ביעד.

מניות הבנקים בלטו גם על רקע חבילת המימון שסיפקו ל-012 סמייל לצורך רכישת בזק. הבנקים, בהובלת הפועלים, יעמידו 3.9 מיליארד שקל לעסקה שהיקפה 6.5 מיליארד שקל. הפועלים יעמיד לחברה גם הלוואה קצרת טווח של כ-700 מיליון שקל.

"הייפ" הנפט נמשך

בסקטור האנרגיה, מנופים דיווחה היום כי בעלי השליטה בה, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, הציעו לה זיכיון של 50% ברישיון "מד-אשדוד" בו זכו מוקדם יותר השבוע. מדובר ברישיון לחיפושי נפט כ-16 ק"מ מול חופי אשדוד. במידה ודירקטוריון החברה יאשר את ההחלטה, מנופים תחזיק במחצית מהזכויות באתר, בו נמצא כבר נפט בתחילת שנות ה-90.

גם גבעות , המניה המדוברת ביותר בתקופה האחרונה, סיפקה היום כותרות למשקיעים. השותפות הודיעה שהיא דוחה את האסיפה הכללית לתחילת חודש מארס ושהיא תתחיל את מבחני ההפקה ב-18 באפריל. בסיום המבחנים תוכל גבעות לומר איזו כמות נפט ישנה בקידוח "מגד 5".

אך המשקיעים במניות הנפט והגז קיבלו היום עדות נוספת לגבי המרוויחים הגדולים עד כה במניות הללו. יחזקאל כליף, בעל השליטה בזרח , מכר מניות בכ-10 מיליון שקל אתמול, לפי שער של 12-13 אגורות למניה. זרח הודיעה גם על התקדמות ברישיון "גוליבר" והיא תתחיל לבצע סקרים סייסמיים באתר, אולם מכירות בעלי העניין ללא ספק מכבידות על המניה.

בקרב מניות הביומד בולטת די מדיקל , קבוצת האחזקות של חברות בתחום המכשור רפואי המתמחה בסוכרת, נסחרה על רקע הודעתה כי החלה בהכנות לקראת הנפקה בבורסה בוול סטריט, בה היא מבקשת לגייס 20-25 מיליון דולר. החברה מעריכה כי תשלים את ההצעה לציבור עד סוף המחצית הראשונה של 2010.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]