אצל הבכירים המשבר כבר נגמר: גל העלאות שכר

קשרי המשפחה בין נושאי התפקיד בחברה ובין בעלי השליטה לא מזיקים לתמיכה בשדרוג השכר

חוסר היציבות המאפיין את שוקי ההון בשבועות האחרונים לא פוגע באופטימיות של חלק מהחברות הנסחרות, ועדות לכך ניתן למצוא בשדרוגי השכר שהולכים ותופסים תאוצה מאז תחילת השנה.

פחות משנתיים מאז החל רצף העדכונים של החברות הבורסאיות על הפחתות שכר רוחביות, שנגעו בחלקן לדרג הניהולי ובחלק אחר לכלל העובדים, ומהעדכונים בשבועות האחרונים נראה כי המגמה התהפכה.

כיום, חודש וחצי בתוך 2010, תשע חברות כבר פרסמו הודעות הנוגעות לעדכון כלפי מעלה בתנאי ההעסקה של מנהליהן. בעוד חלק מאותן חברות מחזירות את רמות השכר לאלה שהונהגו טרם פרוץ המשבר, במקרים אחרים משודרגים בעלי המשרה למרות שלא ספגו הורדות שכר כלל.

החברות המדווחות אינן שוכחות להזכיר בדרך כלל כי התנאים המוענקים אינם שונים ביחס למקובל בשוק, כשבמרבית המקרים, הנימוקים הנלווים להעלאות השכר מיוחסים לתרומתם של אותם עובדים - בדרך כלל העומדים בראש החברה - להצלחתה.

העלאות גם אצל הפחות מוכרות

בין העלאות השכר האחרונות ניתן למנות את ההחלטה של דירקטוריון חברת האינטרנט וואלה , להעלות את שכרו החודשי של המנכ"ל, אילן ישועה, ב-15.5% ל-75 אלף שקל בחודש. במהלך דומה הועלה ב-15% שכרו החודשי של זאב שטיין - מנכ"ל רבוע כחול נדל"ן - ל-89 אלף שקל.

על מגמה דומה דיווחו גם חברות שתופסות בדרך כלל פחות כותרות. שכרו החודשי של רוני ארזי, מנכ"ל חברת ההחזקות אמיליה פיתוח , הועלה ב-30% ל-65 אלף שקל, ושכרו של אילן פיקמן מנכ"ל חברת שלא"ג העוסקת בייצור בדים לא ארוגים, שודרג ב-8% ל-70 אלף שקל בחודש.

הכל נשאר במשפחה

בחלק מהמקרים גם קשרי המשפחה בין נושאי התפקיד בחברה ובין בעלי השליטה, לא מזיקים לתמיכה בשדרוג השכר. כך, לפני שלושה שבועות, אישרה האסיפה הכללית של חברת הנדל"ן בוני התיכון העלאות שכר בשיעורים שבין 11%-29%, לחיים פרץ, משה כהן ומירי גרציאן - שלושתם קרובים של בני המשפחה השולטים בחברה.

עלויות השכר החודשיות החדשות של השלושה - הראשון מביניהם משמש כמנהל מכרזים בחברה והשניים האחרים משווקי פרויקטים - נעות בין 18 ל-44 אלף שקל בחודש.

מקרה בולט נוסף שצפוי להצטרף לגל העלאות השכר בשבועות הקרובים מגיע מכיוונה של חברת תדביק, העוסקת בייצור ושיווק אריזות גמישות ומכונות למדבקות וסימון אריזות. מניות החברה נמחקו מהמסחר בסוף ינואר לאחר ששהו ברשימות השימור, והיא נסחרת כיום בבורסה באמצעות אג"ח בלבד, אבל זה לא ימנע כנראה מהאסיפה הכללית שלה לאשר בעוד שבוע וחצי העלאה של יותר מ-70% בשכרו של איל תמיר, העובד במחלקת הטכנולוגיה והייצור של החברה, ל-19 אלף שקל בחודש.

22