ארה"ב: המכירות הקמעונאיות עלו; אמון הצרכנים ירד

(עדכון) מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן נפל ל-73.7 נקודות בפברואר ■ המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.5% - יותר מהתחזיות לעלייה של 0.3% בלבד ■ המלאים העסקיים ירדו ב-0.2% בדצמבר

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו בינואר זה החודש השלישי ב-4 החודשים האחרונים, מה שמעיד על התאוששות הצריכה הפרטית שם, אשר מהווה כ-70% מסך הצמיחה הכלכלית.

הצריכה הפרטית עלתה ב-0.5% בינואר - מעל קונצנזוס תחזיות האנליסטים לעליה של 0.3% בינואר. במונחים שנתיים, עלתה הצריכה הפרטית ב-4.7%.

בנוסף, הנתונים של החודשים נובמבר ודצמבר עודכנות מעלה: הנתונים של חודש דצמבר עודכנו לירידה של 0.1% מירידה של 0.3% על פי ההערכות הראשוניות. הנתונים של נובמבר עודכנו לעלייה של 2% מעלייה של 1.8% לפי ההערכות הראשוניות.

ב-17:00 פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן שהצביע על ירידה באמון הצרכנים מאז חודש ינואר. המדד נפל ל-73.7 נקודות בפברואר מ-74.4 נקודות בינואר. אנליסטים בסקר של מרקטווץ' חזו עלייה לרמה של 76 נקודות.

באותה שעה פורסם גם שדו"ח מלאים העסקיים הצביע על ירידה של 0.2% במלאים בחודש דצמבר. אנליסטים חזו כי מצב המלאים לא ישתנה. היחס בין המלאים למכירות ירד ל-1.26 בדצמבר מ-1.27 בחודש שקדם לו. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2007.

לנתוני המאקרו השפעה ניכרת על המסחר בוול סטריט. אתמול היה זה נתון התביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה שסיפק את הזרז לעליות של יותר מ-1% בשוק. התביעות השבועיות היו נמוכות בכ-20 אלף מהצפוי, ואם לצרף נתון זה לירידה הבלתי צפויה בשיעור האבטלה עליה התבשרו המשקיעים בשבוע שעבר (ל-9.7% בינואר), הרי שנתונים אלה מראים כי שוק העבודה מתאושש, מה שעשוי לתמוך בצריכה הפרטית ובכלכלה כולה. היום, עיני המשקיעים נשואות לנתונים שיפורסמו כדי לבדוק האם הם יכו את התחזיות המוקדמות.

נתוני המכירות הקמעונאיות מגובים כמובן בנתונים מהשטח. מייסי'ס, למשל, דיווחה בשבוע שעבר על עלייה של 3.4% במכירות בחודש ינואר, בחנויות הקיימות למעלה משנה. גם הרווח של ענקית הקמעונאות עלה ברבעון הרביעי של ציפיות האנליסטים.

ההתאוששות ניכרת היטב במצב רוחו של הצרכן האמריקני. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש פברואר צפוי, על פי ההערכות בשוק, לעלות לרמה של 75 נקודות לעומת 74.4 נק' בינואר. נתון מלאי החברות, שיפורסם ה-17:00, אמור להצביע על עלייה של 0.2% בדצמבר, בהמשך לעלייה של 0.4% בנובמבר. במקביל יפורסם גם מלאי הנפט השבועי בארה"ב, שצפוי לעלות ב-7.2 מיליון חביות בשבוע החולף.

על חשיבותה של הצריכה הפרטית לצמיחת הכלכלה האמריקנית אין בכלל עוררין. הצריכה מהווה כ-70% מסך צמיחת התמ"ג; כך, במחצית השנייה של השנה, שאופיינה בהתאוששות כלכלית, עלתה הצריכה ב-2.4%, אם כי בכל שנת 2009 היא ירדה ב-0.6% - הנסיגה הגרועה ביותר מאז 1974. ההערכות בארה"ב הן כי הצריכה הפרטית תצמח ב-2.3% במחצית השנייה של השנה ותעלה ב-2.5% בכל שנת 2011. זוהי צמיחה מתונה יותר בהשוואה ל-3.3% בממוצע לשנה, אליה הורגלו האמריקנים ב-20 השנים האחרונות.