חדשות רעות מאירופה: ההתאוששות הכלכלית נבלמה ברבעון 4

(עדכון) - התמ"ג צמח ב-0.1% בלבד בעוד שהאנליסטים ציפו לצמיחה של 0.3% ■ גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, קפאה ברבעון הרביעי והשליכה על כל הגוש האירופי

בזמן שגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, ממהרת להציל את יוון ממשבר החוב אליו נקלעה, הבעיות בחצר האחורית צפות על פני השטח. נתונים שפורסמו היום (ו') הראו כי ההתאוששות הכלכלית במדינה נבלמה ברבעון האחרון של 2009, בשל התמתנות בצריכה הפרטית ובהשקעות החברות אשר הסיטו את השפעת העלייה בייצוא.

התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) בגרמניה נותר ללא שינוי ברבעון הרביעי של 2009, לעומת הרבעון השלישי אז הוא צמח ב-0.7%. הנתון היה גרוע יותר מתחזיות האנליסטים שעמדו על צמיחה של 0.2%. הייצוא בגרמניה, שמהווה קטר מרכזי בכלכלה הגרמנית, משך את נתוני התמ"ג מעלה.

בכל שנת 2009 התכווצה כלכלת גרמניה ב-1.7%. הכלכלה הגרמנית הייתה הראשונה בעולם לצאת מהמיתון בקיץ 2009, אולם כעת נראה כי הצמיחה שם מתמתנת. הדומיננטיות של גרמניה באירופה גרמה לכך שההאטה בצמיחה הורגשה היטב בנתוני התמ"ג של גוש האירו. כלכלת הגוש צמחה ב-0.1% בלבד ברבעון הרביעי לאחר צמיחה של 0.4% ברבעון השלישי. בשוק ציפו לצמיחה של 0.3% באירופה..

צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה ביבשת, צמחה ב-0.6% ברבעון הרביעי ועקפה את התחזיות המוקדמות שעמדו על 0.5%. הצמיחה באיטליה ככל הנראה האטה ל-0.1% בלבד ברבעון הרביעי, לעומת 0.6% ברבעון השלישי. מי שמכבידות על כלכלת אירופה הן המדינות הבעייתיות עם החובות הכבדים, כדוגמת ספרד שרשמה ברבעון הרביעי את הנסיגה השביעית ברציפות בתמ"ג או יוון שכלכלתה התכווצה ב-0.8% ברבעון הרביעי בהמשך לירידה של 0.5% בתמ"ג ברבעון השלישי.

אך אם מניחים את נתוני העבר בצד ומביטים קדימה, ההערכה היא כי הצמיחה באירופה תשתקם השנה, תוך שהיא תקבל סיוע מהמדינות המתפתחות כדוגמת הודו וסין. לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, סין צפויה לצמוח השנה ב-9.7% והודו ב-7.8%, מה שיגביר את כוח הצריכה של הסינים וההודים וייטיב עם הייצוא מאירופה. גרמניה היא אחת היצואניות הגדולות בעולם לסין ועד השנה שעברה היא אף הייתה המייצאת הגדולה בעולם לסין. קרן המטבע צופה צמיחה של 1.6% השנה בגוש האירו ו-2.4% בארה"ב.