האסטרטג שחזה את משבר המטבעות באסיה ואת התמוטטות LTCM מזהיר: "האיחוד האירופי יתפרק"

אלברט אדוארס, אסטרטג בבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל, מזהיר כי חילוץ יוון לא יאריך ימים ומתריע מפני העתיד לבוא ■ "המצב ביוון מרגיש לי מאוד כמו חדלות הפירעון של רוסיה והתמוטטות LTCM ב-1998" ■ במקביל, ביוון מאוכזבים מהאיחוד האירופי ופונים לרוסיה

אלברט אדוארס, אסטרטג בבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל שחזה את משבר המטבעות באסיה בשנות ה-90, מעריך כי האיחוד האירופי יתפרק וכי חילוץ יוון על ידי האיחוד רק דוחה את רוע הגזירה. דברים אלה נאמרים בשעה שהתסכול ביוון גובר עקב העובדה שהאיחוד האירופי לא פירט עדיין מהי תוכנית החילוץ המדוברת, ובשעה שבה ראש ממשלת יוון מתכונן לבקר ברוסיה כדי להדק את שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות.

האיחוד האירופי הכריז בשבוע שעבר כי הוא יציל את יוון ממשבר החוב אליו נקלעה. קנצלר גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה אף שיוון היא חלק אינטגרלי מגוש האירו ולא תיוותר מחוצה לו. אולם תוכנית החילוץ לעת עתה היא בגדר דיבורים בלבד ולא ידוע מה היא כוללת.

אדוארס, שכאמור חזה את משבר המטבעות באסיה שהוביל להתמוטטות קרן הגידור LTCM ולהתערבות של הפדרל ריזרב בארה"ב, כתב בסקירה ללקוחותיו בסוף השבוע, כי "המצב ביוון, שמזכיר את המשבר בדובאי, מרגיש לי מאוד כמו חדלות הפירעון של רוסיה והתמוטטות LTCM ב-1998. כל סיוע ליוון רק דוחה את ההתפרקות הבלתי נמנעת של האיחוד האירופי".

החשש לעתידו הכלכלי של גוש האירו ניכר היטב בשווקים הפיננסים. האירו נפל בכ-10% מתחילת חודש דצמבר, ועלות ביטוחי החובות של מדינות שונות באירופה (כפי שהיא מגולמת בחוזי ה-CDS) זינקה. מדובר במדינות פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד, שיחדיו זכו לכינוי הלא-מחמיא "PIGS" (חזירים), בשל החזירות הבזבזנית שלהן שגרמה לתפיחת חובותיהן.

"הבעיה במדינות ה-PIGS נעוצה בשנים של ריבית נמוכה ולא מתאימה לתנאי המשקים, אשר חיממה את האינפלציה, למרות שאותה ריבית נמוכה הייתה מתאימה לגוש האירו כגוש", כתב אדוארדס בסקירתו. "הצרה של המדינות הללו היא היעדר תחרותיות בתוך גוש האירו וזו השלכה בלתי נמנעת ממדיניות של ריבית אחידה לגוש שלם של מדינות".

ובזמן שאדוארדס טוען כי מדינות ה-PIGS צריכות לשקול בכובד ראש להיפרד מגוש האירו, ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדראוס, ייצא השבוע לביקור כלכלי ברוסיה וייפגש גם עם ראש הממשלה ולדימיר פוטין. למרות השמועות כי רוסיה תיחלץ לעזרת יוון, כפי שסייעה ב-2008 לאיסלנד, סוכנות הידיעות רויטרס מצטטת מקור המקורב לפוטין כמי שאומר שסיוע כלכלי אינו עומד על סדר היום בביקור. עם זאת, השניים יידונו בהידוק שיתוף הפעולה הכלכלי ובעסקאות גז בין המדינות.