עתירה לבג"ץ: לבטל את צו ההרחבה להסכם הקיבוצי ברשתות השיווק

הרשתות הפרטיות טוענות בעתירה נגד שר התמ"ת: "צו ההרחבה הוא כלי שרת בידי רשתות הענק לחיסול התחרות"

רשתות השיווק הפרטיות עתרו הבוקר (א') לבג"ץ נגד שר התמ"ת, בדרישה כי יורה על ביטול צו ההרחבה להסכם הקיבוצי הכללי בענף רשתות השיווק, וכי יוציא צו ביניים המעכב את פרסומו של צו ההרחבה והחלתו עד מתן החלטתו בעתירה.

העתירה הוגשה בעקבות חתימתו של שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, בתחילת החודש על צו הרחבה להסכם הקיבוצי הכללי בענף רשתות שיווק המזון. מ

שמעות הצו הלכה למעשה היא כי רשתות השיווק הפרטיות יחויבו להעניק לעובדיהן את ההטבות החלות על עובדים בהסכם קיבוצי, לרבות הסדר פנסיה מלא, קרן השתלמות, משכורת 13, תוספת שכר של 1% לשנה, צבירת ימי מחלה עד 480 יום, ימי חופשה מיוחדים ועוד.

העתירה הוגשה על-ידי רשתות השיווק כהן, מחסני השוק, מחסני להב, א.ב.א ויקטורי, סופר דוש, יינות ביתן ומחסני כמעט חינם, באמצעות עוה"ד אשר חלד ואלינור אהרונסון וכן ד"ר דוד תדמור ושי בקל ממשרד תדמור ושות'.

העותרות טוענות כי "הצו לוקה בחוסר סבירות קיצוני, אפליה פסולה וחוסר מידתיות, ופוגע פגיעה אנושה ובלתי הפיכה בכל יתר המעסיקים, בתחרות ההוגנת ובסופו של יום - בעובדים ובציבור הצרכנים".

עוד נטען בעתירה כי "ההסכם הכללי הוא תמונת מראה של תנאי ההסכמים הקיבוציים הקיימים ממילא אצל שני המעסיקים שעליהם הוא חל, רשתות הענק (שופרסל ורבוע כחול - א"ח וש"נ). זהו הסכם למראית-עין בלבד. תכליתו היחידה היא לשמש אמצעי לחיסולם של עסקים מתחרים. אין לו שום השפעה על המעסיקים עליהם הוא חל, ולעומת זאת - הרחבתו על מתחריהם של בעלי ההסכם היא בעלת השלכה הרסנית ובלתי הפיכה".

העתירה מתייחסת גם לנושא השוויון והתחרות הראויה בשוק לטענת העותרות. "זו לצד זו מושמות כשוות שתי חנויות המכולת השכונתיות בבעלות משפחתית, ורשת שופרסל על 230 סניפיה ברחבי הארץ; הצרכנייה במושב או ביישוב הקהילתי בפריפריה אל מול רשת רבוע כחול על 195 סניפיה ברחבי הארץ".

לטענת העותרות, "פרסום צו ההרחבה הוא היפוכם של שוויון ותחרות הוגנת - הוא מטיל על העותרות, מיידית, גזירה כלכלית אדירה וקשה, תוך שהוא שולל מהן את הזכות שניתנה לרשתות הענק, ולהן בלבד, להיערך מבעוד מועד לתנאים הכלכליים הנ"ל".