"בית ההשקעות אינפיניטי הכניס את עצמו לשדה בעייתי"

בית ההשקעות אינפיניטי זכה במכרז לניהול כספי הפנסיה של חברת החשמל, שהיקפו עומד על 20 מיליארד שקל בדמי ניהול של 0.094% בלבד ■ ההכנסות השנתיות יעמדו על 16-18 מ' ש' בלבד

בתום מכרז ארוך שהובילה חברת החשמל, נקבע בסוף השבוע כי בית ההשקעות אינפיניטי של אמיר אייל יקבל לידיו את ניהול קופת הגמל המרכזית לקצבה של עובדי החברה (כ.פ.י), לאחר שהצעתה הועדפה על זו של המתחרה היחיד מולה - בית ההשקעות מיטב. בעקבות כך, בית ההשקעות אינפיניטי, המנהל כיום נכסי גמל בהיקף של פחות ממיליארד שקל, ינהל כ-20 מיליארד שקל נוספים בכ.פ.י.

אינפיניטי תנהל את כ.פ.י בתמורה לדמי ניהול שנתיים כ-0.094%, שיניבו לה הכנסות שנתיות של כ-16-18 מיליון שקל. מדובר בשיעור דמי ניהול כפול מכפי שקיבלה מנהלת כ.פ.י בחמש השנים האחרונות - כלל ביטוח. על פי ההערכות בשוק, הרווח שתרשום אינפיניטי מניהול כ.פ.י, אם בכלל, יעמוד לכל היותר על מיליוני שקלים בודדים.

מבחינת אינפיניטי, צפויה כאן קפיצת מדרגה מבחינת היקף הנכסים שהיא מנהלת, בעיקר בכל הקשור לחיסכון לטווח ארוך. ואולם, בשוק זה הרימו גבה לגבי מוכנותה של אינפיניטי להתחיל את פעילותה בשוק הפנסיה (כלומר, ניהול קופה משלמת) בקרן של עובדי חברת החשמל. אינפיניטי תנהל את כ.פ.י עד שנת 2013, כשלשני הצדדים אופציה להאריך את ההתקשרות לשנתיים, בכל פעם לתקופה של שנה.

"זה יהיה מהלך מסובך מבחינת אינפיניטי", העריך היום גורם בשוק החיסכון לטווח ארוך. "זה לא ניהול כסף רגיל. כ.פ.י הינה קרן פנסיה מאוד מסובכת, עם 14 אלף עמיתים ועוד פנסיונרים. קבלת הניהול בכ.פ.י תחייב את אינפיניטי לבנות מנגנון ייעודי, וזה קושי גדול מבחינתה. מעבר לכך, יש קושי גם בלהפוך מערך שכזה לרווחי".

רק שני גופים התמודדו

גורם בכיר אחר בשוק החיסכון הפנסיוני אמר בנושא זה, כי "דמי הניהול בסדר יחסית, ואני מניח שהם לא יפסידו שם כסף, אבל מי שינהל את כ.פ.י בפועל יהיו חברת החשמל ועובדיה. אינפיניטי הכניסו את עצמם לשדה בעייתי", ציין בהתכוונו לפרשת הפנסיה המרכזת מאבקים בין עובדי החברה, ההנהלה, האוצר ועוד, ונוגעת להפקדות שנעשו לקרן לאורך השנים.

כאמור, על הזכות לנהל את כספי כ.פ.י התחרו רק שני גופים - אינפיניטי ומיטב, וגם זאת רק לאחר שחברת החשמל הוציאה מכרז מתוקן בספטמבר 2009. במכרז הראשון לא נרשמו הצעות מצד חברות הביטוח ובתי ההשקעות הגדולים, ולכן בנובמבר האחרון שינתה חברת החשמל את המכרז והקלה במידה רבה את דרישות הסף שלו.