שרי האוצר של אירופה בעד רפורמה ביוון; נמנעים מחילוץ

(עדכון) יוון השתמשה בעסקי ה-Swap כדי לדחות במספר שנים את תשלומי הריבית על הלוואות שלקחה ■ המהלך איפשר ליוון להסתיר במשך שנים את החוב ההולך ותופח שלה ■ מדד ASE של בורסת אתונה מאבד 2.1%

שרי האוצר של גוש האירו נפגשים כעת בבריסל ודנים בדרכים להצלת יוון מהמשבר הפיננסי אליו נקלעה.

נכון לעכשיו, השרים לוחצים על יוון ליישם מדיניות לצמצום הגירעון התקציבי, כשהם מעדיפים להימנע מהצורך להעניק ערבויות לממשלת יוון.

שר האוצר של יוון אמר כי "היום זאת יוון, מחר זאת יכולה להיות מדינה אחרת בגוש האירו". השר היווני אמר גם כי אם יהיה צורך בכך, הוא יבצע צעדים פיסקליים נוספים.

שרי האוצר דורשים לקבל מידע על עסקאות בתחום הנגזרים שנעשו בשמה של יוון וטוענים כי דו"ח שיפורסם באמצע מארס יעזור להם לבחון את האירועים לעומק.

מוקדם יותר היום פורסם כי ממשלת יוון פתחה בחקירה לבדיקת סדרה של הסכמי SWAP (החלפה) עם בנקים בוול סטריט. המהלך איפשר ליוון להסתיר במשך שנים את החוב ההולך ותופח שלה. כך לפי דו"ח של שר האוצר של יוון. הדו"ח לא חשף את זהות בתי ההשקעות.

יוון השתמשה בעסקי ה-Swap כדי לדחות במספר שנים את תשלומי הריבית על הלוואות שלקחה.

כריסטופר סרדליס, ראש סוכנות החוב הציבורי של יוון בין השנים 1999 ל-2004, אמר כי בשנת 2002, יוון פנה לגולדמן זאקס כדי לקבל 1 מיליארד דולר באמצעות עסקת Swap (רכישה מקבילה ומכירה של אותה כמות של מטבע נתון בשני תאריכים שונים, כנגד מכירה ורכישה של מטבע אחר).

"בעוד שעסקאות ה-Swap הוגבלו להפחתה קבועה בהוצאות הריבית, חלק מההסכמים נועדו להזיז את הריביות מהשנה הנוכחית אל השנים הבאות, מה שגרם לנזק ארוך טווח ליוון", נכתב בדו"ח של ממשלת יוון.

בנפרד, נשיא הבנק המרכזי האירופי (ECB), ז'אן קלוד טרישה, אמר היום כי הוא עומד מאחורי הצעדים המתוכננים להצלת הכלכלה היוונית.

"כאשר סרקוזי, מרקל, ברלוסקוני וזבטרו חותמים על אותו מסמך שקובע את המדיניות להצלת יוון, מדובר בעניין רציני", אמר טרישה בראיון לרשת LCI הצרפתית, כשהוא מתייחס להודעה משבוע שעבר של מועצת אירופה על הצלת יוון.

נציין כי החובות של יוון מגיעים ל- 300 מיליארד אירו והחוב לתוצר הוא 125% - נתונים הקשים ביותר בגוש האירו. מדד ASE של בורסת אתונה מאבד כעת 2.1% ל-1,899 נקודות.