אני קיים (סביבתית), משמע אני קיים

קיימות סביבתית תשפיע יותר ויותר על אסטרטגיות של ארגונים *השינוי הדרוש עובר גם במחלקות ה-IT

הסוגיה של קיימות סביבתית, כלומר, שמירת משאבי הטבע, משפיעה יותר ויותר על פעילויות הארגונים. אם כיום השפעה זו היא טקטית בעיקרה, הרי שבחמש השנים הקרובות היא צפויה להפוך להשפעה ממש אסטרטגית.

הלחצים על הארגונים מגיעים מכיוון מחירי האנרגיה, שמטפסים במהירות גבוהה מהאינפלציה. הלחצים הללו מחלחלים מטה בשרשרת האספקה, התקנות הקשורות לפחמן והמדדים הכספיים, שמתחילים לתת אותותיהם. גם ממשלות ומשקיעים מצידם מתחילים להקצות כספים למציאת פתרונות דלי-פחמן.

אתיקה כבר לא העיקר

עד שנת 2014 האסטרטגיות של לפחות שני שליש מהארגונים יכללו התייחסות לקיימות הסביבתית, או לפחות מיתון סיכונים.

גם הגידול הדמוגרפי ידחוף לשינוי זה. לפי האו"ם, אוכלוסיית העולם תזנק ב-50% עד שנת 2050, וגרטנר צופה שהדבר יביא להגברת התחרות על המשאבים ולהרחבת הדגש על קיימות.

הטיעון העסקי התומך בהשקעה בפרויקטים שקשורים לקיימות, כבר לא מתמקד באתיקה, מוסר ועמידה בתקנים. הטיעון הוא עסקי בעיקרו ונוגע לשיקולי יעילות, אחריות, הגנה על המותג (סיכון המוניטין), ניצול הזדמנויות וחדשנות.

טכנולוגיות מידע ותקשורת יוכלו לסייע רבות לתוכניות להפחתת פחמן בארגון. חשוב שהמנמ"ר (מנהל מערכות מידע) יישב לשולחן הדיונים, גם כדי להסביר לאחרים בארגון מה יכולה להיות תרומת ה-IT לנושא, וגם כדי להבין לעומק את השלכות הפעילויות על ה-IT.

שינויים מומלצים בארגונים:

1. מעבר מואץ למערכות וירטואליות יסייע בהפחתת ההוצאות על אנרגיה, רכש ציוד ופליטת הפחמן.

2. עבודה מרחוק: כשאין משמעות למיקום גיאוגרפי, כדאי לחסוך בנסיעות ולהקטין את פליטת הגזים.

3. מערכות ה-IT יסייעו לתכנן מסלולי הפצת סוכנים נוסעים ולתזמן תחבורה וכך למזער את שעות העומס ופליטת הפחמן.

4.ייעול תהליכי ייצור, שרשרת האספקה וקווי ייצור.

יצרניות IT נאבקות למצב את היתרונות הירוקים שלהן ולהעביר מסר שעוסק בדברים שמעבר לחיסכון באנרגיה, או להימנעות מפליטות פחמן דו-חמצני. הקיימות הסביבתית תציע גם יתרונות ליצרניות ה-IT בהיבטים של מיתוג, פוטנציאל לחדשנות ומיצוב בשוק. בנוסף, פעילויות כאלו יכולות לעזור למתן לחצים של ממשלות, גופי תקינה ושווקים פיננסיים.

עד 2011 יעזרו ממשלות וגופי תקינה לקבוע את מכסות הפחמן הדו-חמצני, צריכת האנרגיה ומס פחמן. היצרניות יחשפו את פוטנציאל החדשנות שלהן, מה שיוביל להאצה של זמן היציאה לשוק וליותר גמישות בהתמודדות עם הדרישות השונות של השווקים המתפתחים והבוגרים.

פרויקטים כמו ערים בנות-קיימא, "גרידים חכמים" ובנייה ותחבורה חכמה, מציעים פוטנציאל עצום. עד 2012 תהפוך רמת הקיימות הסביבתית במותג של היצרניות, בהיצע שלהן וביישומי מחזור החיים הסביבתי, לאחד הקריטריונים החשובים לבידול והצלחה בעסקים.

הכותב הוא מנכ"ל גרטנר המזה"ת