עסקה גרועה של תע"ש בלחץ האוצר והמרוויח הוא סמי קצב

גורם במערכת הביטחון: "העסקה הייתה גרועה. מכרו מפעל במחיר, שאפילו לא היה מספיק לדירה בת"א"

חשיפת "גלובס" בדבר הצפת ערך של מאות מיליוני שקלים הצפויה בפעילות התעשיות הביטחוניות של סמי קצב, המאוגדת תחת חברת ניסקא תעשיות, הזכירה לרבים את הטענות לגבי מכירת מפעל הנשק הקל "מגן" של תע"ש לידי קצב לפני כחמש שנים.

פעילותה של ניסקא לצורך הנפקת מכנסת שותף, מוערכת כיום ביותר מחצי מיליארד שקל. ההערכה נסמכת ככל הידוע בעיקר על שווי הפעילות של מגן, מפעל שככל הידוע נרכש על ידי קצב תמורת פחות מ-10 מיליון שקל. בנוסף, מחזיקה ניסקא בחברת מפרולייט, המייצרת מערכות אופטיות למערכות הביטחון בארץ ובמדינות נוספות בעולם.

גורם במערכת הביטחון אמר היום, כי "העסקה הייתה גרועה לתע"ש: מכרו מפעל עם הזמנות ושם בינלאומי במחיר מצחיק, שאפילו לא היה מספיק לדירה בת"א. ההערכה שלנו הייתה 20 מיליון דולר. המכירה בוצעה כשהחברה סיימה פיתוח והייתה בשלבי ניסוי של רובה התבור, שנחשב לאחד המובילים בעולם ולמתחרה של ה-16M. לא הייתה הצדקה למכור את החברה במחיר שהושג".

"ידי החברה היו קשורות"

מקורבים לתע"ש התייחסו היום לטענה זו, והסבירו כי תע"ש הזדרזה בזמנו לממש את הנכס בשל לחצים שהפעיל עליה משרד האוצר. לדברי אחד המקורבים "משרד האוצר נקב בתאריך יעד למכירת המפעל, ובמידה שתע"ש לא הייתה מוכרת את מגן במועד הנקוב, היו מוטלים עליה קנסות כבדים".

עוד מוסיף אותו גורם, כי "בתע"ש העריכו את החברה בסכומים הרבה יותר גבוהים, לא פחות מ-10 מיליון דולר". מחיר המכירה של מגן לקצב נקבע בתחילה על כ-9 מיליון דולר, אך בסופו של דבר נסגר על 2.7 מיליון דולר בלבד.

טרם המכירה לקצב סיכמה תע"ש על מכירת מפעל מגן, המפתח ומייצר את הרובה "תבור", לחברת ג'נרל דיפנס במחיר של 23.8 מיליון דולר. אולם, לאחר שהרוכשת נכנסה למסמכי החברה, היא החליטה לחזור בה מהרכישה ושילמה קנס של מיליון שקל לתע"ש. בסוף 2007 הצביע דוח מבקר המדינה על כשלון מהלך מכירת המפעל. המבקר ציין כי תע"ש לא קיבלה את התמורה הצפויה עבור מגן, בשל הלחץ על הנהלת החברה למכור או לסגור את המפעל שהיה בקשיים, וכי גם לאחר השלמת המכירה המשיכה המדינה לשאת בחלק ניכר מהתחייבויותיה של מגן באמצעות כספי מדינה שהועברו לתע"ש. כן ציין דוח המבקר, כי מידע שנמסר למתמודדים על רכישת המפעל היה לא מלא ולא מדויק.

המבקר המליץ כי נוכח ההפרטה הצפויה של תע"ש, "ראוי כי רשות החברות, משרד האוצר ומשרד הביטחון יפיקו לקחים מהליקויים המשמעותיים שפורטו בדוח, ויבחנו כיצד ליישמם בעתיד בעת הפרטת תע"ש".

ממשרד האוצר נמסר כי "מאז המכירה מפעל מגן מצליח, המכירות גדלו, העובדים מרוצים ותרומת המפעל למשק גדלה משמעותית".