יום שישי של עליות באירופה: מניית ברקליס זינקה ב-9.5%

ברקליס דיווח על זינוק של 181% ברווחי המחצית השנייה ל-11.8 מיליארד דולר ■ שרי האוצר של גוש האירו נתנו ליוון 30 יום כדי לצמצם את הגרעון התקציבי ■ זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס" מציג "הזדמנויות אירופאיות" לתיק ההשקעות

שוקי העולם נסחרו היום בעליות שערים, על רקע הלחצים שמפעיל האיחוד האירופי על יוון וכאשר מניית ברקליס ריכזה עניין רב לאחר שהפתיעה כשדיווחה על זינוק של 181% ברווחי המחצית השנייה והובילה את מגזר מניות הבנקאות לבלוט היום. באירופה רשמו המדדים המובילים יום שישי של עליות מתוך שבעה ימי מסחר. מניות הסחורות בלטו לחיוב על רקע העליות במחירי המתכות היקרות והנפט.

ועדיין, הסיפור שמרכז את מירב העניין הוא עתידה של יוון: שרי האוצר של גוש האירו נתנו ליוון תקופה של 30 יום כדי לצמצם את הגרעון התקציבי אליו היא נקלעה, כשהם מעדיפים להימנע מהצורך להעניק ערבויות לממשלת יוון. השרים אשר נפגשים כעת בבריסל ודנים בדרכים להצלת יוון מהמשבר הפיננסי אליו נקלעה, טוענים כי אתונה לא הצליחה לגייס תמיכה ממקורות אחרים בשווקים ולכן היא צריכה להוכיח את יעילות הצעדים הפיסקליים שהיא מתכננת לבצע.

בהתאם לדרישתם, יוון תצטרך להוכיח על בסיס יומי מהיום עד ה-16 במארס כי היא נמצאת על מסלול של צמצום בגרעון, ואחרת, היא צריכה להציע צעדים נוספים כדי לעמוד ביעד של 4% ירידה בגרעון התקציבי תוך שנה.

מצדו, שר האוצר של יוון אמר: "היום זאת יוון, מחר זאת יכולה להיות מדינה אחרת בגוש האירו". השר היווני הדגיש כי אם יהיה צורך בכך, הוא יבצע צעדים פיסקליים נוספים.

"אנחנו ממשיכים לראות דו"חות כספיים חיוביים בכל רחבי העולם", אמר טים שרודרס, אנליסט מבית ההשקעות פטגוניה במלבורן, אוסטרליה. "הדו"חות החיוביים עשויים לבלום את התנודתיות ולהגדיל את האטרקטיביות של המניות", הוסיף האנליסט.

מדד MSCI אסיה פסיפיק עלה ב-0.5% ל-116.39 נקודות.

באוסטרליה, הפרוטוקולים של הבנק המרכזי (RBA) מצביעים על כך שהבנק ייעלה שוב את הריבית ב-2 למארס. הריבית הנוכחית באוסטרליה עומדת על 3.75%.

ברגע, חוסר הוודאות באם האיחוד האירופי אכן יספק חבילת חילוץ של ממש ליוון ממשיך להלחיץ את המשקיעים באירופה, כשנכון לעכשיו נראה כי לא צפויה הכרזה ממשית מצידם של שרי האוצר של גוש האירו על הענקת חבילת חילוץ והם יסתפקו בדרישה כי יוון תפעל לצמצום הגירעון התקציבי.

ברקליס מזנקת

מניית ברקליס , הבנק השני הכי גדול בבריטניה, עולה בחדות בלונדון לאחר שהבנק דיווח על זינוק של 181% ברווחי המחצית השנייה של 2009 ל-7.5 מיליארד ליש"ט (11.8 מיליארד דולר), מ-2.66 מיליארד ליש"ט (4.2 מיליארד דולר) בתקופה המקבילה ב-2008.

התוצאות השנתיות היכו את תחזיות האנליסטים בסקר של בלומברג, אשר צפו רווח של של 6.72 מיליארד ליש"ט בלבד (10.6 מיליארד דולר).

מניות הכרייה BHP ביליטון , פוסקו וריו טינטו מרכזות עניין על רקע עליית מחירי הזהב, הנחושת והאלומיניום. מחיר החוזים העתידיים על הזהב למסירה באפריל עולה ב-1.8% ל-1,110 דולר לאונקיה. מחיר הנחושת עולה ב-0.7% ל-6,915 דולר לטון ומחיר האלומיניום מוסיף 0.7% ל-2,068 דולר לטון.

התקשורת היפנית מדווחת כי טויוטה צפויה לצמצם את יעד ייצור כלי הרכב ב-100 אלף ל-7.4 מיליון יחידות ב-2010.

JP מורגן עומד לחתום על עסקה לרכישת חטיבות RBS סמפרה המתמקדות במסחר בסחורות בסכום של כ-1.7 מיליארד דולר.

אפ"י פיתוח עשויה להנפיק אג"ח חדשות

לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, השמיע את קולו לראשונה מזה זמן רב, ודיבר על שוק היהלומים ושוק הנדל"ן העולמי. לבייב נאם במהלך השקת מלון אקווה מרין במוסקבה, שנבנה על ידי אפ"י פיתוח , זרוע הנדל"ן המזרח אירופאית של אפריקה ישראל.

"אני לא יכול לומר ששוק הנדל"ן התחמם ממש, והכל נמכר כמו לחמניות חמות, זה לא המצב", אמר לבייב על שוק הנדל"ן. "אבל אנחנו רואים ביקוש, אנחנו רואים תנועה".

לבייב אמר כי אפ"י פיתח עשויה להנפיק אג"ח חדשות לאחר שהריבית על הרובל נפלה לבין 10% ל-11%.

הזדמנויות אירופאיות

הבהלה באירופה גרמה למניות אירופאיות רבות לרדת בשעורים חדים ויצרה הזדמנות רכש, בייחוד לגבי אותן חברות גלובאליות שארץ הלאום שלהן היא אירופאית וזו הסיבה המהותית לירידתן. להלן כמה אפשרויות מתוך רשימות המעקב שלנו. זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", ממליץ על מספר מניות אטרקטיביות.

GSK - התמיכה ב-37.6 היא תמיכה חשובה מאוד עם סיכויים טובים מאוד לעבוד. היא נובעת גם מתמיכה אופקית וגם מהממוצע הנע ל-200 יום. מהלך מעל 39.25 דולר יחשב סימן להתחדשות מגמת העליה. המניה נמצאת במצב של מגמת עליה ארוכת טווח והירידה שלה נותנת הזדמנות כניסה למי שהחמיץ.

VE מניית חברת השירותים הסביבתיים לא מצליחה להמריא. אבל, יש לה תמיכה חזקה מאוד ב-30 דולר. מהלך מתחת ל-30 דולר יחשב סימן דובי למניה.

IHG מניית חברת המלונאות מפגינה עוצמה שביחד עם התמיכה ב-14 דולר מלמדים על סיכוי להמשך עליה. מהלך מעל 14.6 יחשב סימן שורי.

CGV חברת השירותים הגיאופיסיים הצרפתית. מהלך מעל 25.2 דולר יאשר חזרה למגמת עליה.

UN מניית תאגיד המזון Unilever נתמכה מעל הממוצע הנע ל-150יום, באזור ה-29 דולר. יש לה גם תמיכה טובה ב-28 דולר. מהלך מעל 31 דולר יאשר חזרה למגמת עליה. האינדיקטורים הטכניים תומכים בכך.