הסכם שותפות במשרד עו"ד ייחשף במסגרת גירושי שותף

למרות טענת השותפות כי ההסכם הוא קניינה - ביהמ"ש נענה לבקשת האישה לחשוף את ההסכם ללא פרטים מזהים של עורכי הדין פרט לבעלה, לצורך חלוקת הנכסים בגירושים

בית המשפט לענייני משפחה בכפר-סבא הורה, בהחלטה חריגה, לשותף במשרד עו"ד לחשוף את הסכם השותפות שלו במסגרת תיק גירושים. זאת, חרף התנגדות השותף ופירמת עורכי הדין בה הוא שותף, שטענה כי ההסכם מכיל פרטים סודיים היכולים לשמש את מתחריה.

לדברי השופט יעקב כהן, הוא לא מצא כל טענה עובדתית המוכיחה כי הסכם השותפות כולל סודות עסקיים. הוא הורה להמציא עותק של ההסכם לאישה, כאשר יימחקו ממנו כל הפרטים המזהים של עורכי הדין פרט לבעלה, לרבות אחוזי השתתפותם בשותפות.

נכס קנייני

עורך הדין הוא שותף בכיר במשרד עורכי דין במשך שנים רבות. אשתו הגישה תביעה לאיזון משאבים (לצורך חלוקת הנכסים), וביקשה להכניס למסת הרכוש המשותף את זכויותיו במשרד עורכי הדין. זאת, בטענה כי הזכויות הן נכס קנייני שנרכש או נצבר במהלך חייהם המשותפים, וכיוון שהן משקפות יכולת השתכרות חריגה שנוצרה במהלך חייהם המשותפים, שיש לקחת אותה בחשבון בעת עריכת איזון המשאבים בין הצדדים. בין היתר דרשה האישה עותק מהסכם השותפות.

הבעל ביקש להסתפק בתצהיר שהגיש השותף המנהל של הפירמה באשר לזכויותיו בשותפות. הוא טען כי טענותיה של אשתו לגבי מהות זכויותיו בשותפות מהווה ניסיון להרחבת חזית. לטענתו, התביעה הינה ניסיון של אשתו להמשיך לקבל מחצית מפירות עמלו לאחר מועד הקרע ביניהם, שנקבע למאי 2009.

עוד טען הבעל כי הסכם השותפות אינו שלו אלא שייך לשותפות ולשותפים. הוא ציין כי מדובר בהסכם שהשותפות והשותפים שמרו על סודיותו בקנאות לאורך שנים.

הפירמה מצידה טענה כי מדובר במסמך שאינו קניינו של עורך הדין אלא של השותפות, וכי ההסכם כולל מידע סודי ורגיש ביותר עבור השותפות וחבריה. לטענתה, ההסכם כולל הסדרים פרטניים המתייחסים לשותפים אחרים וכן החלטות שותפות שאינן רלוונטיות למחלוקות בין הצדדים, שחשיפתם כרוכה בפגיעה בזכויות יסוד ובאינטרסים של השותפות ושותפיה, שאינם צד לסכסוך.

פגיעה קלה

השופט כהן ציין כי בשלב זה עדיין לא הגיעה השעה להכרעה בעניין מהות הזכויות בשותפות ובשאלה אם הן ראויות לחלוקה. לדבריו, השאיפה לאיתורם וחשיפתם של כלל נכסי בני-הזוג מהווה על פני הדברים גורם עיקרי חיוני והכרחי לביצוע כוונתו ותכליתו של החוק.

לדברי השופט, לעתים אין מנוס מפגיעה בזכויות צד ג' כשמתעורר חשש של ממש לפגיעה משמעותית בזכות כלכלית כבדת-משקל של אחד מבני-הזוג, בעוד שהפגיעה העלולה להיגרם לצד השלישי היא יחסית פגיעה קלה ומינורית.

השופט ציין כי מעדותו של השותף המנהל עולה כי אין בהסכם השותפות כל פרט סודי של ממש, למעט שמותיהם וזכויותיהם הספציפיות של יתר השותפים, ושגילויים עלול לאפשר למתחרי הפירמה לחקות את הצלחת המשרד.

לדברי השופט, על-ידי מחיקת יתר שמות השותפים וחלקם בשותפות מהעותק שיומצא לבית המשפט, תימנע למעשה כל פגיעה בפרטיותם.

"המידע שיימסר בדרך זו אינו בגדר מידע סודי, שההגנה עליו מצדיקה הותרת סיכוי לפגיעה של ממש בזכות רבת-ערך שעשויה לצמוח לאישה, אם תתקבל טענתה כי זכויות עורך הדין בשותפות הן זכויות בנות איזון, שיש לכלול אותן במסת הרכוש המשותף של הצדדים", נקבע.

האישה מיוצגת בידי עוה"ד יוסי שגב ובועז שגב, צילה טצמיר ויעקב סידי; הבעל מיוצג בידי עוה"ד אבנר זינגר, שמואל מורן ואירית רייכמן; והשותפות - בידי עו"ד יוסי אשכנזי.