מיומנו של איש היי-טק: מחשב נייד על גלגלים

אנחנו מתיישבים כל בוקר ברכב - מכונת היי-טק מורכבת, עם שילוב מפחיד של מערכות דיגיטליות ואנאלוגיות ■ מי בכלל רוצה לנסוע במכונית, כשחייו תלויים בלמעלה מ-12 מיליארד שורות קוד שכתב תוכניתן יפני מותש

בשבוע שעבר התפוצצה ברעש גדול פרשה, שמקננת כבר מזמן, אבל רק עכשיו נחשפה לציבור הרחב.

כמו בשערוריות צרכנות אחרות, דוגמת "סיליקון הוא אחד מאבות המזון" (ע"ע תנובה) ו"אז חסר קצת ויטמין B1 בפורמולה של התינוק, ביג דיל" (ע"ע רמדיה), גם בשערורייה הנוכחית מפליאה טויוטה באי-ניהול המשבר וגם פה צצים התירוצים - החל מהיצרן הסיני שפישל, המשך בתזכורות שהרכב (לפחות עד היום) מאוד אמין וכלה בהכחשות גורפות שיש איזושהי בעיה וואט סו אבר (כפי שתועד במצלמות הטלוויזיה).

אבל טויוטה אינה לבד. בקרוז של שברולט נתגלתה תקלה, שבה המנוע פשוט נכבה באמצע הנסיעה, והשמועות על בעיות נוספות גם בפיז'ו, ובמכוניות בעלות גיר רובוטי מתרבות.

המשותף לבעיות הללו הוא שיותר ויותר מכוניות מסתמכות על תוכנה להפעלתן. וכך, מבלי ששמנו לב, הפכה המכונית למין מחשב נייד על גלגלים, שבליבו פועמת תוכנה, בדיוק כמו מחשבי הבנק, חברות הסלולר ואתרי האינטרנט.

אלא מה? כשתוכניתן בריטליקס טועה בשורת קוד, המקסימום שיקרה זה שבסופרמרקט בלונדון הקופאית תעביר שישיית בירה גינס בשווי 8 פאונד, והקופה תציג "שורש סלרי - 30 פני", דבר שבוודאי יגרור קריאות תדהמה, כגון "איזנט זאט בריליאנט!".

כשתוכניתן באמדוקס מפשל, המקסימום שיקרה הוא שחברת סלולר במדינה נידחת (נגיד ישראל), תגבה עוד אגורה על שיחות "צלצול ללא מענה" ותוסיף לרווח היומי כ-200 שקל (אגב, טעויות הפוכות, שבהן הלקוח מזוכה, אף פעם לא קורות).

ובמעבר חד לתוכניתן האחראי על התכנות של הטויוטה, השברולט והפיז'ו - כשהברנש החביב הזה טועה, ברקסים עלולים לא לציית, דוושות גז עלולות להאיץ ללא סיבה, מכוניות עלולות להיכבות באמצע הנסיעה ואנחנו עלולים למות.

בשבילי, תעשיית הרכב היא עדיין תעשיה כבדה, מיושנת בתפישותיה, עם אסוציאציה של סוחרי מכוניות משומשות, שמחייכים במסתוריות למראה גרוטאה שאתם מבקשים לרכוש.

אבל הימים הללו חלפו. אנחנו מתיישבים כל בוקר במכונת היי-טק מורכבת, עם שילוב מפחיד של מערכות דיגיטליות ואנאלוגיות, שאמורה להביאנו למחוז חפצנו.

חברות המכוניות לא השכילו להבין עדיין שמכונה שמופעלת על-ידי תוכנה, מן הראוי שתטופל בתהליכים מתאימים, החל מתכנות נאות, בדיקת כל מודול, בדיקות אינטגרציה, בדיקות קבלה, בדיקות שרידות וזמינות, מצבי קיצון, וסטנדרטים סופר-גבוהים של איכות.

תרגיל במתמטיקה

ובחזרה להודעה של טויוטה, שעדכון התוכנה ייקח רק 40 דקות. אז, ברשותכם בוחן קצר במתמטיקה:

נגיד שלטכנאי יידרשו 10 דקות לפתוח את מוח המכונית ו-10 דקות לסגור. כך נשארו לו רק 20 דקות לעדכון התוכנה. התוכנה נכתבת לרכיב זיכרון פלאש, שקצב הכתיבה אליו 200 מגה בשנייה. כלומר, בזמן העדכון ייכתבו למוח בסך-הכל 240 אלף מגה של תוכנה, שזה כ-235 גיגה-בייט של קוד. אם שורת קוד אחת שוקלת 20 בייט, כמה שורות קוד יעודכנו למחשב המכונית? (התשובה במהופך).

אגלה לכם סוד - מי בכלל רוצה לנסוע במכונית, כשחייו תלויים בלמעלה מ-12 מיליארד שורות קוד שכתב תוכניתן יפני מותש אחרי 14 שעות עבודה, ואחרי שהבוס שלו קפץ יום קודם למותו, כשהתברר שהקוד שכתב בצחוק באחד הלילות, השתרבב למוח המכונית וכל פעם שהרכב מאיץ מעל 70 קמ"ש, מופיעה על המסך ההודעה: "סושי זה סתם אורז"?