"אנחנו בפני יצירת שוק גלובלי לאנרגיות מתחדשות"

כך אמר ערן לבאות, אחראי תחום האנרגיה באגף התקציבים באוצר, שמעריך שוק זה במאות מיליארדי דולרים ■ "אני מקווה שעוד השנה יוחלטו החלטות מרחיקות-לכת לטווח ארוך"

"אני מרגיש כמו אדם שהולך לקראת חול תובעני", אמר הבוקר (ד') ערן לבאות, אחראי תחום האנרגיה באגף התקציבים באוצר. דבריו נאמרו בכנס אילת-אילות לאנרגיות מתחדשות, בהתייחס לדבריו של שר התשתיות, עוזי לנדאו, ולפיהם על האוצר להכניס יד לכיס ולתת תקציב כדי שהמדינה תוכל לעמוד ביעד שעד 2020 כ-10% מייצור האנרגיה בארץ יהיה ממקורות מתחדשים.

"משק האנרגיה עתיר משאבים, כל תחנת כוח מהקטנה ביותר היא מאות מיליוני שקלים עם סיכונים גבוהים מאוד, ובעצם כל אחד מאיתנו בציבור משלם וישלם בעתיד כסף רב בגין עמידה בהחלטות הממשלה. זה יהיה באמצעות תעריף החשמל ולא במס הכנסה אבל צריך להיות מודעים לזה.

כדי לצמצם את ההשפעה למינימלית, אנחנו מכינים תוכנית של התייעלות אנרגטית בהתבסס על המלצות חברת הייעוץ מקינזי, שתביא להוצאה הנמוכה ביותר. אני מקווה שהממשלה בשבועות הקרובים תרכז מאמץ בנושא הזה כדי שהתוכנית תגובש במהרה. יוקצו תקציבים ואני מקווה שעוד השנה יוחלטו החלטות מרחיקות לכת לטווח ארוך".

באשר לקרן להתייעלות ששר התשתיות דוחף להקמתה ציין, כי "הקרן נועדה בין היתר להתמודד באופן ממוקד עם כשלי השוק שאינם מאפשרים להגיע להתייעלות האנרגטית הרצויה. התועלות הכלכליות בהתייעלות האנרגטית ברורות. הניתוח שלנו אומר שאנחנו בפני יצירת שוק גלובלי של מאות מיליארדי דולרים, כשרוב המדינות מקדימות אותנו. מדינות רבות ראו שלשם מנשבת הרוח והשקיעו הון עתק במו"פ, ומצד שני קבעו רגולציה וכללים לייצר שוק. המסר הברור אצלנו במדינה הוא שיש פה אפשרות להרחבת התעסוקה. 60% מהעושים במלאכה אצלנו - בכלל לא פועלים בארץ. צריך להביא לכך שהפועלים בתחום גם בשכבות הייצוריות יהיו פה בארץ, ואני מקווה שנשכיל לגבש מדיניות ברורה בנושא.

"בנושא המו"פ, במחירים שכרגע מדברים עליהם - זה יעלה לציבור בכסף רב ולמשך עוד 20 שנה. מו"פ זו הדרך למנף את המדינה ולהפחית את העלויות. אנחנו עושים במשרד האוצר עבודה על מטרות של מו"פ, שאחד מיעדיו הברורים לנו הוא דלקים חלופיים. נצטרך לתמוך באתרי בתא ובהקמת מתקני תעשייה. ניקח סיכונים, אבל ברור שעד גבול מסוים. המשק לא יכול להעמיד 10 מיליארד דולר ב-10 שנים לאנרגיות מתחדשות ושהסיכון כולו יהיה על תקציב המדינה", סיבם לבאות.