הפלונטר של מופז

מה שמטריד את הח"כים יותר מכל תיק שיקבלו עכשיו, זו השאלה כיצד יגיעו לכנסת הבאה

שאול מופז הגיע למבוי סתום. בחודשים האחרונים חשב שיצליח לכופף את ציפי לבני ולהביא אותה להקדמת הפריימריז. החלום הזה התנפץ השבוע, כשלבני הודיעה בישיבת הסיעה - בלי דיון ובלי הצבעה - שהנושא לא עומד על הפרק. קדימה היא אולי מפלגת מרכז, אבל ההחלטות מקבלות בה כמו אצל ליברמן או הרב עובדיה.

השכנוע הפנימי של מופז היה כל כך עמוק, שכבר הקים לעצמו מטה בחירות, פתח חשבון בנק, לקח יועץ תקשורת, אסף סביבו אנשים. עכשיו זה התנפץ. אלא שבאופן מעורר תהיות, הגנרל מספר אחת לשעבר, לא הכין אף תוכנית חלופית. עכשיו הוא צריך לשבור את הראש. מי שהיה שר הביטחון לא הגיע ערוך לשעת השין. בשבוע הקרוב יידרש להערכת מצב, יבדוק כמה חיילים יצעדו אחריו אם יחליט להצטרף לממשלה. "אצטרף אליו רק אם יובטח לי תיק החקלאות", אומר ח"כ שי חרמש, שבדיוק כמו כל שאר חבריו לסיעה, לא יעשה את הצעד הראשון ללא הבטחה.

מופז לא רוצה פילוג קטן. מראשות סיעה של שבעה ח"כים לא מוכרים בציבור לא הופכים לראש ממשלה. הוא רוצה לבוא עם מאסה של ח"כים, לעמוד בראשות קבוצה משמעותית. כרגע, כנראה שלא מספיק ח"כים נשבו בסיסמת הבחירות שלו מהפריימריז הקודמים - "אחרי לביטחון שלנו".

בכנסת מתקשים לספור יותר משישה עריקים, כי מה שמטריד את הח"כים יותר מכל תיק שיקבלו עכשיו, זו השאלה האם להיות או לחדול? או: כיצד יגיעו לכנסת הבאה, ומופז, מה לעשות, הוא לא מגנט מנדטים כמו לבני. אם יקים סיעה עצמאית, יאלץ להביא אליה כוכבים, או אלופים בתרגום למופזית, כדי למשוך מצביעים. הח"כים שיצטרפו אליו ידחקו לתחתית הרשימה, שממילא פוטנציאל האלקטורט שלה לא ברור.

אם יישאר בקדימה - יבלע את הרוק עוד שנתיים עד לפריימריז בתקווה שלבני תעשה עוד הרבה טעויות בדרך - הוא עלול לאבד את הכוח שיש לו כיום בקרב הגוף הבוחר. מרבית המתפקדים הם פרי פועלו מתקופת היותו שר התחבורה - ועדי עובדים, קבלני קולות, אנשי מגזר המיעוטים. אם ייפתח המפקד ויועלו דמי החבר, כפי שלבני מבקשת, צפוי מופז לאבד את היתרון לטובתה.

אם בניגוד לכל התחזיות יחליט להתמודד בליכוד בבחירות הבאות, לעמדה של ראש ממשלה יהיה בלתי אפשרי להגיע משם. דילמת האסיר. בכל שביל שלא יבחר, קשה לראות את האופק הפוליטי של מופז. כל פתרון, יצירתי ככל שיהיה, יבטיח לו את הכהונה הנוכחית, אבל לא בטוח שגם את הבאה. לבני עשתה לא מעט טעויות בקדנציה הנוכחית. היחיד שעשה יותר טעויות ממנה, זה כנראה מופז.