הבורסה של ת"א סגרה בעליות: המעו"ף טיפס ב-0.6%

המסחר שהופסק בגבעות לא חודש היום ■ זיו סגל: "המעו"ף נתמך ב-1,160 נקודות; המגמה עודנה מגמת עלייה" ■ טאואר עלתה ב-4.3% לאחר שגייסה 5 מיליון דולר נוספים מיורקוויל ■ טבע הוסיפה 1.4%

הבורסה בת"א סגרה ביום המסחר הראשון של השבוע בעליות תוך שהמחזור בה היה נמוך יחסית והסתכם בכמיליארד שקל. זאת, לאור המגמה החיובית שנרשמה בסוף השבוע בוול סטריט, לאחר שהשווקים עיכלו את העלאת ריבית הניכיון על ידי הפדרל ריזרב בזמן שהמשקיעים בת"א צפו מהצד. טבע הובילה את המחזור ורשמה עליות בעקבות התפתחויות בתרופת ה-Evista באירופה וכי"ל הגיבה בחיוב לחוזה האשלג שחתמו חברות האשלג הקנדיות עם הודו. ומניות חברות חיפושי הנפט והגז שוב ריכזו עניין, כאשר המסחר הופסק ביחידות ההשתתפות של גבעות עולם, בהמתנה להודעה מהותית של החברה שלא נתקבלה עד לסיום המסחר. כמו כן, בשוק ממתינים להחלטת הריבית שיקבל מחר בנק ישראל.

ביום חמישי בלילה הודיע ה'פד' על העלאת ריבית הניכיון ב-0.25% ל-0.75%, לראשונה מאז יוני 2006. תחילה, המשקיעים פירשו זאת כהכנה ברורה לקראת העלאת ריבית הבסיס, שעומדת היום על 0-0.25%, והתגובה המיידית בשווקים הייתה ירידות. אולם ביום שישי הרגיעו חברי ה'פד' את המשקיעים, ויחד עם נתוני אינפלציה טובים נסללה הדרך לעליות. הדאו ג'ונס השלים יום רביעי ברציפות של עליות וסגר את השבוע בתשואה של 3%.

הדרמה של חמישי בלילה ושישי בבוקר נמנעה מהמשקיעים בת"א. זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מעריך כי הבורסה תמשיך לעלות לאחר שמדד המעו"ף נתמך מעל הרמה החשובה ב-1,160 נקודות. לדבריו, "תמיכה זו ממשיכה להיות הנקודה המרכזית לתחילת שבוע המסחר שכן מצב האינדיקטורים מעט מבלבל. הגדרת המגמה ממשיכה להיות מגמת עלייה, מותנה בתמיכה ב-1,160 נק'".

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, צפוי להותיר מחר את הריבית על כנה ברמה של 1.25%, לאחר שמדד המחירים לצרכן לחודש ינואר הראה על ירידה של 0.7% במחירים - מעבר לצפי בשוק שעמד על 0.3%. התמתנות הלחצים האינפלציוניים צפויה לספק לפישר מרחב תמרון במדיניות המוניטארית שלו ולהמתין על העלאות הריבית הבאות. בינתיים, כלכלני מריל לינץ' מעריכים כי הריבית תיוותר על כנה עד חודש מאי ומפחיתים את תחזיות האינפלציה והריבית שלהם לטווח הקצר. הכלכלנים שיגרו חצים לעבר בנק ישראל ואמרו כי ההתערבות שלו בשוק המט"ח אינה יעילה וצפויה להסתיים בקרוב.

המסחר בגבעות הופסק ולא חודש היום

מניות שותפות הקידוח "תמר" סיפקו היום נחת למשקיעים. השותפויות הודיעו על עסקה נוספת למכירת גז טבעי - והפעם למפעל בדימונה - בהיקף של חצי מיליארד דולר ל-17 שנים. בתגובה, עולות מניות ישראמקו , דלק קידוחים , אבנר וקבוצת דלק .

עוד בסקטור האנרגיה הופסק בשעות הצהריים המסחר ביחידות ההשתתפות של גבעות ובשוק המתינו בדריכות לחידושו - מה שלא קרה. זאת לאחר שמוקדם יותר נסחרה גבעות בעלייה, בעקבות חשיפת "גלובס" אודות משקיעים זרים שהתעניינו בהשקעת מאות מיליוני דולרים בשותפות, אולם נדחו על ידי השותף הכללי. מדברי החברה לבורסה עולה כי היא "תפרסם דיווח בדבר ארוע מהותי".

מניית כי"ל ריכזה עניין לאחר שביום שישי דווח על חוזה ספוט של פוטאש, אגריום ומוזאיק עם לקוחות בהודו. המחיר נקבע על 370 דולר לטון, הגבוה ב-20 דולר לטון מהמחיר בחוזה האחרון עם סין, מה שמעיד על התייצבות במחירים.

חברת הנדל"ן המניב, מליסרון של משפחת עופר הודיעה לבורסה כי הדירקטוריון אישר חלוקה שנתית של דיבידנד בסך 120 מיליון שקל. נזכיר כי לאחרונה רכשה החברה את הקניונים רמת-אביב וסביונים ב-1.4 מיליארד שקל.

טבע מובילה את המחזורים ורושמת עליות לאחר שעלתה ב-2.7% ביום שישי בוול סטריט, וזאת בשל דיווח חיובי בסוכנות בלומברג לפיו החברה קיבלה אישור לשווק את תרופת ה-Evista באירופה. מדובר בתרופה לטיפול באוסטיאופורוזיס עם מכירות של כ-800 מיליון דולר בשנה.

מניות רשתות הקמעונאות, שופרסל , רבוע כחול ישראל , רמי לוי וטיב טעם , מרכזות עניין לאחר שהלמ"ס דיווח על עלייה של 7.8% במכירות של רשתות השיווק. בפידיון רשתות המזון בנובמבר 2009 עד ינואר 2010 נרשמה עלייה של 7.9%, בהמשך לעלייה של 2.8% באוגוסט-אוקטובר. בכל שנת 2009 חל גידול של 4.2% בפדיון רשתות השיווק ושל 3.9% בפדיון רשתות המזון.

שופרסל ריכזה עניין מיוחד ומחזור חריג מאחר והיום הוא היום האחרון להחזקה במניות החברה טרם קיבול הצעת הרכש המיוחדת של דסק"ש למניות החברה לפי 23.5 שקל. יושבי הראש המשותפים של החברה וסמנכ"ל הכספים שלה מימשו היום אופציות שניתנו להם בשנת 2005 לפי מחיר המרה של 9.5 שקל למניה, מה שצפוי להניב להם רווח של כ-13.9 מיליון שקל.

מניית לאומי המשיכה להגיב להתפתחויות הבלתי פוסקות באשר לזהות היו"ר הבא של הבנק. לאחר החלטת דירקטוריון הבנק לבטל את האסיפה הכללית שיועדה ל-11 במארס, שיגר שלמה אליהו בסוף השבוע איום מפורש לעתור לבית המשפט כנגד ההחלטה, על מנת לקדם את מועמדו ד"ר דוד קליין ולהרחיק את מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו מכס היו"ר.

בסקטור הטכנולוגיה, מניית טאואר נסחרה על רקע גיוס נוסף של 5 מיליון דולר מקרן יורקוויל, תמורת הנפקה של 4 מיליון מניות חדשות, וזאת כחלק מהתוכנית להרחיב את התפוקה שלה בעלות של 15 מיליון דולר. החברה תפרסם ביום ד' את דו"חותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2009 ותספק תחזיות לשנת 2010.

תחום הביומד המשיך לרכז עניין לאחר שחברת נסווקס דיווחה על הסכם מסחור עם נוברטיס לפיו תספק לנוברטיס רישיון להשתמש במשפר החיסונים שלה בשילוב כל חיסון של נוברטיס. נסווקס עדיין תוכל למסחר את המוצר גם לחברות אחרות. לאחר ההודעה קפצה מניית נסווקס ב-32% וכעת היא נסחרת בעלייה של כ-8%.

[לאתר המעו"ף]