בשורה טובה לצרכנים: יבוטלו קנסות היציאה לחברות התקשורת

חלק ממפעילי הסלולר מטילים קנסות שיכולים להגיע לאלפי שקלים על לקוחות שרוצים לעזוב מסלול באמצע תקופת ההתחייבות ■ משרד התקשורת יפרסם שימוע ציבורי בנושא שיובא לעיון המפעילים

שר התקשורת, משה כחלון, הורה לאנשי משרדו לפעול לביטול קנסות היציאה - קנסות שחלק מהמפעילים מטילים על לקוחות שרוצים לעזוב מסלול באמצע תקופת ההתחייבות. על-פי התכנון, בזמן הקרוב יפורסם שימוע ציבורי שבו יביא משרד התקשורת את ההחלטה לעיון המפעילים ולציבור כדי לשמוע את דעתם.

בשוק התקשורת השתרש נוהג פסול לפיו חלק מהחברות קונסות את הלקוחות המבקשים להתנתק כאשר הם באמצע מסלול, גם במקרה שמשולמת יתרת החוב למפעיל במקרה שרכשו ממנו מכשיר או כל התקן אחר.

הקנסות הגבוהים, שיכולים להגיע לסכומים של אלפי שקלים, מושתים על הלקוחות במטרה להרתיע אותם מלנטוש, ואכן במקרים רבים הלקוחות מעדיפים להישאר במסלול. בכך נפגעת עוצמת התחרות, והצרכנים נכבלים למפעיל שלהם בצורה לא הוגנת.

החברות לא מיידעות את הלקוח

חשיבות ביטול הקנסות גבוהה כעת שבעתיים לנוכח הרפורמות שמתכנן משרד התקשורת בנושא הכנסת מפעילי סלולר נוספים לשוק. החשש של המשרד הוא שהמפעילים הקיימים, בניסיון למנוע נטישה לטובת המתחרה החדש, יבחרו לפעול נגדו באמצעות קנסות אגרסיביים על הלקוחות שירצו לעבור אליו.

נזכיר כי חברת פרטנר העלתה את סוגיית הקנסות בעת ביקור של שר התקשורת במשרדיה. פרטנר טענה כי יש להורות על ביטול הקנסות, וכי היא אינה נוקטת במדיניות זו - בניגוד למתחרותיה סלקום ופלאפון. החברה אמרה כי היא בהחלט דורשת את יתרת החוב של לקוח הנוטש, אם התחייב על רכישת מכשיר או כל התקן אחר, אך לא מוסיפה לכך קנס. לכן, טוענת החברה, חובה על המשרד לפעול לביטול הנוהג הזה.

אחת הבעיות שבהן נתקלים לקוחות היא העובדה שחברות התקשורת שנוקטות במדיניות זו לא מיידעות את הלקוח על סעיפי הקנסות. מעט מהלקוחות קוראים עד הסוף את סעיפי החוזה שעליו הם חותמים, ונחרדים לגלות כי הם נדרשים לשלם אלפי שקלים בגין ביטול עסקאות. התופעה מוכרת בעיקר בערוצי ההפצה של מוכרנים מדלת לדלת.